• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

کشتارگاه صنعتی تبریز به تامین گوشت قرمز ۱۰ شهر استان کمک می‌کند

  • کد خبر : 25856
  • 19 مرداد 1400 - 14:31
کشتارگاه صنعتی تبریز به تامین گوشت قرمز ۱۰ شهر استان کمک می‌کند
یاز اکو - مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز گفت: این کشتارگاه علاوه بر تامین گوشت قرمز این شهر به تامین نیاز ۱۰ شهر آذربایجان‌شرقی نیز کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، کریم قدرتی روز سه شنبه افزود: در این مجموعه صنعتی انواع دام های سنگین و سبک حلال گوشت مانند گاو، گوساله، گاومیش، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ برای مصارف خانگی و صنعتی کشتار می شود.

وی اظهار کرد: گوشت کشتار شده در این مجموعه تا سال ۱۳۹۸ در بین ۱۸۵ قصابی سطح شهر تبریز توزیع می شد که هم اکنون این تعداد به ۷۰۰ قصابی رسیده است.

مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز گفت: با راه اندازی خط بسته بندی گوشت قرمز در این مجموعه به صورت بشقابی و منجمد، گوشت کشتار شده در بسته بندی های بهداشتی در سطح شهر و شهرهای دیگر کشور حتی تهران توزیع می شود.

قدرتی با اشاره به راه اندازی ۲ فروشگاه این سازمان به صورت پایلوت در منطقه گلشهر و داخل سازمان برای تنظیم بازار، ادامه داد: در این فروشگاه ها گوشت کشتار شده در این مجموعه با همکاری بخش خصوصی به قیمت مناسب توزیع می شود.

کشتار دام مولد نگران کننده است

مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز گفت: اوایل هر هفته به طور متوسط روزانه ۲۳۰ راس دام سنگین و ۷۰۰ راس دام سبک در این مجموعه کشتار می شود و این تعداد در اواخر هفته به ۱۷۰ راس دام سنگین و ۴۰۰ راس دام سبک می رسد.

قدرتی ادامه داد: با توجه به اختلاف قیمت تا ۴۰ هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم دام مولد با دام نر و سودجویی برخی قصابان، گرایش برای خرید و کشتار دام مولد بیشتر شده است.

وی یادآوری کرد: در برخی موارد آمار کشتار دام های مولد به بیش از ۵۰ درصد نیز می رسد و این نگرانی و دغدغه در بهمن ماه سال گذشته به مدیران و مسوولان استانی اعلام شده است.

مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز با اشاره به اینکه ۸۰ درصد دام های کشتار شده در کشتارگاه ها را دامداران سنتی تامین می کنند، گفت: این دامداران به عنوان مرجع تولید گوشت قرمز در کنار دامداری های صنعتی برای تامین نهاده های دامی خود نیاز به حمایت دارند.

قدرتی با بیان اینکه صدور مجوز صادرات دام زنده موجب خروج دام به صورت رسمی از کشور توسط برخی سودجویان شد، افزود: با این اقدام میزان تولید گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفند نر به صورت چشمگیری کاهش و قیمت آن افزایش یافت.

وی با تاکید بر برخورد با دلالان و واسطه ها در بازار گوشت قرمز اظهار کرد: مجموعه کشتارگاه صنعتی تبریز آماده است تا دام های قاچاقی که توسط نیروی انتظامی کشف شده اند را تا موقع تعیین تکلیف نگهداری کند.

شناسنامه دار کردن لاشه های استحصالی ضروری است

مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز با تاکید بر اینکه شناسنامه دار کردن لاشه های استحصالی در کشتارگاه ها ضروری است، گفت: این کار موجب می شود مصرف کننده در موقع خرید با مشخصات لاشه آشنایی داشته باشد و با اطمینان بیشتری اقدام به خرید کند.

