• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

۳۰۰ مکان بازار تاریخی تبریز به دکه تبدیل شده است

  • کد خبر : 23881
  • 04 مرداد 1400 - 10:15
۳۰۰ مکان بازار تاریخی تبریز به دکه تبدیل شده است
یاز اکو - مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز اعلام کرد: بر اساس آخرین بررسی ها و آمارهای موجود تعداد ۳۰۰ مکان و فضای داخلی بازار تاریخی تبریز به دست افراد سودجو به دکه و مغازه تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، حسین اسمعیلی سنگری با بیان اینکه یکی از تخلفات انجام شده در بازار تبریز تبدیل فضاهایی از بازار به واحدهای مخل و تغییر شکل آن‌ها به مغازه است، افزود: تاکنون ۳۰۰ مورد فضای مخل و تبدیل شده به مغازه به‌صورت دکه‌ها، تراشیدگی دیوارها در ورودی سراها و تیمچه‌های بازار تاریخی تبریز شناسایی شده‌ است.

وی گفت: این فضاها طی نیم‌ قرن گذشته به‌ صورت تدریجی شکل‌ گرفته و بعد از گذشت سال‌ها سند ۶ دانگ رسمی و یا سرقفلی برایشان تهیه شده است.

اسمعیلی اظهار داشت: فضاهای مذکور قدیمی بوده و شکل‌گیری آن‌ها مربوط به گذشته و بر اساس حق پیشه اصناف است‌.

وی ادامه داد: پس از ثبت جهانی بازار تبریز و با تشکیل گروه تخصصی و یگان حفاظت، بروز تخلفاتی در این زمینه بعید است و این مکان تاریخی با تمام عناصری که شامل فضاهای مذکور است، به دقت حفظ و مراقبت می شود و هیچ‌ گونه خللی بر آن وارد نمی باشد.

اسمعیلی برچیدن چنین واحدهای مخل را به سبب داشتن سرقفلی و سند رسمی دادگستری، نیازمند اقدامات حقوقی مربوط به حوزه قضایی دانست.

تملک موارد شناسایی شده، تنها راه‌حل آزادسازی فضاهای مخل بازار تبریز

وی تنها راه‌حل آزادسازی فضاهای مخل در بازار تبریز را تملک ۳۰۰ مورد شناسایی شده عنوان و اضافه کرد: این امر به اعتبارات قابل‌ توجهی برای تملک و پرداخت حق پیشه اصناف فعال در آن محل نیازمند است، لذا برای اجرایی کردن این اقدام مشارکت و همراهی مالکان ذی‌ربط، هیئت‌ امنا مجموعه‌های مزبور، سمن‌ها و شهرداری تبریز و سایر مسئولان تحت نظارت این اداره‌کل ضروری است تا امکان آزادسازی تعدادی از آن‌ها به‌ صورت سالانه میسر شود.

مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز گفت: بازار سرپوشیده تبریز سند باشکوه فرهنگ، هنر، تاریخ و اقتصاد آذربایجان است که با توجه به چنین جایگاهی حفاظت و ساماندهی این بنای تاریخی همواره در اولویت‌های کاری پایگاه جهانی بازار و اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی قرار دارد.

اسمعیلی با اشاره به نزدیک بودن سالگرد ثبت جهانی بازار تبریز، افزود: بازار تبریز که شکوهی به قدمت تاریخ دارد، ۱۰ مرداد ماه سال ۱۳۸۹ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید و خوشبختانه پس از ثبت جهانی این بازار تاریخی و ارتقای عملکرد پایگاه بازار به همراه اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان شاهد کاهش تخلفات نسبت به گذشته هستیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=23881

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});