• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد

واکسیناسیون کرونایی ۸۵ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی/احتمال جدی موج ششم بیماری

  • کد خبر : 35072
  • 04 آبان 1400 - 10:15
واکسیناسیون کرونایی ۸۵ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی/احتمال جدی موج ششم بیماری
یاز اکو - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از واکسیناسیون ۸۵ درصدی جمعیت بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: بیش از ۶۵ درصد کل جمعیت استان تاکنون واکسینه شده و در نهایت آمار واکسیناسیون استان، هشت درصد از میانگین کشوری بالا است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، دکتر عباسعلی درستی در گفت‌وگوی اینستاگرامی، با اشاره به وضعیت رنگ‌بندی کرونایی استان، اظهار کرد: علی‌رغم این‌که طی روزهای گذشته شاهد شیب نزولی موج پنجم کرونا در استان بودیم و انتظار می‌رفت که دیگر شهری در وضعیت نارنجی نداشته باشیم اما اکنون نه تنها این روند نزولی متوقف شده بلکه دو شهرستان جلفا و مرند در وضعیت قرمز و شش شهرستان دیگر از جمله تبریز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی با بیان این‌که سایر نقاط کشور نیز به مرور در حال تشدید وضعیت هستند، افزود: احتمال وقوع موج ششم کرونا کاملا جدی بوده و وضعیت استان در این خصوص نگران کننده است.

وی در خصوص آمار بستری‌های کرونایی در استان نیز گفت: اکنون آمار بستری‌های بیماران کرونایی از ۱۹۵۰ نفر در اوج موج پنجم به حدود ۱۰۰۰ نفر رسیده و روزانه میانگین بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر ابتلای جدید گزارش می‌شود، در صورتی که تا چهار هفته گذشته، بیش از ۱۰۰۰ مورد جدید روزانه ثبت می‌شد.

درستی با بیان این‌که آمار روزانه فوتی‌های ناشی از کرونا نیز از بیش از ۲۰ نفر به ۱۰ الی ۱۵ نفر رسیده است، اظهار کرد: آمارها نشان از احتمال ضعیف وقوع موج ششم دارد اما انتظارات ما در این وضعیت از جمله خروج تمامی شهرها از وضعیت نارنجی و قرمز محقق نشده و در نتیجه وضعیت بسیار خطرناک شده است.

وی در خصوص دلیل تغییر وضعیت کرونایی شهرستان‌های جلفا و مرند به رنگ قرمز، خاطرنشان کرد: در هر نقطه‌ای که رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضعیف باشد و تردد در آن افزایش یابد، چرخه انتقال ویروس بالا می‌رود. جلفا نیز از جمله شهرهای مسافرپذیر استان است که دارای دو مرز زمینی نیز بوده و طی روزهای گذشته، جمعیت بالایی از نقاط مختلف استان و سایر نقاط کشور به این منطقه تردد داشته‌اند.

نمی‌توان جلوی فعالیت‌های اقتصادی مردم را گرفت

وی افزود: با توجه به افزایش طول دوره پاندمی کرونا، نمی‌توان جلوی فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی مردم را گرفت از این رو علی‌رغم میل باطنی مسئولان شاهد افزایش ترددها و رفت آمدها هستیم. با توجه به شرایط موجود، فعالیت‌های موقت اقتصادی بیشتر از سود، برای جامعه زیان بار هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که کنترل شیوع کرونا تنها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسیناسیون انجام می‌گیرد، گفت: افزایش آگاهی رسانی بین مردم و حساسیت بیشتر ارگان‌های تصمیم گیرنده از جمله موارد دیگر در کنترل بیماری کرونا است.

وی در خصوص موضوع واکسیناسیون اجباری، افزود: واکسیناسیون برای کنترل بیماری کرونا، ضروری بوده و از طرفی جامعه ما یک جامعه سیال است. افرادی که در این جامعه زندگی کرده و روابط اجتماعی برقرار می‌کنند و بین سایر مردم تردد دارند بایستی واکسینه شوند تا از انتشال ویروس در جامعه جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: وقتی ما در این جامعه، خدمات می‌گیریم و با تردد بین مردم وارد حدود آن‌ها می‌شویم، نباید حق مردم دیگر را ضایع کنیم و این امر فعلا با واکسیناسیون میسر بوده و ارائه خدمات با نشان دادن کارت واکسن نیز یک اقدام جدی، عقلانی و علمی است.

درستی در خصوص واکسن‌های تزریق شده در مراکز واکسیناسیون استان، اظهار کرد: دز اول و دوم واکسن‌های استرازنکا، برکت و سینوفارم، دز اول واکسن پاستو و دز دوم واکسن اسپوتنیک در تمامی مراکز واکسیناسیون سطح استان تزریق می‌شود.

دانش آموزان فقط واکسن سینوفارم دریافت می‌کنند

وی افزود: دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله فقط واکسن سینوفارم که عوارض بسیار کمی دارد، دریافت می‌کنند. دو فرزند پسر بنده نیز که در این رنج سنی قرار دارند، واکسن سینوفارم خود را دریافت کرده‌ و اکنون هیچ مشکلی ندارند.

وی از واکسیناسیون بیش از ۷۰ درصدی دانش آموزان استان خبر داد و گفت: این درصد در بین سایر استان‌ها بالاترین میزان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به روند مطلوب واکسیناسیون کرونایی استان، اظهار کرد: زنان باردار قشر بسیار ویژه و حساس جامعه هستند و سلامت بانوان یک موضوع مهم در کل دنیا به شمار می‌رود، از این رو واکسیناسیون زنان باردار یک موضوع حیاتی است.

وی افزود: اکنون تمامی زنان باردار بالای ۱۲ هفته استان، می‌توانند به مراکز جهت دریافت واکسن کرونای خود مراجعه کنند و تاکنون کمتر از ۵۰ درصد این قشر واکسن خود را دریافت کرده‌اند که آمار پایین بوده و نگران کننده است.

وی در خصوص دلیل عدم افزایش آنتی بادی افراد پس از دریافت واکسن، گفت: وضعیت ایمنی افراد با یکدیگر متفاوت بوده و ممکن است سطح آنتی بادی کسانی که بعد از ابتلا به کرونا، بهبود یافته‌اند حتی صفر باشد. این موضوع برای زمان دریافت واکسن نیز مطرح بوده و سطح آنتی بادی برخی از افراد حتی با وجود دریافت واکسن، بالا نرود که در این راستا بایستی این افراد بسیار حساس باشند و از خود مراقبت کنند.

درستی در خاتمه با تاکید بر اثربخشی بالای واکسن کرونا در مرگ و میر، گفت: کسانی که ادعای درمان کرونا را دارند یا نادان هستند و یا با مردم دشمنی دارند و به دنبال سواستفاده و سود خود هستند چرا که تاکنون هیچ منبع رسمی از کشف چنین دارویی سخن نگفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=35072

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});