• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
4

جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز برگزار شد

  • کد خبر : 27524
  • 02 شهریور 1400 - 17:49
جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز برگزار شد
یاز اکو - جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز با حضور اعضای شورای راهبری کنسرسیوم ‌های صادراتی تشکیل جلسه داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز با حضور اعضای شورای راهبری کنسرسیوم ‌های صادراتی تشکیل جلسه داد.
 
در ابتدای جلسه میریوسف حسینی، رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز بر ضرورت تعمیق و باور به شکل گیری کنسرسیوم های صادراتی برای پیشبرد صادرات استان تاکید کرد.
 
وی ادامه داد: اتاق بازرگانی تبریز پیش قدم شده است تا در کنار فعالان بخش خصوصی، تسهیل کننده و بسترساز شکل‌گیری این کنسرسیوم‌ها باشد و در گام اجرایی می‌توان با شکل‌دهی به مجموعه‌های سهامی خاص به سمت اجرایی کردن آن‌ها رفت.
 
جعفر محرم پور، مدیر واحد کسب ‌وکار اتاق بازرگانی تبریز نیز گزارشی از جلسات قبلی کمیسیون ارائه کرده و گفت: در جلسات قبل با توجه به پیشنهاد اعضا مبنی بر عدم تعریف کنسرسیوم در قانون تجارت و وجود مشکلات مالیاتی ارزش افزوده، تصمیم بر تشکیل شرکت های سهامی خاص با مشارکت صنوف مختلف شد که در این راستا با توجه به مزیت‌های استان، ۱۵ گروه و صنف شناسایی و نمایندگان آن‌ها جهت تشکیل شورای راهبری انتخاب شدند.
 
در ادامه جلسه، عبدالاحد فرج زاده، نائب رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق با اشاره به اینکه در تشکیل کنسرسیوم به صورت صنوف همگن، مشکلاتی از قبیل بازارهای هدف مشترک، بحث سهام، هیئت‌مدیره و منافع در بازار هدف به وجود خواهد آمد، گفت: لذا تشکیل کنسرسیوم با ترکیب صنوف غیر همگن ضروری است و همچنین استفاده از پتانسیل شرکت‌های مدیریت صادرات تخصصی که از معاونت علمی ریاست جمهوری مجوز دارند نیز در این راستا به نظر ضروری می‌رسد.
 
محمدعلی سلطانی، رئیس انجمن صنایع همگن برق و الکترونیک استان نیز بر تشکیل کنسرسیوم با ترکیب صنوف همگن تأکید و بر ضرورت پرداختن به موضوع توسعه صادرات جهت حفظ و پایداری بنگاه‌های تولیدی تأکید کرد.
 
امیر نراقی، رئیس انجمن صنایع همگن سلولزی استان نیز در خصوص مشکلاتی که صادرات ریالی به کشورهای عراق و افغانستان در بحث بازگشت ارز صادراتی در سامانه جامع تجارت بر تولیدکنندگان داشته است مطالبی بیان و مشارکت با شرکت‌های مدیریت صادرات ترکیه که اخیراَ در کشور، دفاتری تأسیس کرده اند را جهت نفوذ به بازارهای آفریقایی مؤثر ارزیابی کرد.
 
حسن قالیچه باف، فعال صادراتی نیز پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم را در ۲ یا ۳ صنعت و رشته به‌صورت آزمایشی و غیر ثبتی با تفاهم بین شرکت‌های داوطلب مطرح کرد.
 
جعفر صبحی، فعال بخش صنایع الکترونیک هم تشکیل کنسرسیوم در قالب صنوف و صنایع همگن را ضروری برشمرد و تشکیل آن را در کاهش هزینه‌های بازاریابی، بازارسازی و رسیدن به منافع مشترک در بازارهای هدف و حذف رقابت منفی مابین صادرکنندگان ضروری دانست.
 
