• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
9
گفتگو‌ی یازاکو با دکتر بیگی در مورد انتخاب استاندار آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان‌شرقی نقش سیاسی و اقتصادی خود در منطقه را از دست داده است/با دخالت نمایندگان در انتخاب استاندار مخالفم

  • کد خبر : 29029
  • 14 شهریور 1400 - 15:40
آذربایجان‌شرقی نقش سیاسی و اقتصادی خود در منطقه را از دست داده است/با دخالت نمایندگان در انتخاب استاندار مخالفم
وقتی نمایندگان شخصی را به‌عنوان استاندار به دولت تحمیل می‌کنند عواقب زیادی دارد.‌ شما فرض کنید همین استانداری که توسط بخشی از نمایندگان انتخاب می‌شود. طیف غالب نمایندگان تا همین جا اکتفا نمی‌کنند و در ادامه به واسطه‌ی اعمال نفوذشان به جهت انتخاب استاندار، شروع می‌کنند به دخالت در انتخاب سایر مدیران استان.
یازاکو؛ نوید محمدی نسب‌آباد_ پایگاه خبری یازاکو به بهانه‌ی انتخاب استاندار جدید آذربایجان‌شرقی و نقش پررنگ مجمع نمایندگان در این امر به گفتگو با احمد علیرضا بیگی نماینده‌ی مردم تبریز، اسکو و آذرشهر دست زده است:
 
_ آقای بیگی فرموده‌اید که مخالف دخالت نمایندگان در فرایند انتخاب استاندار هستید. لطفا دلایلتان را بفرمایید.
وقتی کاندیدای ریاست جمهوری با یک شعار انتخاباتی وارد کارزار انتخابات شده و نهایتا پیروز می‌شود، باید اجازه داد شخصی از همفکران خود را متناسب با شعارهایی که داده‌اند به عنوان استاندار انتخاب کند تا برنامه‌هایشان را اجرا کنند لذا دخالت نمایندگان می‌تواند خللی در این اهداف و برنامه‌ها ایجاد کند.
 
_ آیا با توجه به اینکه ممکن است وزیر کشور و رییس جمهور شناخت کافی از استان نداشته باشند، آیا نیازی به مشاوره‌ی نمایندگان نیست؟
مشاوره چیز دیگریست، دخالت چیز دیگر. وقتی نمایندگان شخصی را به‌عنوان استاندار به دولت تحمیل می‌کنند عواقب زیادی دارد.‌ شما فرض کنید همین استانداری که توسط بخشی از نمایندگان انتخاب می‌شود. طیف غالب نمایندگان تا همین جا اکتفا نمی‌کنند و در ادامه به واسطه‌ی اعمال نفوذشان به جهت انتخاب استاندار، شروع می‌کنند به دخالت در انتخاب سایر مدیران استان.
از طرفی وقتی نماینده‌ای در انتخاب استاندار دخالت می‌کند در مقابل ضعفهای شخص منتخب دیگر نمی‌تواند از ابزار نظارتی خود استفاده کند و مجبور است خطاهای استاندار را بپوشاند. از طرفی دولت در پذیرش ضعف‌های این استاندار شانه خالی می‌کند و توپ را به میدان نمایندگان می‌اندازد.
 
_ مگر نماینده قدرت کمی دارد که بخواهد مشغول این کار بشود؟
 بنده با اینکه در مجلس قبلی در اقلیت هم بودیم.، توانستم در مقابل دست‌اندازی‌ها به ماشین سازی و کشت وصنعت مغان بایستم. در این دادگاه‌ها شما فقط اسم مرا می‌بینید اگر نماینده‌ی دیگری بود اسمش را بگویید.
دست اندازی‌ها با چراغ سبز رییس‌جمهور انجام شده بود و ما مقاومت کردیم و شخص آقای پوری‌حسینی رییس وقت سازمان خصوصی را به دا‌دگاه کشاندیم.
 
_ خود شما هم زمانی استاندار بودید. آیا در انتخاب شما نمایندگان دخالت داشتند؟
نه‌خیر دکتر احمدی‌نژاد از دهه ۶۰با بنده آشنا بودند و می‌خواستند مرا به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان منصوب کنند که بعدا نظرشان عوض شد و آمدم آذربایجان شرقی.
 
_ به نظر شما الان مهمترین دغدغه‌ی آذربایجان‌شرقی چیست؟
مهمترین مسئله‌ی آذربایجان  فقدان نقش سابق خود در کارکردهای بین‌المللی است. در گذشته تبریز و آذربایجان نه تنها در کشور بلکه در منطقه از لحاظ تجاری و سیاسی نقشی موثر داشتند که امروزه فاقد این نقش اند. در حقیقت آذربایجان نقش سیاسی و اقتصادی خود در منطقه را از دست داده است. دکتر احمدی نژاد این نقش را به آذربایجان می‌داد.
 
_ می‌توانید به صورت عینی‌ در مورد تلاش آقای احمدی‌نژاد برای اعتلای نقش آذربایجان صحبت کنید؟
بله در دوران دکتر احمدی‌نژاد چندین رییس‌جمهور به تبریز آمدند. ایشان جلسه‌ی خودشان با رییس‌جمهور ترکیه را در تبریز برگزار کردند. با رییس‌جمهور بولیوی به تبریز آمدند. در حقیقت می‌خواستند به منطقه پیام بدهند که تبریز می‌تواند مرکز ارتباط دول منطقه با ایران باشد. در همان دوران ۴همایش سرمایه‌گذاری مهم در تبریز برگزار کردیم.
 
_ آیا این همایشها در جذب سرمایه‌گذاری برای استان مثمرثمر هم بودند؟
بله لاله‌پارک، هتل کایا، وین‌تک و مجتمع فولاد تیکمه‌داش ماحصل فعالیتهای همین دوران است. مگر ما در آذربایجان تولید فولاد داشتیم؟ در پایان دولت دهم ما با تولید ۶۰میلیون‌تن فولاد دولت را تحویل دادیم.
لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=29029

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});