• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13
سازمان بین المللی کار هشدار داد؛

شاغلان فقیر بحران تازه اقتصاد دنیا در پسا کرونا

  • کد خبر : 27137
  • 30 مرداد 1400 - 16:35
شاغلان فقیر بحران تازه اقتصاد دنیا در پسا کرونا
یاز اکو - سازمان بین المللی کار در گزارش اخیر خود از این معضل به عنوان یکی از بزرگترین بحران های روزهای پسا کرونا نام برد و نوشت: «سهم شاغلان بیکار در دنیا در حال افزایش است و این مشکلی اجتماعی و انسانی است.»

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از گروه اقتصادی:بحران کرونا زندگی میلیونها انسان را تحت تاثیر قرار داد، باعث بیکاری شد و بر شمار شاغلانی که با درآمدشان توان تامین معاش خود و خانواده شان را ندارند افزوده شد.بیکاری یکی از مشکلات مهم دنیا در دوره کرونا بود. مشکلی که با تغییر روش کار در دنیا و توسعه استفاده از تکنولوژی ممکن است برای سالهای زیادی مهمان اقتصاد جهان باشد. از طرف دیگر دنیا با پدیده ای به نام شاغلان فقیر هم روبرو است.

افرادیکه در گزارشهای رسمی به عنوان شاغل معرفی می شوند ولی میزان درامدی که به دست می آورند برای تامین معاش آنها کفایت نمی کند. سازمان بین المللی کار در گزارش اخیر خود از این معضل به عنوان یکی از بزرگترین بحران های روزهای پسا کرونا نام برد و نوشت: «سهم شاغلان بیکار در دنیا در حال افزایش است و این مشکلی اجتماعی و انسانی است.»

از طرف دیگر روند بازسازی اقتصاد دنیا هم بسیار آهسته پیش می رود. سازمان بین المللی کار در این مورد نوشت: «باید در نظر داشت که با توجه به دامنه وسیع بحران های ناشی از همه گیری کرونا در دنیا، بازگشت به وضعیت عادی حتی برای کشورهایی که شمار زیادی از مردم را واکسینه کرده اند مدت زیادی طول می کشد. حال تصور کنید کشورهای فقیر دنیا که نرخ واکسیناسیون در انها بسیار کند است یا حتی واکسیناسیون را شروع نکرده اند با چه شرایطی روبرو هستند.»

گای رایدر، مدیرکل سازمان بین المللی کار در مصاحبه ای با وب سایت رسمی این سازمان با اشاره به اینکه چالش اصلی دنیا در پسا کرونا حل مشکل بیکاری و کاهش نابرابری های اقتصادی و تبعیض در جهان است گفت: «بازسازی آسیبهای وارد شده به اقتصاد دنیا پروسه ای زمان بر است. بدون تلاش جهانی برای افزایش سرعت ایجاد فرصتهای شغلی و زمینه سازی برای مهارت آموزی در میان نیروی کار نمی توان از بحران های ناشی از کرونا عبور کرد. باید در نظر گرفت که طبقه آسیب پذیر اقتصادی بیشترین آسیب را در نتیجه همه گیری کرونا تحمل کردند و این گروه به سرعت نمی توانند به شرایط عادی قبل از کرونا بازگردند.»

او تاکید کرد: «آسیبهای ناشی از همه گیری کرونا چه از نظر ابتلا به موج های تازه همه گیری و از دست دادن افراد دیگری در نتیجه این بیماری و چه از نظر آسیبهای اقتصادی و بحران بازار کار برای سالهای طولانی باقی می ماند و دنیا باید سالهای طولانی نا برابری اقتصادی و افزایش نرخ فقر را تجربه کند و تنها در شرایطی گذر از این بحران سرعت می گیرد که سیاستهایی جهانی و هدفمند برای مبارزه با چالشها اجرا شود.»

دبیر کل سازمان بین المللی کار بر این باور است دنیا برای گذر از جنبه های مختلف بحران کرونا نیاز به برنامه هایی همه جانبه، هماهنگ و استراتژی هایی یکپارچه دارد. برنامه هایی انسان محور که قدرت اجرایی داشته باشد و دولتها با ارایه منابع مالی لازم زمینه را برا اجرایی شدن این طرح ها را فراهم کنند.

ولی مساله کلیدی و با اهمیت اینجاست که زمانی اقتصاد می تواند بازسازی شود و از بحران کرونا عبور کند که بازار کار اصلاح شود و فرصتهای شغلی بتواند جوانان و افراد جویای کار را جذب کند.اشتغال بستر را برای رشد مصرف و احیای اقتصاد فراهم می کند و بسیاری از مشکلات روانی و اجتماعی را از بین می برد. به همین دلیل است که کلید گذر از چالشهای اقتصادی ناشی از کرونا را باید در احیای بازار کار دید. نکته مهم دیگر این است که برای حل این مشکل جهانی تنها یک راه حل جهانی می تواند تاثیرگذار باشد و کشورها به تنهایی نمی توانند از این بحران عبور کنند. برای ایجاد یک راهکار جهانی هم اولین گام رهایی از ویروس از طریق توزیع عادلانه واکسن است که باید با جدیت پیگیری شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=27137

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});