• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

جزایر دریاچه ارومیه به هم متصل شدند/ زندگی حیات وحش در خطر

  • کد خبر : 32900
  • 18 مهر 1400 - 9:30
جزایر دریاچه ارومیه به هم متصل شدند/ زندگی حیات وحش در خطر
یاز اکو - کاهش بارش‌ها و تشدید بحران خشک شدن دریاچه ارومیه موجب اتصال جزایر این تالاب بین المللی و تهدید جدی برای حیات وحش ساکن در جزایر به خصوص گوزن زرد ایرانی شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، کاهش حجم آب دریاچه ارومیه در سال جاری باعث شده است تا بخش‌هایی از جزایر اشک و کبودان که محل زندگی حیات وحش از جمله قوچ و میش ارمنی هستند از محصور بودن با آب خارج شده و به خشکی‌های جنوبی دریاچه ارومیه بپیوندد.

چسبیدن این جزایر به خشکی‌های جنوب دریاچه، زمینه را برای ورود گونه‌های گوشتخوار و مهاجمی مانند پلنگ، روباه و شغال و همچنین احتمال خروج حیات وحش از جزایر و نیز ورود افراد سودجو فراهم ساخته و که این امر نیز اکوسیستم طبیعی این جزایر را با مشکل مواجه خواهد ساخت و خطراتی را برای وحوش آن به وجود خواهد آورد.

کاهش ۵۰ درصد جمعیت فلامینگو، کاهش ۳۵ درصدی تعداد پرندگان ساکن در حوضه دریاچه ارومیه از مهمترین مشکلات ناشی از کاهش بارش‌ها و تشدید بحران خشک شدن این تالاب بین المللی استجزیره اشک یکی از جزایر ۹ گانه پارک ملی و دومین جزیره بزرگ پارک ملی دریاچه ارومیه است؛ این جزیره با ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار به علت محصور شدن در میان آب در بیش از ۲۰ سال گذشته مهمترین و امن ترین محل برای زیست گوزن زرد انتخاب شده بود.

در سال‌های اخیر با خشک شدن بخش وسیعی از پهنه آبی دریاچه ارومیه تهدیدات کم آبی و کم غذایی در کنار سایر عوامل تهدید کننده موجب کاهش ۳۰ درصدی تعداد گوزن زرد در جزیره اشک ارومیه شده و شمار آنها را به ۲۹ رأس رسانده است.

کاهش ۵۰ درصد جمعیت فلامینگو، کاهش ۳۵ درصدی تعداد پرندگان ساکن در حوضه دریاچه ارومیه از مهمترین مشکلات ناشی از کاهش بارش‌ها و تشدید بحران خشک شدن این تالاب بین المللی است.

کمبود آب شرب عامل محدود کننده حیات وحش در حوضه دریاچه ارومیه است

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت حیات وحش جزایر و حوضه دریاچه ارومیه گفت: امسال متأسفانه شاهد کاهش بارندگی و به تبع آن تشدید خشک شدن دریاچه ارومیه و مخاطره افتادن زندگی حیات وحش دریاچه ارومیه هستیم.

امید یوسفی با بیان اینکه به دلیل محصور شدن جزیره اشک در میان برخی صخره‌های نمکی پنهان در زیر آب و نیز شرایط نامناسب امسال امکان سرشماری گوزن زرد ایرانی و نیز حیات حش ساکن در جزایر دریاچه ارومیه فراهم نشد، افزود: بررسی‌های میدانی اولیه از جزیره اشک نشان می‌دهد هر چند با وجود مشکل کم آبی جمعیت گوزن زرد ایرانی ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته باشد.

امسال متأسفانه شاهد کاهش بارندگی و به تبع آن تشدید خشک شدن دریاچه ارومیه و مخاطره افتادن زندگی حیات وحش دریاچه ارومیه هستیموی خاطرنشان کرد: با وجود این افزایش نسبی اما در حال حاضر جمعیت گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک حال و روز خوبی نداشته و جمعیت آن نسبت به سال‌های گذشته رو به کاهش است.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه ورود گونه‌های گوشت خوار از جمله ببر به همراه ورود قوچ و میش ارمنی به جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه یکی از عوامل تهدید تداوم حیات گوزن زرد ایرانی است‌، گفت: این امر موجب کم آبی و اتصال جزایر به یکدیگر شده و به همراه ورود این گونه، حیوانات گوشت خواری چون پلنگ، گرگ و روباه نیز وارد این زیست بوم شدند و حیات این جاندار در معرض انقراض قرار دارد.

