• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

سیاست های آفریقا -ترکیه نه تنها تجاری بلکه انسانی است

  • کد خبر : 34878
  • 03 آبان 1400 - 10:00
سیاست های آفریقا -ترکیه نه تنها تجاری بلکه انسانی است
یاز اکو - مقام ارشد وزارت امور خارجه ترکیه در امور آفریقا گفت: همکاری های ترکیه با قاره آفریقا نه تنها تجارت محور بلکه انسان محور نیز هست.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری دیلی صباح سامان در حاشیه سومین مجمع اقتصادی و تجاری ترکیه و آفریقا گفت:  ما می خواهیم از آفریقا حمایت کنیم و در کنار آنها باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد افزایش علاقه به آفریقا به طور کلی گفت که خوشحال است که اهمیت قاره “بالاخره درک می شود” ، اما تاکید کرد که ترکیه “همیشه از آن آگاه بوده است”.

او گفت آفریقا نه تنها قاره آینده بلکه قاره امروز است. او توضیح داد: “همه نوع پتانسیل دارد. از نظر منابع انسانی و منابع طبیعی. این قاره از جهات مختلف بسیار غنی است.”

وی ادامه داد: ارتباطات و همکاری بین ترکیه و آفریقا بسیار واقعی است و همه روزی متوجه خواهند شد که بدون آفریقا ، جهان مرفه وجود نخواهد داشت. به همین دلیل است که همه ما باید دست در دست آفریقا پیش برویم.

سامان در اوایل این هفته در سفر چهار روزه به آنگولا ، توگو و نیجریه ، همراه هیئت رئیسه رجب طیب اردوغان بود .

به گفته وی ، در جریان سفر “ثمربخش” خود ، موافقت نامه های دوجانبه در زمینه اقتصادی ، نظامی و آموزشی امضا شد.

سامان گفت :روسای جمهور بورکینافاسو و لیبریا نیز برای دیدار با اردوغان به توگو سفر کردند.

در سالهای اخیر ترکیه بر اهمیت روابط با کشورهای آفریقایی تأکید کرده است ، به طوری که اردوغان از ۳۰ کشور از ۵۴ کشور این قاره به همراه نمایندگیها ، نهادها و سازمانهای فعال دیپلماتیک ترکیه در قاره ، از جمله آژانس همکاری و توسعه بین المللی ترکیه  دیدن کرده است.

بر اساس آمارهای وزارت امور خارجه ترکیه ،  این کشور ۴۳ سفارتخانه در آفریقا دارد که نسبت به ۱۲ سفارتخانه در سال ۲۰۰۲ افزایش یافته است.

سامان از مشارکت بالای شرکت کنندگان در مجمع تجاری ترکیه و آفریقا خبردادوافزود: بیش از ۴۰ وزیر از هر دو کشور در آن شرکت کردند.

وی تاکید کرد : رویدادها و دیدارهای مشابهی از آفریقا در راه است ، از جمله اجلاس همکاری ترکیه و آفریقا در ۱۷ تا ۱۸ دسامبر در استانبول ، که به منظور ترسیم چشم انداز پنج سال آینده است.

او گفت: “این یک رویداد فوق العاده مهم خواهد بود ، ما امیدواریم میزبان بسیاری از سران کشورهای افریقای باشیم.

ترکیه با تغییر رویکرد تک بعدی خود در سیاست خارجی که دهه ها از آن پیروی می کردو براساس روابط با غرب  شکل گرفته بود ، جهت خود را تغییر داده و از پایان جنگ سرد ، سیاست خارجی متنوع ، چند بعدی و مستقل تری را دنبال می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=34878

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});