حسن صدیقی، دبیر انجمن کانی غیرفلزی استان نیز با تأکید بر اینکه هر حرکت استانداردی یک الگویی دارد، تشکیل کنسرسیوم به‌ صورت صنفی و لزوم الگوگیری از تجربه‌های موفق دنیا را ضروری برشمرد.
 
اسماعیل چمنی ، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان قالی استان، مطالبه گری مؤثر اتاق از دولت و پیگیری جهت ارتباط مؤثر با دنیا با حفظ چارچوب‌های دیپلماسی کشور و عدم اکتفا به کشورهای همسایه در توسعه صادرات و توسعه بازارهای هدف جهانی را ضروری شمرد.
 
رضا جعفری، دبیر انجمن صنایع غذایی استان با تاکید به اینکه برخی واحدهای صنایع غذایی، بخش عمده تولیدات خود را به کشورهای همسایه صادر می‌کنند، بر لزوم اتخاذ تدابیری جهت حفظ بازارهای صادراتی موجود در کشورهای همسایه جهت حفظ اشتغال این واحدها تاکید کرد.
 
آقا زاده خیابانی، عامل توسعه خوشه و کنسرسیوم صادراتی لوازم‌خانگی با اشاره به اینکه اکثر صنایع ما کوچک و متوسط هستند، گفت: اگر این واحدها به‌صورت منفرد به بازارهای صادراتی وارد شوند، قدرت چانه‌زنی نخواهند داشت اما اگر این اتفاق به صورت گروهی و در قالب کنسرسیوم انجام شود، موجب افزایش توان رقابت پذیری خواهد شد.
 
محمدزاده، نماینده انجمن صنایع همگن نساجی با اشاره به اینکه این انجمن، تجارب موفقی را در تشکیل خوشه کسب‌وکار و تعاونی تأمین نیاز صنایع نساجی داشته است، موافقت این انجمن را با تشکیل کنسرسیوم صادراتی اعلام و خواستار مساعدت بیش‌از پیش سازمان صمت در این خصوص شد.
 
مرندی، نماینده انجمن صنایع همگن نساجی استان نیز گفت: در هدف‌گذاری صادراتی در کنسرسیوم، کالاهایی که کشش صادراتی دارند، لحاظ شوند و برای ۱۱ محوری که وزیر صمت برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری کرده است، برنامه عملیاتی ارائه دهیم.
 
قاسمی، مشاور خوشه‌های کسب‌وکار نیز بر لزوم مطالبه گری مؤثر تأکید کرده و تفاوت مطالبه گری بخش خصوصی، مسئولان دولتی و نمایندگان استان را در مقایسه با سایر استان‌ها این‌چنین بیان نمود که ما در مطالبه گری از مرکز، نقاط قوت خود را بیان و مطالبه‌های در سطح ملی را مطرح می‌کنیم اما دیگر استان‌ها نقاط ضعف خود را بیان و مطالبات استانی و محلی را بیان می کنند.
 
اکبری، مشاور خوشه‌های کسب‌وکار نیز توجه به گروه‌ها یا صنوف مکمل را در تشکیل کنسرسیوم ضروری برشمرد و پیشنهاد تهیه فرمت و چارچوب استاندارد تشکیل کنسرسیوم توسط اتاق و ارائه به انجمن‌های تخصصی و صنوف مختلف جهت تغییر به تناسب هر رشته را مطرح کرد.
 
با توجه به اجماع نظرات در مورد شکل‌گیری کنسرسیوم‌های صادراتی مقرر شد تیم پنج نفره مشاورین کمیسیون، آقایان قیصری، قاسمی، مرندی، خیابانی و سرکار خانم اکبری به عنوان کمیته راهبردی، طی جلساتی مدل شکل‌گیری کنسرسیوم، بازارهای هدف، اهداف و برنامه این کنسرسیوم‌ها را تدوین و جهت تصویب نهایی در اختیار این شورا قرار دهند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=27524

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});