• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
8

به کمک والی جدید آذربایجان شرقی بشتابیم

  • کد خبر : 34677
  • 01 آبان 1400 - 10:15
به کمک والی جدید آذربایجان شرقی بشتابیم
یاز اکو - انتخاب یک استاندار از جرگه سرداران میتواند با وزرا و رؤسای سازمان ها و معاونین مختلف رئیس جمهوری که اکثر قابل توجه آن ها دارای سوابق نظامی و دانشگاه امام صادقی هستند به هماهنگی و همدلی مبدل شود.

یاز اکو؛ محمد فرج‌پور باسمنجی _ اخیرا هیئت دولت پس از چندی تعلل، سردار عابدین خرم را به عنوان استاندار آذربایجان شرقی تعیین و رهسپار کاخ استانداری در شهر تبریز نمود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که استان زرخیز آذربایجان شرقی نیاز به استانداری کارکشته و دارای سوابق مدیریتی در سطوح ملی و محلی داشت تا بتواند مسلط بر امور اقتصادی و صنعتی باشد قدرت چانه زنی و تدبیر مدیریتی را به نحو احسن به کار گیرد.

نویسنده این سطور که سابقه ی عضویت در شورای مدیران استانداری و مشاوره‌ی مطبوعاتی و رسانه‌ای و مدیریت روابط عمومی را در استانداری دوره اصلاحات بیست سال گذشته دارد معتقد است انتخاب یک استاندار از جرگه سرداران میتواند با وزرا و رؤسای سازمان ها و معاونین مختلف رئیس جمهوری که اکثر قابل توجه آن ها دارای سوابق نظامی و دانشگاه امام صادقی هستند به هماهنگی و همدلی مبدل شود و می‌تواند با زبان رایج به قدرت چانه زنی استاندار ما در سطوح مدیریتی کلان کشوری کمک شایانی نماید. به عنوان مثال محسن رضایی معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور را بر عهده گرفته و شناخت کافی و وافی از استاندار مارا دارد و این امر میتواند به جذب اعتبارات و تسهیلات ملی در این حوزه بیانجامد. با این حال انتخاب جناب عابدین خرم، به عنوان استاندار پاکدست و اماده به‌کار برای استانی به بزرگی و عظمت آذربایجان شرقی را به فال نیک میگیریم و پیشنهادها و توصیه های دوستانه ای را برای بکارگیری بهتر و حصول نتیجه در سکان داری آذربایجان شرقی را تقدیم حضورشان میکنم.

اولین پیشنهاد، استفاده از امکانات و تجهیزات نیروهای مسلح در شمالغرب کشور در توسعه زیرساخت های منطقه مدنظر قرار گیرد. لشکر یا سپاه عاشورا و همین طور لشکر ۲۱ حمزه آذربایجان امکانات فنی، مهندسی و تجهیزات بالقوه در حوزه عمرانی مثل ماشین آلات راهسازی را دارند و می‌تواند در کنار ایجاد امنیت و ماموریت های تعیین شده در عمران و آبادانی استان نیز از آن‌ها بهره جست. نمونه‌اش ایثار فرماندهان لشکر ۲۱ حمزه در گشایش بلوار شهدای ارتش در امتداد جنوبی خیابان ارتش و همچنین تبدیل چند هکتار از محوطه نظامی به فضاهای سبز و آموزشی در سال های اخیر اشاره کرد که رضایت شهروندان را بدنبال داشته‌است.

از سوی دیگر تشکیل گروه مشاوران استانداری در همه زمینه ها، در اولویت کاری ایشان قرار گیرد و در این راستا، یاری جستن از منابع و نیروی انسانی کاردان و متخصص اتاق تجار تبریز، دانشگاه‌ها ، خانه توسعه آذربایجان و استفاده از تجارب مستند شده و گذشته‌ی استانداران موفق اسبق به خصوص مهندس عبدالعلیزاده و دکتر سبحان اللهی پیشنهاد می‌شود.

در کنار این موارد استفاده از نیروهای توانمند بومی و جوانسازی مدیریت ادارات و سازمان های استان نیز مطمع نظر باشد.

عنایت به توسعه راهبردی استان بر اساس آمایش سرزمین و واقعیت های اقلیمی و طبیعی و توجه به مقوله‌ی بسیار پر اهمیت گردشگری که در حکم رئیس‌جمهوری نیز به ایشان گوشزد شده، می‌تواند به روند بهبود وضعیت استان منجر شود.

