• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
7
یادداشت،

مقبره الشعرا گرفتار در میان آهن پاره‌ها

  • کد خبر : 30217
  • 24 شهریور 1400 - 13:47
مقبره الشعرا گرفتار در میان آهن پاره‌ها
یاز اکو - مجموعه مقبره الشعرای تبریز که آرامگاه استاد محمد حسین شهریار و ۴۰۰ شاعر، عارف و ادیب دیگر ایرانی است، این روزها حال و روز خوشی ندارد و در میان آهن پاره‌ها و دیوارهای فلزی گم شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، مجموعه فرهنگی مقبره الشعرای تبریز که آرامگاه استاد محمد حسین شهریار و ۴۰۰ شاعر، عارف و ادیب دیگر ایرانی است، این روزها حال و روز خوشی ندارد و در میان آهن پاره‌ها و دیوارهای فلزی گم شده است. منظره‌ای غم انگیز که سالهاست چشمانمان منتظر است تا این نماد فرهنگی از حصار ورق‌های فلزی، بتون و آرماتور رهایی یابد تا دل حزین مان شاد شود.

مسئولان استانی طی این سال‌ها کمبود اعتبار را دلیل اصلی کند بودن مرمت و بازسازی مقبره الشعرا عنوان کرده‌اند. با اینکه تخصیص قطره چکانی اعتبار، تکمیل این پروژه را طولانی و فرسایشی کرده است اما به نظر می‌رسد دخیل بودن چند دستگاه اجرایی استان و کم کاری آنان در این زمینه باعث شده است روند بازسازی مقبره الشعرا کند و بلاتکلیف باشد.

افکار عمومی به دنبال پاسخ مسئولان آذربایجان شرقی به این پرسش است که این وضعیت بغرنج مقبره الشعرا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و نهادهای ذی ربط همچنان بر طبل بی پولی خواهند کوبید. مسئولان باید بدانند اگر مجموعه تاریخی مقبره الشعرا پس از سال‌ها از شروع مرمت همچنان از کمبود اعتبار رنج می‌برد، از بی تدبیری و سو مدیریت است.

عاملی که باعث شده است گردشگران داخلی و خارجی و فرهنگ دوستان از حضور در این مکان محروم بمانند و کهن شهر تبریز میزبان انبوهی از علاقه مندان در این سال‌ها نباشد. جفای که در حق سرمایه‌های انسانی و مفاخر این مرز و بوم وارد می‌شود به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. مردم آذربایجان شرقی و در رأس آن تبریز از دولت سیزدهم می‌خواهند نسبت به تکمیل این بنای فرهنگی اقدام عاجل کرده و اعتباری مناسب تخصیص دهند تا پس از سال‌ها انتظارها به سر آید.

براساس توافقی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرداری تبریز کرده بودند قرار بود با تقسیم کار روند بازسازی مقبره الشعرا طبق جدول زمان بندی شده پیش برود. شهرداری با تأمین اعتبار بنا را آماده کند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز عایق کاری، پله ریزی و کف سازی بنا را انجام دهد.

واقعیت این است که پروژه ۱۳ هزار متر مکعبی مقبره الشعرا مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده اما شهرداری تبریز بر اساس توافق با این اداره کل طی دو سال مرمت و محوطه سازی بنا را انجام داده است. هر سال با توجه به افزایش هزینه‌ها و گران شدن مصالح، اعتباری ناکافی برای این پروژه اختصاص یافته و باعث شده است تکمیل آن طولانی شود.

از طرف دیگر گودبرداری‌های اشتباه در گذشته هم باعث افزایش مدت اجرای پروزه و بالا رفتن هزینه‌ها شده است و هم با نفوذ آب بنا در اثر رطوبت و عدم عایق کاری آسیب دیده است.

بلایی که طی این سال‌ها بر سر مجموعه فرهنگی مقبره الشعرا آمده ناشی از پاسکاری این بنا بین شهرداری تبریز و اداره کل‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی استان است. متأسفانه این مجموعه فرهنگی چوب تعلل و کم کاری نهادهای ذی ربط را می‌خورد و شهروندان تبریزی از شهردار جدید و اعضای شورای شهر انتظار دارند برای تکمیل و تأمین اعتبار پروژه اقدام اساسی انجام دهند.

امید می‌رود در آستانه روز ملی شعر و ادب و بزرگداشت شهریار ملک سخن، امسال شاهد تکمیل و آماده شدن مقبره الشعرا باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=30217

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});