• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در شهرستان اهر

  • کد خبر : 28532
  • 10 شهریور 1400 - 12:48
کاهش ۴۰ درصدی بارش‌ها در شهرستان اهر
یاز اکو - فرماندار اهر از کاهش ۴۰ درصدی بارندگی‌های در این شهرستان نسبت به میانگین بارش‌های کشوری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، رسول خدابخش، اظهار کرد: امسال با وجود کاهش ۴۰ درصدی بارش های در شهرستان اهر نسبت به بارش های کشوری، خوشبختانه با مدیریت و برنامه ریزی صحیح توانستیم تا این لحظه در زمینه تامین منابع آبی چندان با مشکل جدی روبرو نشویم.

وی گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر، در بحث ذخیره آب سد ستارخان نیز مدیریت جدی شده و تا این لحظه علی‌رغم کمبود شدید بارندگی در ذخیره سد ستارخان هیچ مشکلی نداریم ولی با این حال باید همچنان صرفه جویی را ادامه دهیم چرا که تنها شاخصه اصلی برای عبور از وضعیت خشکسالی ومشکل کم آبی در این شهرستان صرفه جویی است‌

وی افزود: در موضوع تامین منابع آبی اصلی ترین هدف تامین آب شرب است و علی‌رغم اینکه استاندارد جهانی مصرف آب شرب در جهان روزانه برای هر نفر ۱۵۰ لیتر و میانگین کشوری نیز ۳۰۰ لیتر است متاسفانه این مقدار در شهرستان اهر بالای ۳۰۰ لیتر می باشد و لازم است در کنار صرفه جویی جدی مردم از منابع آبی، مسئولان سد ستارخان نیز با مدیریت صحیح موضوع آب را به طور جدی مدیریت کنند.

فرماندار اهر گفت: امسال در راستای مدیریت منابع آب سد ستارخان برای باغات و اراضی پایین دست و بخش فندقلو تنها دو نوبت آب اختصاص داده شد.

ایجاد استخرهای معیشتی برای حل مشکلات آبی

وی ایجاد استخرهای معیشتی برای حل مشکلات آبی را در مواقع بحرانی و خشکسالی بسیار مهم برشمرد و افزود: اقدامات اساسی در راستای اخذ مجوز برای ایجاد این استخرها فراهم شده و امیدواریم با صرفه جویی در منابع آبی زمانی که نیاز به آبیاری باشد از این استخرهای معیشتی استفاده شود.

خدابخش با اشاره به اینکه شهرستان اهر جزو مناطق خشک و نیمه خشک کشور است، گفت: خشکسالی و کاهش بارش ها در این شهرستان هرسال درحال افزایش است و تنها راه برون رفت از این مشکل همکاری صمیمانه مردم و مسئولان در جهت مصرف صحیح و رعایت الگوهای مصرفی می باشد تا از منابع آبی موجود بهترین بهره برداری انجام گیرد.

لزوم تغییر الگوی کشت کشاورزی

وی تغییر کشت در حوزه کشاورزی را عاملی برای صرفه جویی بیشتر منابع آبی برشمرد و افزود: ایجاد مراکز گلخانه ای و تغییر الگوی کشت از غرق آبی به کشت محصولات گلخانه ای می تواند علاوه بر بالا بردن راندمان محصولات کشاورزی باعث صرفه جویی در منابع آبی حتی تا بیش از ۹۰ درصد شود.

فرماندار اهر در ادامه به محدودیت های اعمال شده در مصرف برق و خاموشی های مداوم آن نیز اشاره کرد و گفت: در این شرایط زمانی که از یک طرف گرما و از طرف دیگر بیماری کرونا مردم را سردرگمی کرده متاسفانه خاموشی های نامنظم برق نیزعاملی دیگر بر نارضایتی مردم در این خصوص شده که از تمامی همشهریان عذرخواهی می کنیم.

وی علت خاموشی های نامنظم و خارج از ساعات اعلام شده را به خاطر تولید عنوان کرد و افزود: در این خاموشی ها یک سری ناهماهنگی هایی اتفاق افتاده و این امر باعث نارضایتی مردم از احتمال خرابی در لوازم خانگی و بروز مشکلات دیگری شده است، عمده‌ی خاموشی ها از طریق دیسپاچینگ استان صورت می گیرد و تنها خواسته ما از مردم صرفه جویی است.

وی ادامه داد: اطمینان می دهیم با توجه به قول مساعدی که از مسئولان این امر گرفته شده به تدریج این خاموشی ها کاهش یافته و در آینده قسمتی از مشکلات مردم نیز در این رابطه رفع خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=28532

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});