• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

اختصاص ۱۳۶۴هکتار از باغات آذربایجان شرقی برای کشت پسته

  • کد خبر : 30751
  • 28 شهریور 1400 - 14:10
اختصاص ۱۳۶۴هکتار از باغات آذربایجان شرقی برای کشت پسته
یاز اکو - مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي از اختصاص 1364 هکتار از باغات استان براي کشت پسته خبر داد و گفت: بر اساس برآوردهاي اوليه ميزان توليد محصول پسته در سالجاري در آذربايجان شرقي بيش از 375 تن برآورد می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، مهندس محمدباقر بی پروا در حاشیه آغاز برداشت پسته از باغات بخش ایلخچی در شهرستان اسکو در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت باغات پسته در استان آذربایجان شرقی گفت:۱۳۶۴هکتاراز باغات آذربایجان شرقی برای کشت پسته اختصاص یافته است که ۵۳۲ هکتار باغات بارور و ۸۳۲ هکتار آن را نیز باغات غیربارور تشکیل داده است.

برداشت بیش از ۳۷۵ تن  پسته از باغات استان

وی با بیان اینکه براساس برآوردهای اولیه میزان تولید محصول پسته در سالجاری بیش از ۳۷۵ تن برآورد می گردد ادامه داد: متوسط عملکرد پسته در باغات آذربایجان شرقی در هر هکتار ۷۰۰ کیلوگرم و در باغات شاخص تا ۱٫۶ تن در هکتار می باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ درصد تولید پسته آذربایجان شرقی بصورت تازه خوری و فرآوری شده مصرف می شود گفت: ارقام موجود در باغات استان را ارقام احمد آقائی، اکبری، کله قوچی، شاه پسند، ریز قزوین، زرند کرمان و سایر ارقام بومی تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی از مجموع بیش از۳۸۰ هزار هکتار باغات پسته کشور حدود ۳۵دهم درصد سطح زیر کشت باغات پسته به خود اختصاص داده است و مقام هفتم کشور را دارا می باشد افزود: بیشترین و پراکنش سطح زیرکشت پسته در شهرستانهای اسکو، مرند، آذرشهر، بناب، عجب شیر و تبریز بوده و از این حیث شهرستان های اسکو و مرند به ترتیب در رتبه های اول ودوم قرار دارند.

بی پروا با بیان اینکه شهرستان اسکو و مرند قطبهای مهم تولید پسته در استان می باشند تاکید نمود: متوسط میزان آب مصرفی باغات پسته حدود۴۵۰۰ مترمکعب در هکتار می باشد .

رتبه اول ایلخچی در کشت پسته در استان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسکو نیز با بیان اینکه بخش ایلخچی با سطح زیر کشت ۴۲۵ هکتار باغ پسته ، رتبه اول در استان را دارد گفت: در حال حاضر ۱۱۷ هکتار آن بارور هستند و ۳۰۸ هکتار آن نیز غیربارور هستند و این نشان می‌دهد که باغات پسته ایلخچی، جوان هستند.

رضا انوری افزود: عمده ترین ارقام تجاری کشت شده نیز احمد آقایی و اکبری هستند که دومین سال بعد از کشت بر پایه زرند پیوند می‌خوردند و بعد از ۸ سال نیز بار می‌دهند.

وی با بیان اینکه از هر هکتار، یک تن و ۴۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود و از هر کیلو پسته تر نیز در نهایت ۴۰۰ کیلوگرم پسته خشک به دست می‌آید، گفت: براساس پیش بینی‌ها امسال انتظار می‌رود که ۱۶۴ تن پسته برداشت کنیم که نسبت به سال گذشته ۱۵ تن افزایش را نشان می‌دهد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسکو ادامه داد: مساله مهمی که در فکر آن هستیم و تمام تلاشها برای عملی شدن این موضوع هست گسترش صنایع تبدیلی و فرآوری پسته در راستای افزایش سطح زیر کشت این محصول است تا شاهد خام فروشی نباشیم و کشاورز مجبور به فروش پسته تر با قیمت پایین نباشد،

انوری ادامه داد: لازم است در این زمینه سرمایه گذار جذب کنیم و البته اقداماتی نیز در این زمینه انجام گرفته است، سرمایه گذاری در منطقه داریم که علاوه بر این اینکه ۷ هکتار سطح زیر کشت پسته دارد در بخش صنایع فرآوری آن نیز سرمایه گذاری کرده تا شاهد صادرات این محصول فرآوری شده از استان باشیم.

وی افزود: درحال حاضر، محصول پسته بخش ایلخچی به مناطقی همچون کرمان صادر می‌شود که به نام پسته کرمان به فروش می‌رسد.

پسته یک محصول استراتژیک است

کارشناس مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز گفت: پسته یک محصول استراتژیک است و به همین دلیل هم عنوان طلای سبز را به خود اختصاص داده است.

اصغر نقشی با بیان اینکه از سال ۷۲ به علت تغییر آب و هوا در استان مجبور به اصلاح الگوی کشت و توسعه باغات پسته شده‌ایم، گفت: البته این محصول، خاستگاه در استان دارد و در جزیره اسلامی به صورت وحشی درختان پسته رشد کرده بودند و گونه‌های مختلف آن در استان در حاشیه دریاچه ارومیه رشد کرده‌اند و حتی درختانی داریم که قدمتی بیش از صد سال دارند .

وی ادامه داد: پسته، محصولی است که به ای سی خاک و آب مقاوم است که جایگزین باغات هلو، زرد آلو و گردو در این مناطق شده است البته برای توسعه باغات به دلیل کم آبی محدودیت‌هایی داریم به همین دلیل فقط برای باغاتی که سال‌های گذشته کشت می‌شدند طرح اصلاح و جایگزینی را داریم.

نقشی در خصوص مشکلات مطرح شده از سوی باغداران گفت: توصیه ما همیشه به استفاده حداقل از کودهای شیمیایی است، وقتی قیمت کود ارزان است شاهد استفاده بی رویه از سوی باغداران هستیم و سیاست کلان از حذف یارانه کود، کاهش مصرف و برآورد نیاز خاک و استفاده استاندارد از کودهاست ولی خوب ناگفته نماند که افزایش قیمت سبب افزایش مشکلات کشاورزان هم شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=30751

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});