• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

گمرک بازرگان با ۸۶ هزار تن صادرات، پیونددهنده تجارت داخلی و خارجی

  • کد خبر : 36040
  • 10 آبان 1400 - 16:30
گمرک بازرگان با ۸۶ هزار تن صادرات، پیونددهنده تجارت داخلی و خارجی
یاز اکو - مرز زمینی بازرگان در شمال‌غربی ترین نقطه کشور در استان آذربایجان غربی، فعال ترین مرز زمینی ایران طی سال‌های طولانی گذشته بوده و در نیمه نخست امسال نیز با صادرات حدود ۸۶ هزار تنی، نمادی از فعال ترین مرز زمینی کشور و پیوند دهنده تجارت داخلی و خارجی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، مرز بازرگان در شمال آذربایجان غربی از جمله مرزهای فعال کشور در طول دهه‌های مختلف تجارت ایران با کشورهای مختلف و کریدور ترانزیتی ایران به آسیا و اروپا بوده که حدود ۹۵ سال از آغاز فعالیت آن در شمال غربی ترین منطقه کشور می‌گذرد.

گمرک بازرگان همچنین یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو واقع شده و در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

جایگاه این مرزبه حدی مهّم است که بیشترین میزان تجارت و ترانزیت مرزی در بین بیش از ۲۰ پایانه ورودی و خروجی ایران با کشورهای همسایه را در اختیار دارد و همواره نیز در این مسیر پیشتاز بوده است.

آذربایجان غربی طی سال های اخیر به یکی از استان های موفق و فعال در حوزه تجارت خارجی شامل صادرات، واردات و ترانزیت تبدیل شده که یکی از مهمترین عوامل رسیدن به این موفقیت در استان را می توان در فعالیت قابل توجه مرز بازرگان عنوان کرد.

این مرز علاوه بر اینکه راه ورودی به ترکیه و کشورهای اروپایی در حوزه تجارت خارجی به شمار می رود، یکی از نزدیکترین مرزها به حوزه دریای سیاه نیز به شمار می‌رود که می توان از این ظرفیت در راستای توسعه تجارت نیز بهره برد.

افزایش ۶۴ درصدی صادرات از مرز بازرگان

مدیرکل گمرک بازرگان در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در هفت ماهه سال‌جاری، ۸۶ هزار و ۲۸۳ تن کالا از طریق این مرز صادر شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۴ درصد افزایش دارد.

مجتبی بازگیر اضافه کرد: این محصولات شامل اقلام پتروشیمی، نباتی، کشاورزی، سنگی، اشیای سرامیکی و شیشه ای، قراضه و ضایعات از آهن و فولاد و محصولات نساجی است.

وی با بیان اینکه ارزش دلاری مقدار کالای صادر شده در این مدت ۳۳۷ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۱۳۴ دلار بوده، افزود: در این خصوص ۲‌هزار و ۴۵۴ اظهار نامه صادر شده که سال گذشته در این مدت زمانی، این رقم یک هزار و ۵۴۲ مورد بود.

مدیرکل گمرک بازرگان ادامه داد: همچنین در این مدت صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز ۷۲۳ هزار و ۸۹۸ تن برآورد شده در حالی که سال گذشته در این مدت زمانی ۴۱۰ هزار و ۹۹۲ تن بود.

بازگیر ادامه داد: ارزش دلاری صادرات سایر گمرکات از طریق این مرز هم یک میلیارد و ۶۳ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۰۴۹ دلار برآورد می شود.

 وی گفت: در این خصوص نیز ۱۱ هزار و ۹۴۷ مورد اظهار نامه صادر شده که ۵۳درصد رشد داشته است.

کسب رتبه نخست کشوری پایانه مرزی بازرگان در تردد کامیونی

 مدیر پایانه مرزی بازرگان هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست امسال این پایانه با تردد ۱۳۱ هزار و ۱۷۸ دستگاه کامیون از طریق آن مقام اول کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

جابر اکبرپور ادامه داد: همه این ترددها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده که توسط همکاران مرکز بهداشت در نقطه صفر مرزی صورت می گیرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه این پایانه به ویژه در ایام کرونایی به صورت ۲۴ ساعته فعال است و تمامی همکاران مستقر در این مرز به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند، افزود: هرچند که در این ایام در این برخی از فعالیت‌ها مختل شده، اما فعالیت این پایانه در امر واردات، صادرات و ترانزیت کامیون‌ها، همچنان ادامه دارد.

