• امروز : پنج شنبه - ۳ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 23 May - 2024
6
یادداشت؛

اوضاع نابسامان بالکان

  • کد خبر : 36653
  • 14 آبان 1400 - 18:30
اوضاع نابسامان بالکان
یاز اکو - تنش های پی در پی در شبه جزیره بالکان گوی پایانی ندارد و با دخالت روسیه و صربستان در امور بوسنی و هرزگوین این کشور به سمت تنش جدی در عرصه نظامی نیز پیش می رود. اتحادیه اروپا و آمریکا خواهان حفظ تمامیت ارضی بوسنی و هرزگوین می باشند اما ناگفته پیداست که در صورت تهدید جدی علیه بوسنی آنها را همانند قتل عام سربرنیتسا تنها خواهد گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، تحولات سیاسی بالکان باردیگر شکل تنش آمیز به خود گرفته است. رهبران صرب بوسنی و هرزگوین اعلام کرده‌اند که خواهان تشکیل ارتش مستقل برای خود در بوسنی و هرزگوین میباشند، امری که تنش ها را تا سرحد جنگ داخلی و تجزیه این کشور به پیش برده است. صربهای بوسنی از موقعیت ویژه ای در این کشور برخوردار می باشند و حتی دارای نیروهای ژاندارمری مخصوص به خود هستند اما تلاش آنها برای تشکیل ارتش مجزا از نیروهای صرب به معنای تجزیه ارتش بوسنی و هرزگوین در گام اول و تجزیه این کشور در مرحله دوم می باشد.

کشور نسبتا تازه تاسیس بوسنی و هرزگوین که یکی از وارثان یوگسلاوی سابق می باشد با ۵۱ هزار کیلومتر مربع وسعت در قلب منطقه تاریخی بالکان قرار دارد. این کشور ۳.۲ میلیون نفری خاطرات ناخوشایندی از تنش های قومی طی دهه ها و سده های اخیرا تجربه کرده است. مسلمانان این کشور که با نام بوشناک یا بوسنیایی شناخته می‌شود کمی بیش از ۵۰ درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهند و در کنار آن اقلیت بزرگ ۳۰ درصدی صرب و اقلیت دیگر کروات وجود دارد. صربهای بوسنی با زد و بند پیدا و پنهان با صربستان، خواهان متحد کردن سرزمین‌های صرب تبار در جمهوری های سابق یوگوسلاوی سابق هستند.

در این راستا، سیاست خارجی روسیه نیز با دستور مستقیم پوتین در منطقه بسیار فعال شده است و روسیه به صورت علنی از سیاست‌های صربستان در بالکان حمایت می‌کند. شایان ذکر است که صرب ها به لحاظ مذهبی و تباری خود را به روسیه نزدیک می بینند و روس ها چه در دوره شوروی و چه در روسیه نوین، از حامیان اصلی صرب‌ها بوده اند. روسیه از این حمایت چند سیاست را دنبال می کند:

الف: نشان دادن روسیه به عنوان کشور مرکزی برای جهان ارتدوکس شرقی

ب: نفوذ به بالکان و ایجاد جای پای سیاسی در تنش نوین به مانند آنچه که در تنش لیبی و سوریه برای خود دست و پا کرده است

ج: مقابله با شکل گیری تحرکات اسلامگرایانه در میان مسلمانان بالکان

در جبهه مقابل نیز مقامات عمدتا مسلمان بوسنی و هرزگوین دیدارهایی را با سران کشورهای اسلامی و همچنین اروپایی انجام داده‌اند و رئیس مجلس ترکیه اعلام کرده است که در صورت ایجاد تنش در کنار مسلمانان بوسنی خواهد بود، همچنین معاون رئیس جمهور بوسنی اخیراً دیداری از جمهوری آذربایجان نیز داشته است.

با نگاهی به نقشه دموگرافی منطقه در کشور بوسنی و هرزگوین، مسلمانان این کشور علی رغم تشکیل اکثریت جمعیتی، به صورت سرزمینی توسط سرزمین های صرب تبار محاصره شده اند و هیچگونه شانسی برای مقابله با حرکات صربها ندارند و حمایت کشورهای مسلمان ( اگر حمایتی باشد) بیشتر جنبه معنوی خواهد داشت. رسانه های صربستان و روسیه و همچنین یونان ادعا دارند که عربستان و ترکیه اقداماتی جدی برای تسلیح مسلمانان شبه جزیره بالکان نه تنها در بوسنی بلکه در آلبانی و سایر اقلیت های مسلمان نشین انجام داده‌اند، اما برآیند سرزمینی امر حاکی از آن است که موازنه قدرت علیه مسلمانان می باشد.

تنش های پی در پی در شبه جزیره بالکان گوی پایانی ندارد و با دخالت روسیه و صربستان در امور بوسنی و هرزگوین این کشور به سمت تنش جدی در عرصه نظامی نیز پیش می رود. اتحادیه اروپا و آمریکا خواهان حفظ تمامیت ارضی بوسنی و هرزگوین می باشند اما ناگفته پیداست که در صورت تهدید جدی علیه بوسنی آنها را همانند قتل عام سربرنیتسا تنها خواهد گذاشت…

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=36653

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});