رایزنی با وابستگان اقتصادی کشورمان در ممالک مختلف و تشویق سرمایه داران آذربایجانی در توسعه‌ی زیرساخت های استان بهتر است مورد توجه تیم جدید قرار گیرد و از همه مهم تر کاستن از تنش ها در مناطق مرزی سواحل ارس و تلاش برای تثبیت صلح و صفا و صمیمیت در این مناطق و جذب امکانات ملی برای ایجاد زیر ساخت های ارتباطی، خط آهن، گردشگری و مبادلات اقتصادی و مرزی توصیه می‌گردد و بیانات اخیر رئیس جمهور مبنی بر توسعه مبادلات مرزی و تجاری و کسب درآمد‌های ارزی و حل بخشی از مشکلات عدیده اقتصادی کشور مؤید این مطلب است.

بهبود کسب و کارها، رونق تولید، مبارزه بی امان با رانت و فساد و کم کاری و بی‌انگیزه‌گی در مدیریت نهادها و سازمان ها و شفاف سازی امور و ایجاد تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری همه و همه می‌تواند به شکوه و عظمت و توسعه و آبادانی شرق آذربایجان ختم شود.

با این حال تقویت بدنه‌ی کارشناسی و مدیریتی استانداری آذربایجان شرقی نیز نیم نگاهی می‌طلبد چراکه مدیریت فعلی غیربومی در معاونت های عمرانی، سیاسی و فرمانداری تبریز در چند سال گذشته دارای کارنامه‌ی قابل شایان نبوده و اگر بدنه‌ی کارشناسی و سیاسی و انتظامی استانداری ما در حد و قواره آذربایجان شرقی بود، بخشی از مشکلات مرزی در سواحل ارس به وجود نمی‌آمد و با توجه به اشتراکات فرهنگی ، زبانی و حتی مذهبی با کشورهای همسایه، داده های اطلاعاتی قابل اطمینان و راهگشای کارشناسی ، سریع و به موقع در اختیار تصمیم گیران در سطح کلان کشور قرار می‌گرفت و کارشناسان معتقدند باید میز اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشورهای آسیای میانه و قفقاز و همچنین گرجستان ، آذربایجان، ارمنستان، جمهوری خود مختار نخجوان و ترکیه در تبریز بیش از گذشته فعال باشد و در همین راستا پیشنهاد می‌شود کنسول‌گری تفلیس و ایروان در تبریز راه اندازی و کنسول‌گری روسیه در تبریز که پیشینه دیرینه ای دارد فعال و بازگشایی شود.

با این وصف استفاده از کارشناسان، مدیران کاربلد، جوان و دارای انگیزه خدمت از همه طیف ها و گروه های سیاسی مد نظر باشد.

فعال کردن دفتر استانداری در تهران، تعامل با مجمع نمایندگان آذربایجان در مجلس،طراحی و آماده‌سازی طرح های اولویت‌دار و کارشناسی به صورت مستند، چانه زنی با مدیران ارشد کشوری برای جذب اعتبارات ملی همه و همه می‌تواند به توسعه استان ما کمک شایانی نماید.

توجه به مسائل و مشکلات کلانشهر تبریز نیز نباید فراموش شود این کلانشهر کهن و تاریخی که ۹ بار سابقه‌ی پایتختی ملی و محلی را در کارنامه خود دارد و یکی از چند شهر بزرگ جهان در دوره‌ی صفوی و بزرگ ترین و تاثیرگذار ترین شهر کشور در سده‌های گذشته است و امیرکبیر و مصدق والیان گذشته آذربایجان را با صلوات و بدرقه به تهران می‌بردند و صدراعظم و نخست‌وزیر می‌کردند، امروز در بین کلانشهرها و جذب اعتبارات ملی در حد و قواره خود ظاهر نمی‌شود.

با این حال رفع مسائل و مشکلات این شهر نیز همواره در دید چشمانمان قرار گیرد و…

واقعیت این است مردم ایران و آذربایجان از لشکر عاشورا و نقش بی بدیل آن در سدکردن تجاوزات رژیم بعثی و بویژه از فرمانده سرلشکر شهید آن مهندس باکری، مشهور ترین سردار جنگ، خاطرات خوشی را در اذهان خود دارند و الحمدلله الان دولت، مجلس، امامان جمعه، قوه قضائیه،نیروهای مسلح و همه نیروهای تاثیر گذار از نظر خط و مشی سیاسی تا اندازه ای هماهنگ و یکدست شده‌اند و شماهم به عنوان استاندار پاکدست و آماده به کار از این فرصت پیش آمده نهایت بهره را ببرید و با تلاش شبانه روزی و بکارگیری مدیران لایق و شایسته با تعامل و ارتباطات اثربخش به توسعه و عمران وآبادانی استان شتاب بیشتری ببخشید و بخشی از عقب ماندگی این استان مظلوم را حل و فصل کنید و نام نیک و یادگارهای خوبی را برای نسل آینده از خود بجای بگذارید و در پیشگاه خالق و مخلوق سربلند باشید چراکه تاریخ قضاوت خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=34677

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});