مدیرپایانه مرزی بازرگان عمده مقاصد ترانزیتی این کامیون‌ها را مرزهای باشماخ، خسروی و آستارا بیان کرد و افزود: این میزان سهم عمده‌ای در بخش ترانزیت کشورمان دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متوسط تردد روزانه کامیون از این مرز ۷۰۵ دستگاه است، ادامه داد: در این مدت ۵۲ هزار و ۴۶۴ دستگاه کامیون از کشور خارج شده و ۷۸ هزار و ۷۱۴ دستگاه نیز وارد شده است.

اکبرپور اضافه کرد: عمده کالاهای صادراتی در این مدت شامل محصولات کشاورزی و پتروشیمی و مصنوعات سنگی و فلزی بود که به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر شد.

مدیر پایانه مرزی بازرگان همچنین عمده کالاهای وارداتی از طریق این پایانه مرزی را انواع ماشین آلات صنعتی، رنگ، اسکلت فلزی، انواع پارچه، لوازم و قطعات یدکی عنوان کرد.

وی اظهار داشت: در بخش زیرساخت‌ها نیز تاکنون نزدیک ۱۷۰ میلیارد ریال در این پایانه هزینه شده که شامل احداث پارکینگ، محوطه سازی و احداث سالن تجاری است که تلاش می‌شود با افزایش جذب اعتبارات بتوان شاهد رونق و افزایش تردد در این مرز بود.  

وی ادامه داد: در ۶ ماه گذشته از پایانه مرزی بازرگان همچنین ۲۵ هزار و ۵۰۰ نفر تردد کرده اند که تردد مسافر از این پایانه تنها با کارت واکسن و آزمایش منفی پی سی آر صورت می‌گیرد.

ارتقای نقش گمرک بازرگان در تجارت داخلی و خارجی

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه  گمرک بازرگان نقش مهم و بی بدیلی در تجارت داخلی و خارجی دارد، گفت: دستگاه قضایی در رفع مشکلات آن از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

ناصر عتباتی کمتر از یک هفته گذشته در جلسه بررسی مشکلات گمرک بازرگان با بیان اینکه دستگاه قضایی استان در راستای وظیفه قانونی خود در حفاظت و صیانت از حقوق عامه تلاش می کند، اظهار داشت: می توان بسیاری از مشکلات گمرک بازرگان را با استفاده از ظرفیت‌های استانی حل و اقدامات بسیاری در راستای تسهیل ترخیص و نظارت ازجمله حذف تشریفات زائد حل کرد.

وی افزود: تقویت یگان حفاظت گمرک و ارتباط سازنده با سایر نهادها و هم پوشانی نیز بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه حمایت از سرمایه گذاری و حفظ حقوق بیت المال و حقوق عامه تکلیف دستگاه قضایی است، اضافه کرد:  بدین منظور قاضی ویژه برای گمرک بازرگان تخصیص خواهیم داد.

صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری کالای غیر نفتی کشور از گمرک بازرگان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه گمرک بازرگان با برخورداری از موقعیت راهبردی قرارگیری در دروازه ارتباطی کشورمان با اروپا و ترکیه مهمترین گمرک زمینی کشور محسوب می شود، گفت: ازاین منظر ساماندهی و بهبود سخت افزاری و نرم افزاری آن تکلیف همه دستگاه های اجرایی است.

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: در ۶ماهه سال‌جاری نزدیک ۱.۲ میلیارد دلار صادرات کالاهای غیر نفتی کشور از طریق این مرز صورت گرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه همچنین از این مرز ۱.۱ میلیارد دلار صادرات گاز و ۶۲۰ میلیون دلار اقلام وارد کشور شده، ادامه داد : ۲.۱۳  میلیارد دلار نیز ترانزیت خارجی از این گمرک واقع در منطقه آزاد ماکو عبور کرده است.

 مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو اضافه کرد: همچنین در۶ ماهه نخست امسال این پایانه با تردد ۱۳۱ هزار و ۱۷۸ دستگاه کامیون از طریق آن مقام اول کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، گمرک بازرگان یکی از مبادی سه‌گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود که به صورت شبانه‌روزی در شمال آذربایجان‌غربی در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو واقع شده است؛ این مرز که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود، در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

گمرک بازرگان در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

همچنین آذربایجان‌غربی علاوه بر مرز مشترک با نخجوان در پلدشت و تمرچین با شمال عراق تنها استان کشورمان است که با ترکیه از طریق مرز بازرگان، رازی خوی و سرو ارومیه نیز مرز زمینی دارد.

پایانه مرزی پلدشت از شاهراه‌های کم‌نظیر جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به بازارهای آسیای میانه از طریق آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

این پایانه در ۴۷ کیلومتری غرب ماکو و در جوار رودخانه مرزی ارس قرار دارد و حدود ۴۰ سال از فعالیت رسمی آن می‌گذرد.

آذربایجان‌غربی ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه، عراق و نخجوان دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=36040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});