• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7
عضو سابق شورای شهر؛

بخش باسمنج تنها به نفع دلالان است / نخبگان و کارشناسان باسمنج باید به مردم آگاهی دهند

  • کد خبر : 34876
  • 03 آبان 1400 - 9:45
بخش باسمنج تنها به نفع دلالان است / نخبگان و کارشناسان باسمنج باید به مردم آگاهی دهند
یاز اکو - عضو سابق شورای شهر گفت: این تصمیم هم به ضرر تبریز و هم به ضرر باسمنج تمام خواهد شد، ممکن است در این وسط تنها به نفع ۵ نفر سودجو تمام شود، اما شهر و مردم به شدت متضرر خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از نصر، “فرج قلی زاده”  در رابطه با تصویب بخش باسمنج گفت: بعضی وقت ها تصمیماتی گرفته می شود که ممکن است مثبت یا منفی باشد اما بعد از مدتی اثرات خود را نشان می دهد، اگر اثرات منفی باشد معمولا دیگر نمی‌توان کاری کرد یا اینکه بعدا تلاش ها اثر بخشی کمی خواهد داشت، تصمیمی که برای موضوع باسمنج گرفته شده است واقعا تعجب آور است که چرا چنین تصمیم اینچنینی گرفته شده، تصمیمی که در آن بی ملاحظگی وجود دارد.

وی ادامه داد: این تصمیم هم به ضرر تبریز و هم به ضرر باسمنج تمام خواهد شد، ممکن است در این وسط تنها به نفع ۵ نفر سودجو تمام شود، اما شهر و مردم به شدت متضرر خواهند شد.

توسعه آتی شهر به حریم ها بستگی دارد

قلی‌زاده گفت: هر شهری به لحاظ حقوقی و شهرسازی یک محدوده قانونی دارد و یک حریم، حریم هر چقدر در شهر بزرگ باشد بعنوان صندوق ذخیره آتی شهر است، یعنی توسعه آتی شهر به حریم ها بستگی دارد.

عضو پنجمین دور شورای شهر تبریز اضافه کرد: حریم ها باتوجه به آینده سیاست های کلان شهری، منطقه ای، استانی و کشوری به تناسب نیاز شهری و نسل های آینده تعریف می شود.

وی افزود: اگر تبریز را به رکود بکشیم برابر کل منطقه است، با رکود تبریز کل منطقه به رکود کشیده می شود.

از بین رفتن فرصت توسعه شهری تبریز

وی اظهار داشت: آینده و فرصت توسعه شهری را با این اقدام از بین می بریم، وقتی چنین تصمیمی گرفته می شود، چندین هکتار حریم و محدوده کلانشهری گرفته می شود یعنی یک دیوار بتنی کشیده می شود و کلانشهر از همان جا قفل می شود، اگر به تمام قسمت های کلانشهر تبریز نگاه کنیم تنها فرصت توسعه ای تبریز شرق آن است که آن را هم بتن می گذاریم!

قلیزاده تاکید کرد: باسمنج اگر به کلانشهر تبریز ملحق شود از مزایا، امکانات و مدیریت کلان بهره گرفته و توسعه خواهد یافت اما اگر خلاف آن شود، آن منطقه به دست یک سری دلال و سود جو می افتد که یک سری را در قالب باغ ها و یک سری را بصورت قطعه قطعه با کاربری مختلف تبدیل می کنند که این آینده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باسمنج را از بین خواهد برد.

قلیزاده مطرح کرد: اگر نجف آباد اصفهان را نگاه کنید مهاجرانی به اینجا آمده اند که این شهر با چندین شکاف عمیق اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی روبرو شده است، مصداق این اتفاق و بالاتر از آن در باسمنج اتفاق خواهد افتاد.

