• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
12
به دنبال سوءمدیریت دستگاه های مربوطه صورت گرفت؛

ورود دادستان تبریز به بحران زیست محیطی «قوری گول»

  • کد خبر : 35485
  • 07 آبان 1400 - 10:40
ورود دادستان تبریز به بحران زیست محیطی «قوری گول»
یاز اکو - دادستان مرکز آذربایجان شرقی دستور بررسی ویژه علل خشک شدن تالاب بین المللی قوری گول را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، “بابک محبوب علیلو” در واکنش به خشک شدن تالاب بین المللی قوری گول، تاکید کرد: حفظ محیط زیست از واجبات است و دستگاه قضایی آذربایجان شرقی به عنوان مدعی العموم موضوع خشک شدن تالاب قوری گول را به عنوان یک اثر طبیعی به طور ویژه بررسی و با تخلفات احتمالی در این خصوص برخورد می کند.

وی افزود: دستگاه های مسئول در این زمینه می بایست به وظایف محوله و قانونی خود به دقت عمل کنند و دادستانی با هرگونه ترک فعل و سوءمدیریت منجر به تخریب محیط زیست مطابق قانون برخورد خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، دادستان تبریز به دنبال خشک شدن تالاب زیبای قوری گول به عنوان یکی از مهمترین ذخیرگاه های تنوع زیستی در آذربایجان شرقی، طی نامه ای به مدیران کل حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری و نیز مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی خواستار توضیح دستگاه های مربوطه در خصوص علل خشک شدن این تالاب شد.

این مقام ارشد قضایی آذربایجان شرقی در این نامه با اشاره به خشک شدن تالاب بین المللی قوری گول و تبعات زیست محیطی و اجتماعی آن، تاکید کرده است: «اقتضاء دارد نظر به اهمیت و حساسیت موضوع و در جهت حفظ حقوق عامه و صیانت از محیط زیست، تدابیر پیشگیرانه و کارشناسی شده برای جلوگیری از خشک شدن تالاب مذکور اتخاذ شده و با جدیت نسبت به رصد موضوع و پیشگیری از آن اقدام و آخرین وضعیت تالاب طی گزارشی به دادستانی منعکس و ارسال شود.»

گزارش یازاکو می افزاید، تالاب بین المللی قوری گول در سایه سوءمدیریت دستگاه های مربوطه تقریباً به طور کامل خشک شده است. بر اساس اعلام کارشناسان خشک شدن تالاب بین المللی و حفاظت شده قوری گول به دلیل کمبود آب در منطقه نبوده است و خشک شدن این تالاب زیبا در سایه سوءمدیریت دستگاه های مربوطه در عدم تامین حقابه این تالاب بوده است. تامین حقابه تالاب قوری گول از “صبرچای” انجام می شود.

در حالی که ارتفاع آب تالاب در اردیبهشت ماه گذشته حتی به ۲ متر نیز می رسید و مساحت آن بین ۱۸۰ الی ۲۰۰ هکتار را بالغ می گردید، اما با عدم تامین حقابه، تالاب بین المللی قوری گول طی تابستان گذشته به طور کامل خشک شد. در این تالاب بیش از ۹۲ گونه پرنده نادر از جمله اردک در خطر انقراض سرسفید و اردک بلوطی زیست می کنند. خشک شدن تالاب، خطر نابودی نیزارهای قوری گول را در پی دارد که یکی از با ارزش ترین اکوسیستم های طبیعی منطقه محسوب می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=35485

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});