• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7
شیرین هانتر، استاد دانشگاه جورج تاون:

برگرداندن دارایی‌های ایران بدون یک توافق جامع بعید به نظر می‌رسد

  • کد خبر : 33275
  • 20 مهر 1400 - 12:30
برگرداندن دارایی‌های ایران بدون یک توافق جامع بعید به نظر می‌رسد
یاز اکو - استاد دانشگاه جورج تاون گفت: ایران همیشه این اشتباه را کرده است که فکر می‌کند با چانه زدن و بدون تغییر در سیاست‌هایی که مشکلات فعلی را به بار آورده می‌تواند به هدف خود دست یابد. برگرداندن دارایی‌های ایران بدون یک توافق جامع بعید به نظر می‌رسد. طرح این موضوع فقط سوءظن آمریکا و اروپا را به دولت جدید در ایران بیشتر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، شیرین هانتر، در پاسخ به این سوال که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه از نهایی شدن ارزیابی‌های ایران به منظور بازگشت به مذاکرات احیای برجام خبر می‌دهد و همچنین اعلام شده که علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر به عنوان مذاکره‌کننده راهی وین خواهد شد؛‌ حال سوال این است که تعلل تهران برای بازگشت به وین ناشی از چه رویکردی است و این موضوع تا چه میزان می‌تواند به ضرر منافع کشور باشد، گفت: به نظر من تاخیر در بازگشت به مذاکرات برجام بیشتر ناشی از این بوده که دولت فعلی می‌خواهد خود را از دولت روحانی جدا کند. مسائل مربوط به برجام روشن هستند و دلیلی برای تاخیر نیست مگر آنکه احیای برجام دیگر اولویت دولت نباشد.

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر امور خارجه در یکی از آخرین اظهارات خود در خصوص احیای برجام مساله آزادسازی ۱۰ میلیارد از دارایی‌های بلوکه شده کشورمان را مطرح کردند که این مساله از سوی طرف غربی به عنوان پیش شرط تعبیر شد و به آن واکنش نشان دادند، ارزیابی حضرتعالی از این سخنان چیست، گفت: ایران همیشه این اشتباه را کرده است که فکر می‌کند با چانه زدن و بدون تغییر در سیاست‌هایی که مشکلات فعلی را به بار آورده می‌تواند به هدف خود دست یابد. برگرداندن دارایی‌های ایران بدون یک توافق جامع بعید به نظر می‌رسد. طرح این موضوع فقط سوءظن آمریکا و اروپا را به دولت جدید در ایران بیشتر می‌کند.

کادر دیپلماسی ایران قوی نیست

هانتر در پاسخ به این سوال که حال که مشخص شده آقای باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه مذاکره‌کننده ایران در وین خواهند بود،‌ آیا اساسا می‌توان امیدوار بود کسی که از ابتدا با برجام مخالف بوده بتواند این موضوع را به سرانجام برساند، گفت: به طور کلی کادر دیپلماسی ایران قوی نیست چنانکه در مذاکرات برجام هم اشتباهاتی صورت گرفته بود اما لااقل تیم قبلی تجربه مذاکرات اولیه را داشت و با بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی آشنایی داشت در حالی که آقای کنی هیچ کدام از این ویژگی‌ها را ندارد. با این حال اگر مقامات تصمیم گرفته باشند که برجام باید احیا شود، در آن صورت آقای کنی هم می‌تواند این کار را انجام دهد. مساله این است که حتی در صورت احیای برجام که مسلما آن طور که ایران می‌خواهد -لغو همه تحریم‌ها- عملی نخواهد شد، بسیاری از مشکلات ایران باقی خواهد ماند.

این تحلیل‌گر روابط بین‌الملل در پاسخ به این سوال که در حالی که سفر ماه گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و توافق صورت گرفته مانع از تصویب قطعنامه علیه کشورمان در شورای حکام شد اما گزارش رافائل گروسی در خصوص تاسیسات کرج موجب شد تا بار دیگر موضوع ارتباط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دچار چالش شود؛ تحلیل شما از این روابط چیست و اساسا تهران برای حفظ ارتباطات فنی خود با این نهاد بین‌المللی چه اقداماتی را باید در دستور کار قرار دهد، گفت: اگر مساله برجام حل نشود و ایران از بعضی اقدامات خود در افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم عقب‌نشینی نکند، مشکلات با آژانس بیشتر خواهد شد و دوباره امکان فرستادن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل افزایش پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=33275

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});