شهرهای کوچک توان مدیریتی ندارند

وی ادامه داد: شهر های کوچک توان مدیریتی ندارند، در قضیه بخش شدن باسمنج چندین نفر نقش داشتند، وقتی هزینه های شهری را نمی‌توانند تامین کنند و فقط امروز را می‌بینند و نهایتا با تغییر کاربری اراضی ارزشمند یک سری دلال ها سود می کنند در حالیکه در تبریز این اتفاق نمی افتد، در تبریز کمیسیون های ماده ۱۰۰، نوع نظارت بر ساخت و ساز ها و… به هیچ عنوان وجود ندارد، نه در باسمنج بلکه در سایر شهر های کوچک اینچنین است.

وی اضافه کرد: اعضای شورا و مدیریت کلان شهر تبریز باید به این مهم عکس العمل نشان داده و پیگیری کنند تا این اتفاق به هیچ عنوان نیفتد، در غیر این صورت دقیقا تبریز و باسمنج را به چند نفر سودجو می‌فروشیم، تا به خواسته خود برسند.

این تصمیم یک تصمیم حاکمیتی نیست

قلی زاده در واکنش به برخی ها که می‌گویند این یک تصمیم حاکمیتی است، گفت: با اطلاعات کم و بیشی که دارم، این تصمیم یک تصمیم حاکمیتی نیست بلکه با تلاش یک سری آدم های سود جو و نهایتا با پیشنهاد استانداری انجام شده است، تصمیم حاکمیتی زمانی انجام می شود که از بالا تصمیم گرفته شود.

وی تصریح کرد: نکته بعدی این است که شاید ما برخی از اقدامات خود را سرپوش بگذاریم و از حاکمیت هزینه کنیم، فکر می‌کنم دقیقا این سوالات در این موضوع بیشتر خواهد بود، حاکمیت با این تصمیم خود می‌خواهد کدام مشکل را در این منطقه حل کند؟ اگر برخی از رفتار های خود را بخواهیم توجیه کنیم مسلما افزایش شکاف مردم و حاکمیت را شاهد خواهیم بود، و نکته دیگر این است که حتی اگر حاکمیتی هم باشد معنی نمی‌دهد که حاکمیت هر تصمیمی گرفت ما قبول کنیم و بگوییم حاکمیتی است، با فرض این باز هم این تصمیم نیاز به نقد و اصلاح دارد، اگر آینده این دو شهر تاریخی برای حاکمیت مهم باشد این تصمیم نیاز به اصلاح دارد.

این عضو سابق شورای شهر تاکید کرد: به هیچ عنوان حتی جهت اطلاع این موضوع در زمان شورای دور پنجم برای اعضای شورای اطلاع داده نشده بود.

نخبگان و کارشناسان باسمنج باید به مردم آگاهی دهند

قلی‌زاده اظهار داشت: در این موضوع نیازی به نظریه نظر پردازان نیست کافی است بطور مصداقی عین این اتفاقی که در کلانشهرها انجام شده است را نگاه کنیم.

وی تاکید کرد: نخبگان باسمنج باید به اهالی باسمنج از سایر شهر های کوچکی که در کنار کلانشهر ها بوده اند و تبدیل به بخش شده اند، آسیب های موجود را بگویند، باسمنج با این اتفاق صد ها صدمه می بیند، لازم است به اهالی باسمنج این نکات گفته شود و کارشناسان و نخبگان اتفاقات بعد از بخش شدن را تشریح کنند مطمئن باشید که اهالی به هیچ عنوان برایشان قابل قبول نخواهد بود، طبیعی است که عده اندکی دلال و سودجو مقاومت کنند.

قلی زاده افزود: سودجویان ممکن است با یک سری حرف ها و وعده های دورغین مردم را فریب دهند اما نخبگان و کارشناسان منطقه می‌توانند به خوبی موضوع را تشریح و به اهالی بازگو کنند، اگر اهالی باسمنج حرف کارشناسان و نخبگان را در مورد ضرر های بخش شدن بشنوند قطعا در مقابل بخش مقاومت می کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=34876

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});