• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
11

افت ۱۲ متری سفره‌های زیرزمینی در اردبیل

  • کد خبر : 23127
  • 29 تیر 1400 - 12:00
افت ۱۲ متری سفره‌های زیرزمینی در اردبیل
یاز اکو - معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: متوسط افت سفره زیرزمینی در دشت‌ اردبیل به 12 متر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، فیروز ندایی اظهار کرد: تعادل‌بخشی به منابع آب و احیای دشت‌ها با هدف جلوگیری از فرونشست و افت آب‌های زیرزمینی از سال ۸۴ شروع شده و با جدیت ادامه دارد.

وی تعداد چاه‌های حفر شده در استان را ۶ هزار و ۸۰۰ حلقه اعلام و خاطرنشان کرد: در قالب طرح تعادل‌بخشی سعی شد تا از حفر چاه‌های غیرمجاز جلوگیری شده و در سال‌های اخیر بیش از یک هزار و ۵۲۰ حلقه چاه مسدود شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل صرفه‌جوئی منابع آب حاصل از پر شدن این چاه‌ها را ۴۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: در بحث کاهش منصوبات نیز با ۲۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جوئی زمینه‌ای فراهم شده تا جلوی برداشت‌های بیش از حد گرفته شود.

ندائی افزود: در این راستا بیش از یک هزار و ۹۰۰ دستگاه کنتور هوشمند در چاه‌های استان اردبیل نصب و راه‌اندازی شده است.

وی عملکرد امسال را در حوزه تعادل‌بخشی یادآور شد و بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۷۰ کنتور هوشمند در چاه‌ها نصب و ۲۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و در پنج حلقه چاه نیز کاهش منصوبات را شاهد بودیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل متوسط سالانه کسری مخزن را ۱۴ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: کسری تجمیعی نیز ۷۰۰ میلیون مترمکعب است.

افت ۱۲ مترمکعبی سفره زیرزمینی در ۵۰ سال اخیر

ندائی ادامه داد: متوسط افت سفره زیرزمینی در ۵۰ سال اخیر ۱۲ مترمکعب است به طوری که ما امروز با افت سالانه ۲۴ سانتیمتر روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: در گذشته براساس برخی قوانین در روستاها در حد پنج مترمکعب برداشت آب از چاه‌ها مجوز صادر شده بود تا روستائیان برای مصارف شرب و دام خود از آن استفاده کنند ولی در حال حاضر با بازدیدهای مکرر سعی داریم تا چاه‌هایی که مجوز حفر ندارند پر کرده و اجازه برداشت را ندهیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل ضرورت توجه منطقی مردم را در استفاده بهینه از منابع آب و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز یادآور شد و بیان کرد: با توجه به اینکه آب سرمایه نسل‌های آینده است باید در استفاده و بهره‌برداری از آن به نحوی عمل کنیم تا مدیون نسل‌های بعدی نشویم و بهتر است به سمت استفاده درست و صحیح از منابع آب حرکت کنیم.

ندایی به شرایط خشکسالی و کاهش بارش‌ها اشاره کرد و گفت: وضعیت خشکسالی حاکم بر کشور و استان اردبیل در ۷۰ سال اخیر بی‌نظیر بوده و ما امسال در کشور با ۱۴۷ میلیمتر بارش روبرو هستیم که در استان اردبیل نیز میزان بارش ۲۴۹ میلیمتر در سال آبی بوده است.

وی کاهش ۱۹ درصدی بارش‌ها را در استان نسبت به درازمدت یادآور شد و اظهار کرد: هرچند استان اردبیل در مقایسه با برخی از استان‌ها از لحاظ بارش وضعیت بهتری دارد اما پراکنش بارش بسیار نامناسب است به طوری که ما در بهار با افت ۷۰ درصدی بارش‌ها مواجه هستیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل به کاهش منابع آب پشت سدها اشاره و خاطرنشان کرد: آب سد یامچی تا ۲۳ میلیون مترمکعب، سقزچی ۹۰۰ هزار مترمکعب، ارس ۶۹۹ میلیون مترمکعب و … کاهش یافته و مهمتر اینکه ورودی منابع آب به این سدها نیز به شدت تنزل یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=23127

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});