• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

مرز بازرگان؛ رکنی بر رونق تجارت خارجی ایران

  • کد خبر : 29392
  • 17 شهریور 1400 - 14:21
مرز بازرگان؛ رکنی بر رونق تجارت خارجی ایران
یاز اکو - بازرگان در شمال آذربایجان‌غربی، همواره عنوان مهمترین گذرگاه مرزی کشور را به خود اختصاص داده که پس از وقفه‌ای سه و نیم ماهه به علت شیوع کرونا، در سال گذشته فعالیت دوباره را آغاز کرده و هم اکنون نیز رکنی مستحکم بر رونق تجارت خارجی ایران به ویژه با اروپا به شمار می رود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، آذربایجان غربی از جمله استان های مرزی کشور است که به دلیل موقعیت استراتژیک، همواره یکی از استان های اثرگذار در حوزه تجارت خارجی از جمله صادرات، واردات و ترانزیت کالاهای مختلف به و از کشور بوده است.

در این میان مرزهایی نظیر تمرچین و بازرگان نقش مهمتری را ایفا می کنند به طوری که یکی از آنان، دروازه مهم مبادله کالا با شمال عراق و دیگری دروازه بسیار مهم مبادله کالا با ترکیه و از این طریق با اروپا به شمار می رود.

مرز بازرگان یکی از مهمترین مرزهای زمینی کشورمان و یکی از مبادی مهم مبادله ای منطقه در حوزه تجارت به شمار می رفته و همواره نگاه به آن، نگاهی فعال بوده اما با شیوع بیماری کووید ۱۹، حدود سه ماه در اوایل سال گذشته این مرز نیز دچار تعطیلی ناخواسته شد که البته با تدابیر مسوولان ۲ طرف مرز به سرعت بازگشایی شد تا خلل زیادی در تجارت بین ایران و ترکیه و همچنین انتقال کالا به مقاصد اروپایی ایجاد نشود.

اکنون نیز این مرز، روال تقریبا عادی خود را طی می کند و هرچند شیوع کرونا همچنان روی فعالیت آن اثر دارد ولی مرز بازرگان با قدرت در حوزه ورود، خروج و ترانزیت کالا فعال است.

بازرگان، مزیت مهم منطقه بزرگترین منطقه آزاد کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو که مرز بازرگان در این منطقه فعال است، گفت: سالانه از طریق مرز بازرگان بیش از ۲۶ میلیارد دلار ترانزیت خارجی صورت می‌گیرد و بازگشایی مجدد این مرز برای اقتصاد ملی و بین‌المللی و جامعه محلی امری ضروری بوده است.

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های جغرافیایی و اقتصادی منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور، استقرار مرز بازرگان است که اثرگذاری بسیار زیادی در تجارت و تردد مسافر دارد، که فعلا تردد مسافر از طریق مرز ممنوع شده است.

وی بیان کرد: مردم و جامعه محلی که در خدمت اقتصاد ملی به تسهیل‌گری تجارت در این منطقه نیز مشغول هستند، قطعا از این بازگشایی نفع برده اند.

فعالیت ۲۴ ساعته مرز بازرگان و افزایش ۷۳ درصدی صادرات

مدیر گمرک بازرگان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تردد در این مرز طبق توافق طرفین ایران و ترکیه با رعایت پروتکل های بهداشتی بوده و کامیون ها بدون محدودیت، وارد و خارج می شوند.

مجتبی بازگیر ادامه داد: همچنین همه ۱۳ رویه تجاری گمرک در خدمت تجار و بازرگانان است.

وی بیان کرد: در این راستا از ابتدای امسال تاکنون، ۵۳ هزار و ۷۵۵ تن کالا از طریق این مرز صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۳ درصد افزایش دارد.

وی کالاهای صادر شده از طریق این مرز را پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی عنوان کرد.

مدیر گمرک بازرگان ارزش دلاری مقدار کالای صادر شده در این مدت ۲۱۰ میلیون و ۷۶۴ هزار دلار بیان کرد، افزود: در این خصوص یک‌هزار و ۵۶۵ اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی به دلیل بسته بودن مرز، این رقم ۸۴۹ مورد بود.

بازگیر اضافه کرد: همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز ۴۹۸ هزار و ۴۳۶ تن برآورد شده در حالی که سال گذشته در این مدت زمانی ۱۴۹ هزار و ۴۹۸ تن بود.

بنا به گفته مدیرکل گمرک بازرگان ارزش دلاری صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز هم ۷۱۲ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۵۳۰ دلار برآورد می شود.

وی گفت: در این خصوص نیز هشت هزار و ۳۵۲ مورد اظهار نامه صادر شده که ۲۲۳درصد رشد داشته است.

افزایش ۱۴۵ درصدی واردات از گمرک بازرگان

مدیرکل گمرک بازرگان همچنین به افزایش واردات کالا از طریق مرز اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۲۰۷ هزار و ۳۷۹ تن کالا از طریق این مرز صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴۵ درصد افزایش دارد.

بازگیر افزود: این محصولات وارداتی شامل ماشین‌آلات صنعتی، مصنوعات از چدن و آهن یا فولاد، آلومینیوم، مواد پلاستیکی، وسایل نقلیه زمینی، عصاره رنگ و مرکب، اسکلت فلزی، انواع چسب، انواع رنگ، سنگ فلز جوش، خاکستر، کائوچو و اشیای ساخته شده از آن و انواع پارچه است.

