• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10
نقدی بر تصمیمات ابتر ستاد ملی کرونا

سوراخ دعا را گم کرده‌اید/پروتکل‌هایی برای اجرا نشدن

  • کد خبر : 27134
  • 30 مرداد 1400 - 14:46
سوراخ دعا را گم کرده‌اید/پروتکل‌هایی برای اجرا نشدن
به دولت و جناح و حزب و شخص و اصولگرا و اصلاح‌طلب و معتدل ربطی ندارد، به نظر می‌رسد هرکسی تصمیم بگیرد اوضاع همین است. ستاد به اصطلاح ملی مقابله با کرونا تاکنون هر تصمیمی گرفته ابتر بوده است. پنجره را می‌بندند و در دروازه را باز می‌کنند...

یاز اکو؛ ساسان نیک‌رفتار خیابانی به دولت و جناح و حزب و شخص و اصولگرا و اصلاح‌طلب و معتدل ربطی ندارد، به نظر می‌رسد هرکسی تصمیم بگیرد اوضاع همین است. ستاد به اصطلاح ملی مقابله با کرونا تاکنون هر تصمیمی گرفته ابتر بوده است. پنجره را می‌بندند و در دروازه را باز می‌کنند…

تا زمانی که بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی و ارتباطی و مدیریتی کشور اصلاح نشده و سامان نیافته‌اند، هر سه چهار ماه شاهد پیک‌های جدید شیوع شدید کووید ۱۹ خواهیم بود. حتی با تغییر رئیس دولت هم اوضاع بر همین منوال است. تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت جدید هم برای مقابله با شدیدترین وضعیت پیک کرونا که رکورد تمام آمارهای مبتلایان (ارقام روزانه ۴۰ هزار مبتلا) و فوتی‌ها (رکوردهای بالای ۶۰۰ فوتی) را شکست، در اقدامی عجیب تنها منتهی به تعطیلی ادارات و فروشگاه‌های غیرضروری به مدت ۶ روز، ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری در مکان‌های سرپوشیده و منع تردد بین استانی به مدت بیش از ۱۰ روز شد.

به نظر نویسنده‌ی این سطور این اقدامات نه تنها کمکی به کاهش پیک سرسام‌آور نمی‌کند بلکه موجب افزایش آن خواهد شد. سوال اینجاست که مگر غیر از این‌ است که علت اصلی گسترش کرونا عدم رعایت فاصله‌ی اجتماعی و حضور بیش از چند دقیقه‌ای در جمع‌های پرتعداد است؟

آیا منع تردد بین استانی مشکلی را حل می‌کند. ای کاش حداقل منع تردد بین شهری اعلام می‌شد. آیا فرد در صورت تعویض استان، تبدیل به ناقل کرونا می‌شود و در صورتی که در استان خود آزادانه تردد و تفرج کند ناقل نخواهد بود؟

آیا تجمع افراد در ادارات پرشمار و پردقایق است یا اینکه با تعطیلی ادارات، کارمندان را نیز تشویق به حضور در عزاداری‌های خیابانی کردیم که تا پاسی از شب ادامه داشت و کارمندان دیگر دغدغه‌ی زود از خواب بیدار شدن و حضور در اداره را نداشتند؟

کدام نظارت بر عزاداری‌ها اعمال شد؟ کدام فاصله‌ی اجتماعی در عزاداری‌ها رعایت شد؟ چه تعداد از حاضران در این عزاداری‌ها از ماسک مطمئن استفاده کرده بودند؟ صف‌های طویل و ازدحام مردم برای گرفتن نذری و احسان با کدام نظارتی مواجه شد؟

مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا که جان مردم بسته به تصمیمات شماست و حق‌الناس بر گردنتان! آیا تجمع‌های پرتعداد مردم در عزاداری‌های دسته‌جات بیشتر موجب شیوع کرونا می‌شود یا یاز بودن ادارات و مغازه‌ها؟

همین تصمیمات ابتر و ناعادلانه است که مردم را جَری‌تر و بی‌تفاوت‌تر نسبت به رعایت پروتکل‌ها و تصمیمات ستاد می‌کند. وقتی تنها تعطیلی شامل مجتمع‌های تجاری و بازار سرپوشیده و چند شهروند باوجدان مغازه‌داری می‌شود که به احترام جان مردم دست به تعطیلی می‌زنند و از کاسبی می‌افتند و این کاسبان شاهد باز بودن دیگر مکان‌های تجاری بدون هیچگونه تعرض و ممانعتی از سوی ناظری نیستند، آنها نیز در دفعات بعد از کرده‌ی خود پشیمان می‌شوند.

منشاء اصلی بی‌قانونی و تخطی از دستورات بدون تردید متوجه مدیران، مسئولان و تصمیم‌گیران ارشد استان و کشور است. تا کی قرار است برای کل کشور یک نسخه‌ی واحد پیچیده شود و استان‌ها اختیاری نداشته باشند تا با توجه به شرایط منطقه تصمیم بگیرند؟ تصمیمات ابتر و متناقض ستاد ملی مقابله با کرونا تنها ناهنجاری‌ها و تخطی از قوانین را افزایش می‌دهد. مردم دیگر بیشتر به تمسخر می‌گیرند و به‌راحتی از آنها سرپیچی می‌کنند، گویا اینها پروتکل‌هایی برای اجرا نشدن هستند و تصمیم‌گیران گویا خود را به خواب زده‌اند و سوراخ دعا را گم کرده‌اند.

مدیریت پدیده‌ی کرونا و وضعیت مریض جامعه آیینه‌ای است از شرایط عرصه‌های مختلف کشور: از اقتصاد گرفته تا فرهنگ و ورزش و … همه چیز بر همین منوال تصمیمگیری شده و اجرا می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=27134

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. کاملا درست و دقیق بود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});