• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6
مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب منتشر کرد

بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی نسبت به میانگین شش ساله

  • کد خبر : 28590
  • 10 شهریور 1400 - 18:33
بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی نسبت به میانگین شش ساله
یاز اکو - کسری تراز تجاری محصولات کشاورزی در سه ماه نخست امسال نسبت به میانگین شش سال منتهی به ۱۳۹۸، برابر با ۴.۱ درصد بهبود یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اتاق تبریز، مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، آمار تجارت خارجی بخش کشاورزی و صنایع غذایی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد. در این گزارش مقایسه‌ای بین آمار تهیه شده در مدت سه ماه گذشته با مدت مشابه سال‌های قبل نیز ارائه شده است. بر این اساس کسری تراز تجاری محصولات کشاورزی در سه ماه نخست امسال نسبت به میانگین شش سال منتهی به ۱۳۹۸، برابر با ۴.۱ درصد بهبود یافته است.

این مرکز با هدف اطلاع رسانی به فعالان بخش خصوصی و پژوهش‌گران این بخش، گزارش “آمار تجارت خارجی بخش کشاورزی و صنایع غذایی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با مدت مشابه سال های قبل” را منتشر کرده و با پردازش و تحلیل اطلاعات بخش کشاورزی و صنایع غذایی براساس داده‌های آماری گمرک سعی دارد دید و درک دقیقی از وضعیت کشاورزی کشور ارائه دهد.

بر این اساس اطلاعات سه ماه نخست سال جاری با داده‌های مدت مشابه در هفت سال گذشته (سال‌های ۹۳ الی ۹۹) مورد مقایسه قرار گرفته و در آن واردات محصولات اساسی کشاورزی و صنایع غذایی، صادرات محصولات عمده کشاورزی و صنایع غذایی و تراز تجاری سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ با مدت مشابه سال‌های قبل نیز مقایسه شده است.

طبق آنچه در این گزارش آمده مقدار واردات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در سه ماه نخست سال، ۶ میلیون و ۳۹۸ هزار تن با ارزش ۳ میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلار بوده که به ترتیب از نظر وزن ۷۵ درصد و از نظر ارزش ۳۴ درصد کل واردات کشور را شامل می‌شود. ارزش واردات در این مدت ۳۵.۳ درصد بیشتر از سال قبل و در مجموع نیز ۲.۸ درصد کمتر از میانگین شش سال منتهی به سال ۱۳۹۸ بوده است.

در همین بازه ۳ ماهه، مقدار صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی نیز معادل ۲ میلیون ۳۸۲ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۲۲۷ میلیون دلار بوده که از نظر وزن ۸ درصد و از نظر ارزش ۱۱.۵ درصد کل صادرات کالاهای غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۹ درصد و در مقایسه با متوسط شش سال منتهی به ۱۳۹۸ به میزان ۱۱.۲ درصد کاهش یافته است.

تراز تجاری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی نیز در سه ماه نخست سال جاری، منفی ۲ میلیارد و ۳۱۱ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۷۰ درصد افزایش نشان می‌دهد (ارزش صادرات ۲ درصد کاهش و ارزش واردات ۳۵.۳ درصد افزایش داشته است). از طرفی کسری تراز تجاری سه ماه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به میانگین شش سال منتهی به ۱۳۹۸ که منفی یک میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار بوده، ۴.۱ درصد بهبود یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=28590

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});