• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

مشکلات قطعی برق صنایع آذربایجان شرقی در اتاق تبریز بررسی شد

  • کد خبر : 21676
  • 19 تیر 1400 - 8:18
مشکلات قطعی برق صنایع آذربایجان شرقی در اتاق تبریز بررسی شد
یاز اکو - مشکلات قطعی برق صنایع آذربایجان‌شرقی طی جلسه ای با حضور تعدادی از مسئولین و صاحبان صنایع حساس و پر مصرف استان در اتاق تبریز بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، مشکلات قطعی برق صنایع آذربایجان‌شرقی طی جلسه ای با حضور تعدادی از مسئولین و صاحبان صنایع حساس و پر مصرف استان در اتاق تبریز بررسی شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در این جلسه گفت: تصور اینکه با تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز تولیدی و صنعتی چه مشکلاتی در شهر و استان به وجود خواهد آمد، بسیار دشوار است. باید برای آینده برق کشور برنامه جدی داشته ‌باشیم.

یونس ژائله ادامه داد: با توجه به این ‌که در سال‌های قبل نیز با مشکل قطعی برق مواجه بودیم، سوال اصلی این است که چرا برای حل این مشکل اقدامی انجام ندادیم و چه ‌کار باید می‌کردیم که نکرده‌ایم.

کمبود ۱۰ هزار وات برق 

وی افزود: اکنون با کمبود ۱۰ هزار مگاواتی برق مواجه هستیم درحالی‌که اگر ۷۰ واحد پرمصرف استان را تعطیل کنیم چیزی حدود ۲۰۰ مگاوات خواهد شد که سهم بسیار ناچیزی از کمبود را جبران خواهد کرد لذا ما انتظار داریم برنامه‌ی مشخصی داده شود تا تکلیف بخش خصوصی و شهرک‌های صنعتی مشخص شود.

ژائله تاکید کرد: باید تکلیف بخش خصوصی مشخص شود؛ اگر برنامه‌ای برای تولید برق وجود دارد همه باید ورود پیدا کنیم اما اگر قصد و نیتی وجود دارد که تولید برق، انحصاری باشد در سال‌های بعد نیز با کمبود برق مواجه خواهیم شد که این‌ موضوع بی‌تدبیری محض است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با بیان اینکه سدهای موجود برای تولید برق نبوده بلکه برای بحث تامین آب کشاورزی هستند، افزود: ما در بحث اورهال کردن کارخانجات تولید برق در کشور به‌ موقع اقدام نمی‌کنیم و در کنار این‌موضوع عواملی مانند تحریم، نرسیدن بودجه، و غیره، مشکلاتی را در بحث برق به وجود آورده‌ است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه استاندار آذربایجان شرقی دلسوزانه پیگیر موضوع برق است، گفت: سال گذشته قرار بود به مقدار ۱۲۰ مگاوات برق در شهرک‌های صنعتی استان تولید شود حتی محل احداث نیروگاه نیز مشخص شد اما نمی‌دانیم به چه دلیل عده‌ای مخالف اجرای این مصوبه هستند.

تعطیلی برخی صنایع عواقب زیادی به دنبال خواهد داشت

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز طی سخنانی در این جلسه اظهار کرد: ما تمامی دغدغه‌ها و مشکلات اصحاب صنایع استان  را درک می‌کنیم و چندین گزینه را برای جبران  مشکل قطعی برق بررسی کرده‌ایم که یکی از موضوعات مطرح‌شده این بود که هر شهرک صنعتی یک روز در هفته تعطیل شود اما با این کار هم کمبود برق جبران نشد.

مسعود بنابیان ادامه داد: با توجه به این‌که قطعی برق منازل و بیمارستان‌ها، مسائل و مشکلاتی را به وجود می‌آورد، در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد که ۷۰ واحد صنعتی با مصرف بالای سه مگاوات، در دو هفته آینده تعطیل شود اما این‌موضوع نیز برای این صنایع مقدور نیست چراکه تعطیلی واحدهایی مانند مرغداری‌ها، لبنیات ها، سیمان صوفیان و… عواقب  زیادی را به دنبال خواهد داشت.

توازنی بین مصرف و تولید برق وجود ندارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت:میزان بارش های امسال ۲۸ درصد و روان‌آب ها و میزان آب سد ها ۴۰ درصد کاهش یافته و هوا نیز ۵/۴ درجه گرم‌تر شده است که براساس گزارش اداره‌ی کل هواشناسی استان، گرمای تبریز در خردادماه امسال در طول ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

محمدباقر هنربر با بیان اینکه نیروگاه آبی از مدار خارج شده و توازنی بین مصرف و تولید وجود ندارد، ادامه داد: آذربایجان قطب صنعتی کشور است و آقای استاندار نیز به شدت معترض وضعیت فعلی بوده و حتی در این زمینه تماس هایی با وزیر داشته است.

حبیب امین زاده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه گفت: دبیرخانه مقابله با قطعی برق باید تمامی مصوبات را پیگیری کند و باید مشخص شود که چرا مجوز ایجاد نیروگاه داده نشده است.

تصمیم گیری نهایی در خصوص برق برخی صنایع در روز شنبه

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان نیز در این جلسه گفت: ۱۵ هزار مگاوات تفاوت بین مصرف و تولید برق وجود دارد و ما برای جلوگیری از فروپاشی سیستم برق مجبور هستیم تمهیداتی انجام دهیم.

افشین روشن میلانی ادامه داد: قبول داریم که در بعضی مواقع بی برنامگی هایی در خاموشی ها وجود داشت که این موضوع خارج از دست ما بود و سیستم به صورت اتوماتیک در هر نقطه از کشور که میزان مصرف بالا بود، برق آن نقطه را قطع می‌کرد.

وی افزود: به تمامی واحدهای تولیدی و صنایع پیشنهاد می‌کنیم که اگر توانایی خرید ژنراتور را دارند، حتما این کار را انجام دهند و نسبت به خرید ژنراتور های گازی و گازوئیلی اقدام کنند.

روشن میلانی از تصمیم گیری نهایی در خصوص محدودیت و یا قطعی برق واحدهای تولیدی و صنعتی استان در روز شنبه با ابلاغ به استانداری آذربایجان شرقی خبر داد.

در این جلسه تعدادی از صاحبان صنایع پرمصرف و حساس استان با بیان نقطه‌ نظرات و ارائه‌ی دغدغه‌ها و مشکلات خود در خصوص قطعی برق خواستار رسیدگی هرچه زودتر به موضوع قطعی برق در این واحدهای صنعتی شدند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=21676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});