• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10

فاجعه محیط زیستی رودخانه ی ارس بر اثر آلودگی توسط معادن ارمنستان

  • کد خبر : 28722
  • 12 شهریور 1400 - 14:41
فاجعه محیط زیستی رودخانه ی ارس بر اثر آلودگی توسط معادن ارمنستان
یاز اکو – آب آلوده به فلزات سنگین در طول فرآیند تولید در رودخانه‌ی ‌«اوخچو» ریخته می شود. مقدار نیکل در این رودخانه 7 برابر، آهن چهار برابر و مس مولیبدن دو برابر بیشتر از حد معمول است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، رودخانه‌ی «اوخچو» از ارمنستان سرچشمه می‌گیرد، از آذربایجان عبور می‌کند و قبل از رسیدن به دریای خزر در مرز طبیعی بین ایران و آذربایجان به رودخانه‌ی ارس می‌پیوندد.

درطرف ارمنی دو کارخانه معدنی بزرگ وجود دارد؛ یکی کارخانه‌ی فراوری سنگ‌آهن قافان و دیگری مس گلی موجن گاجاران-زنگه‌زور.

این گزارش حاکی است؛ آب آلوده به فلزات سنگین در طول فرآیند تولید در رودخانه‌ی ‌«اوخچو» ریخته می شود. شرکت معدنی کرونیمنت آلمان ۶۰ درصد سهام کارخانه‌ی مس مولیبدن زنگه‌زور ارمنستان را در اختیار دارد. وب‌سایت آنها می‌گوید “فلزات علاقه ما هستند”.

 مقدار نیکل در این رودخانه ۷ برابر، آهن چهار برابر و مس مولیبدن دو برابر بیشتر از حد معمول است. در ماه مارس انقراض دسته‌جمعی ماهی قزل‌آلا و ماهی‌های دیگر در حوضه‌ی رودخانه مشاهده شد. به نظر می‌رسد که این رودخانه به عنوان مرکز تجمیع زباله‌های صنعتی توسط تولیدکنندگان ارمنی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که این رودخانه در فاصله‌ی کوتاهی پس از آلودگی از خاک ارمنستان خارج شده و وارد خاک آذربایجان می‌شود و پس از مدتی رودخانه‌ی مرزی ایران و آذربایجان را آلوده می‌کند.

ارمنستان هنوز به کنوانسیون بین‌المللی آب ملحق نشده و تعهدات بین‌المللی را به عهده نگرفته است. ولی با این کار، یک فاجعه‌ی زیست‌محیطی بی‌صدا که هم آذربایجان و هم ایران را قبل از رسیدن به دریای خزر آلوده می‌کند قابل مشاهده است.

عکس های زیر متعلق به رضا دقتی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=28722

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});