• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

سفر چارلز میشل نشان داد که اتحادیه اروپا به روابط با آذربایجان اهمیت زیادی می دهد

  • کد خبر : 23323
  • 30 تیر 1400 - 17:00
سفر چارلز میشل نشان داد که اتحادیه اروپا به روابط با آذربایجان اهمیت زیادی می دهد
یاز اکو- در سفر چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا به آذربایجان و جلساتی که در این سفر برگزار شد، موضوعات مورد بحث نشان داد که اتحادیه اروپا به روابط با آذربایجان اهمیت زیادی می دهد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از پرتال قفقاز اینفو این مطلب را خانم سوینج حسین اوا نماینده پارلمان آذربایجان بیان نمود.

حسینووا افزود: بازدید میشل نشان دهنده این است که اتحادیه اروپا و آذربایجان همکاری بسیار خوبی ایجاد کرده اند. همانطور که می دانید سفر چارلز میشل به آذربایجان در چارچوب سفر وی به قفقاز جنوبی صورت گرفت. در این رابطه می توان گفت که در جریان سفر چارلز میشل به کشورهای منطقه، پروتکل ها به طور کامل رعایت شده و زمان بازدید به سه کشور آذربایجان، ارمنستان و گرجستان به طور یکسان تخصیص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه سیاست هدفمندی که رئیس جمهور آذربایجان طی سالهای گذشته دنبال کرده است، همکاری بین آذربایجان و اتحادیه اروپا بر اساس اصول بنیادی ایجاد شده است. در این بازدید همچنین فرصت های متنوع سازی این همکاری مورد بحث قرار گرفت. همانطوریکه می دانید آذربایجان با ۹ کشور عضو، که یک سوم اتحادیه اروپا را تشکیل می دهند، توافق نامه ها و اعلامیه های همکاری دوجانبه دارد. آذربایجان ۷۰ درصد اقتصاد قفقاز جنوبی را تشکیل می دهد و در حال حاضر بیش از ۱۷۰۰ شرکت از کشورهای عضو اتحادیه اروپا در آذربایجان فعالیت می کند. اساس همکاری بین آذربایجان و اتحادیه اروپا تجارت است که ۴۰ درصد تجارت خارجی آذربایجان را تشکیل می دهد. این به نوبه خود بالاترین میزان در میان کشورهای قفقاز جنوبی است.

با وجود مشکلات ناشی از همه گیری کرونا، گردش مالی تجارت سال گذشته با اتحادیه اروپا به ۹.۵ میلیارد دلار رسیده است. در عین حال، صادرات آذربایجان به اتحادیه اروپا بالغ بر ۸.۶ میلیارد دلار بوده است که نشان دهنده همکاری بسیار مثمر ثمر و موفقیت آمیز بین کشورهای ما است. در حال حاضر توافق نامه ای در مورد اولویت های مشارکت بین اتحادیه اروپا و آذربایجان منعقد شده و کار بر روی توافق نامه جدید در حال انجام است. البته آذربایجان همچنین علاقه مند به گسترش همکاری با اتحادیه اروپا است. به عبارت دیگر هر دو طرف علاقه مند به توسعه این همکاری هستند و پایه های محکمی برای این وجود دارد که طی سالهای گذشته ایجاد شده است.

این نماینده پارلمان افزود آذربایجان یکی از قابل اطمینان ترین کشورها در اروپا است که امنیت انرژی اروپا را تأمین می کند. آذربایجان مدتهاست که به عنوان یک کشور قابل اعتماد و مسئول، نفت خام اروپا تأمین می کند. در عین حال پس از راه اندازی کریدور تاریخی گاز جنوب که سال گذشته توسط آذربایجان استارت خورد، آذربایجان نیز به یک منبع گاز طبیعی برای اروپا تبدیل شده است.

سوینج حسین اوا در ادامه گفت: چارلز میشل همچنین در سفر به قفقاز جنوبی به سطح بالای همکاری با آذربایجان اشاره کرد و بر اهمیت توسعه این همکاری ها بر اساس فناوری های جدید تأکید کرد. آذربایجان دارای توسعه اقتصادی است که هم به فناوری های دیجیتال و هم به تغییر اقلیم پاسخ می دهد که به نفع اتحادیه اروپا است.

می توان گفت به طور کلی بازدید چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا از آذربایجان بسیار موفقیت آمیز بود و این صفحه جدیدی در توسعه همکاری های طرفین باز می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=23323

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});