قدرتی با بیان اینکه موقع خرید گوشت تنها نباید به مهر دامپزشکی بسنده کرد، ادامه داد: شناسنامه دار کردن لاشه ها در راستای شفاف سازی اینکه مشتری چه نوع گوشتی می خواهد و اینکه گوشت مربوط به گوسفند، گاو یا گاو میش و نر یا ماده بوده از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه باید طرح شناسنامه دار کردن لاشه ها در مجلس شورای اسلامی به صورت قانونی تصویب و الزامات آن مشخص و اعلام شود، یادآوری کرد: به علت نبود چنین قانونی و الزامات آن، برخی از سودجویان در فروش لاشه کشتار سواستفاده می کنند.

ضرورت فرآوری امعا و احشا دام بجای خام فروشی آن ها

مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا کشتارگاه ها به عنوان واحد تولید مادر محسوب می شوند، گفت: از امعا و احشا دام فرآورده های زیادی تولید می شود و برخی شرکت های آرایشی و بهداشتی با خرید این محصولات دامی از آن ها مواد آرایشی و بهداشتی تهیه می کنند.

قدرتی با اشاره به آمادگی این سازمان برای همکاری با مجامع علمی کشور برای فرآوری امعا و احشا دام کشتار شده در کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز، افزود: در این راستا این سازمان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تلاش می کند تا از مواد موجود در شکمبه دام کشتار شده مواد قابل استفاده برای تغذیه حیوانات خانگی اهلی تهیه کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون غذای این حیوانات با هزینه گزافی از خارج کشور تهیه می شود، یادآوری کرد: با توجه به امکان تولید غذای حیوانات خانگی در داخل کشور می توان با فرآوری مواد غذایی موجود در داخل شکمبه دام های کشتار شده این مواد را دوباره به چرخه مصرف این حیوانات برگرداند.

مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز گفت: با توجه به اینکه تجهیزات و تکنولوژی های مورد استفاده در کشتارگاه ها ضعیف بوده و در مقایسه با کشورهای پیشرفته در این زمینه عقب مانده هستیم، می توان با همکاری بخش خصوصی و الگوگیری از کشورهای پیشرفته آن ها را به تکنولوژی های پیشرفته مجهز کرد.

پنج دامپزشک در کشتارگاه صنعتی تبریز مستقر هستند

قدرتی با بیان اینکه هم اکنون پنج دامپزشک با استقرار در این کشتارگاه بر مراحل کشتار دام نظارت می کنند، ادامه داد: دام زنده قبل از کشتار توسط آن ها مورد معاینه قرار گرفته و در صورت تشخیص غیرقابل مصرف بودن گوشت دام یا بخش ها مختلفی از آن، مستندات آن تهیه و پس از صورتجلسه معدوم سازی دام یا بخش های مختلف آن در بخش لاشه سوزی انجام می شود.

وی با اطمینان دادن به مردم از سلامت گوشت تهیه شده در این کشتارگاه، اظهار کرد: مردم بدون نگرانی از سلامت لاشه های استحصالی در این کشتارگاه می توانند گوشت مورد نیاز خود را از فروشگاه های این سازمان خریداری کنند.

ضرورت واکسیناسیون پرسنل کشتارگاه ها در برابر ویروس کرونا

مدیرعامل سازمان کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز با بیان اینکه پرسنل کشتارگاه ها در تمام ایام سال و اعیاد مذهبی و ملی فعالیت می کنند و توجه به آن ها ضروری است، گفت: کشتارگاه ها از دستگاه های خدمات رسان ضروری جامعه بوده و واکسیناسیون پرسنل آن ها در برابر ویروس کرونا باید در اولویت قرار گیرد.

قدرتی افزود: خطرات و بیماری های مشترک دام و انسان، پرسنل کشتارگاه ها را تهدید می کند بنابراین آن ها در طول سال از نظر سلامتی مورد معاینه قرار می گیرند و تست های مختلفی از آن ها اخذ می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=25856

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});