وی ادامه داد: ارزش دلاری مقدار کالای وارده شده در این مدت ۲۳۶ میلیون و ۷۹۹ هزار و ۷۶۹ دلار است.

مدیرکل گمرک بازرگان اضافه کرد: در این خصوص پنج‌ هزار و ۷۱۲ اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی، این رقم ۲هزار و۵۸۲ مورد بود.

بازگیر همچنین به فعالیت بخش ترانزیت در گمرک بازرگان نیز اشاره کرد و گفت: در این مدت ۹۵۹ هزار و۴۰۶ تن کالا از طریق این مرز به صورت ترانزیت خارجی ورودی (صادره از گمرک بازرگان به سایر گمرکات) انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه ارزش دلاری آن پنج میلیارد و ۴۰۷ میلیون و ۶۲۳هزار و ۳۱۳ دلار برآورد شده، اضافه کرد: در این خصوص نیز ۳۲ هزار و ۴۳۹ مورد اظهار نامه صادر شده که ۱۱۵درصد رشد داشته است.

وی گفت: همچنین ترانزیت خارجی خروجی (صادره از سایر گمرکات به گمرک بازرگان) نیز به مقدار ۳۴۳ هزار و ۷۷۰ تن به ارزش ۷۶۰ میلیون و ۹۸۱ هزار و ۶۹ دلار است، که دراین رابطه ۲۸هزار و ۷۱۳ مورد اظهار نامه صادر شده است.

مدیر کل گمرک بازرگان افزود: ترانزیت داخلی نیز در این مدت ۳۶ هزار و ۴۰ تن به ارزش ۱۹۴ میلیون و ۷۵۰ هزار دلار بوده و یک‌هزار و ۴۷۷ مورد اظهار نامه صادر شده است.

تردد بیش از ۱۰۷ هزار و ۷۶ دستگاه کامیون از مرز بازرگان

مدیر پایانه مرزی بازرگان نیز با اشاره به اینکه این مرز از پایانه‌های مهم زمینی کشور است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۰۷ هزار و ۷۶ دستگاه کامیون از این مرز تردد کرده که نشان دهنده تداوم فعالیت تجاری در این خطه از کشور است.

جابر اکبرپور متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز را ۶۹۱ دستگاه اعلام کرد و افزود: در این مدت ۴۲ هزار و ۹۱۶ دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۶۴ هزار و ۱۶۰ دستگاه نیز وارد شده است.

وی ادامه داده است: تعداد کل تردد کامیون در مدت مشابه سال گذشته ۳۹۰ هزار و ۴۲دستگاه است.

بنا به گفته مدیر پایانه مرزی بازرگان عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شد.

اکبر پورعمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را نیز انواع ماشین آلات صنعتی، MDF، موز، رنگ، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.

وی اضافه کرد: در این مدت ۱۲۳ هزار و ۸۰۳ مسافر از این مرز تردد داشته که از این تعداد ۶۴ هزار و ۹۱۴ نفر مسافر ایرانی و ۵۸ هزار و ۸۸۹ نفر مسافر خارجی بودند.

اکبر پور گفت: این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۴۹ هزار و ۳۶۲ نفر از این مرز تردد داشتند.

ترانزیت بیش از ۲۵۰ هزار تُن فرآورده دامی از مرز بازرگان

رییس شبکه دامپزشکی ماکو نیز در خصوص فعالیت این شبکه در مرز بازرگان گفت: از ابتدای سال جاری، ۲۵۰ هزار و ۵۴۱ تن انواع فرآورده دامی پس از بازدید و نظارت‌های بهداشتی در قرنطینه از طریق مرز بازرگان به خارج از کشور ترانزیت شده است.

فاطمه آیرم بیان کرد: از این میزان، ۱۵۲ هزار و ۶۸۶ تن فرآورده‌های دامی بود که از مبدا کشورهای ترکیه و اروپا بارگیری شده بود که پس از بازدیدهای بهداشتی در قرنطینه دامپزشکی بازرگان به کشورهای آسیایی ترانزیت شد.

وی عمده کالاهای ترانزیتی دامی را شامل انواع فرآورده های خام دامی، فرآورده های بیولوژیک و داروهای دامی عنوان کرد و افزود: ایران در این نقطه مرزی به عنوان پل ترانزیتی کشورهای غربی و آسیایی ایفای نقش می کند و در تسهیل تجارت منطقه‌ای تاثیرگذار است.

رییس شبکه دامپزشکی ماکو اظهار داشت: در این مدت از طریق قرنطینه مرز بازرگان، ۹۵ هزار و ۵۵۲ تن انواع فرآورده‌ دامی نیز از کشورهای اروپایی وارد کشور شد که به طور عمده شامل گوشت منجمد، دارو، واکسن و خوراک ماهی بود.

آیرم افزود: میزان صادرات فرآورده های دامی کشور از طریق مرز بازرگان نیز در این مدت ۲ هزار و ۳۰۳ تن شامل پودر گوشت طیور، ماهی زینتی، ضایعات پشم گوسفندی، چرم، دنبه گوسفندی و بره موم بوده است.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی که با اپیدمی کرونا مواجه هستیم از جمله مهمترین شرایط بازگشایی گمرک بازرگان استقرار و فعالیت سیستم ضدعفونی در نقطه صفر مرزی گمرک بازرگان است که تمام پرسنل این شبکه شبانه روز تلاش می کنند تا در این شرایط سخت به اقتصاد کشور و رفع نیازهای اساسی کشور در حوزه واردات و صادرات و حمل نقل کمک کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=29392

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});