یوسفی از کمبود آب شرب به عنوان مهمترین عامل محدود کننده حیات وحش در جزایر دریاچه ارومیه نام برد و اضافه کرد: برای حل مشکل کمبود آب چشمه‌ها و آب انبارهای متعددی در جزایر ایجاد شده تا آب ناشی از بارندگی‌های را ذخیره کنند که در این راستا ۶ آب انبار هم برای حفاظت از جانداران و حیات وحش منطقه در نقاط مختلف جزایر ایجاد شده است.

افزایش شبانه روزی حضور محیط‌بانان در حوضه دریاچه ارومیه

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون پنج نوع پستاندار در پارک ملی دریاچه ارومیه زندگی می‌کنند از جمله قوچ و میش به تعداد یکهزار و ۴۰۰ رأس، گوزن زرد ایرانی به تعداد ۵۵ رأس، روباه، شغال و پلنگ؛ که بیشتر در جزیره کبودان هستند و اتصال جزایر موجب شد تعدادی به جزیره اشک وارد شوند که رقیب غذایی گوزن هستند.

رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بیشترین نگرانی از اتصال جزایر خروج حیات وحش و ورود گونه‌های مهاجم به همراه احتمال حضور افراد سودجو و یا غیر کارشناس به جزایر است که در این راستا میزان حضور نیروهای محیط‌بانانی را به صورت شبانه روزی افزایش داشته داده‌ایم.

وی با بیان اینکه برنامه عمل ملی حفاظت از گوزن زرد اقدامی ویژه برای صیانت از این گونه منحصر به فرد محسوب می‌شود، گفت: این برنامه در سه سال اخیر در استان به اجرا در آمده و دارای چندین وظیفه است که وظایف تعریف شده مهمتر در اولویت قرار گرفته‌اند.

یوسفی همچنین از کاهش ۳۵ درصدی پرندگان حوضه دریاچه ارومیه در سال جاری خبر داد و گفت: جمعیت کفچه نوک، تینچه و فلامینگو پرندگان ساکن دریاچه ارومیه امسال به دلیل شرایط نامناسب آبی ۳۵ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۵۰ درصدی جمعیت فلامینگوها در دریاچه ارومیه

وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه سالانه پذیرای ۶۰ تا ۷۰ هزار بال فلامینگو است، عنوان کرد: امسال به علت فراهم نبودن شرایط زیستی و گرفتاری پرندگان در دریاچه به دلیل غلظت بالای نمک آب این میزان به کمتر از ۴۰ هزار بال رسیده که کاهش نزدیک ۵۰ درصدی نشان می‌دهد.

علاوه بر کاهش تعداد فلامینگو ها تعداد سایر پرندگان نیز مانند کاکایی‌ها، تنجه و آن قوت به علت فراهم نبودن شرایط زیستی کاهش یافته استرئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه علاوه بر کاهش تعداد فلامینگو ها تعداد سایر پرندگان نیز مانند کاکایی‌ها، تنجه و آن قوت به علت فراهم نبودن شرایط زیستی کاهش یافته است، گفت: آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دائمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در مسیر یکی از ۷ کریدور مهم مهاجرت پرندگان دنیا قرار دارد، گفت: خشکی دریاچه ارومیه از دلایل کاهش مهاجرت پرندگان به تالاب‌های استان نسبت به دهه‌های گذشته است امسال هم اگر بارندگی‌های نیمه دوم سال کاهش داشته باشد این مشکل ادامه خواهد داشت.

یوسفی با اشاره به آغاز فصل مهاجرت پرندگان به خصوص در حوضه دریاچه ارومیه از مردم خواست به دلیل تنش‌های طبیعی در سال جاری از جمله کاهش بارش و کمبود آب از شکار غیرمجاز پرندگان خودداری کرده و میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر باشند.

دریاچه ارومیه دارای ۱۰۲ جزیره کوچک و بزرگ است که حیات وحش متعددی در آنها ساکن هستند با بحران خشک شدن این تالاب بین المللی نه تنها حیات مردم منطقه بلکه حیات وحش نیز با چالش‌ها و تنش‌های طبیعی زیادی روبه‌رو شده‌اند که این امر توجه مسئولان به احیای این زیست بوم را دوچندان می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=32900

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});