• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

نام شورای ترک به سازمان کشورهای ترک تغییر یافت

  • کد خبر : 37809
  • 22 آبان 1400 - 21:20
نام شورای ترک به سازمان کشورهای ترک تغییر یافت
یاز اکو_بر اساس اعلامیه مشترک هشتمین اجلاس سران شورا در استانبول، نام شورای همکاری کشورهای ترک زبان ( شورای ترک ) به سازمان کشورهای ترک تغییر یافت.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت این اجلاس با موضوع “فناوری های سبز و شهرهای هوشمند در عصر دیجیتال” در استانبول برپا شد.
در این بیانیه آمده است: “چشم انداز جهان ترک در ۲۰۴۰ به عنوان یک سند راهبردی پذیرفته شده و همکاری های آینده را در زمینه های مختلف فی مابین کشورهای ترک و دارای
منافع مشترک هدایت می کند.

در این بیانیه تاکید شده است ، ترکمنستان به عنوان یک کشور ناظر به سازمان کشورهای ترک ملحق شد و این امر باعث بهبود همبستگی و همکاری بین کشورهای ترک و مردمان آنها خواهد شد.

در این نشست از آذربایجان به خاطر پیروزی در آزادسازی یک شهر کلیدی در منطقه قره باغ تقدیر شد و تاکید شد این سازمان از عادی سازی روابط بین ارمنستان و آذربایجان حمایت می کند.
در این بیانیه تاکید شده است که می بایست راه حلی عادلانه، دائمی، پایدار و قابل قبول برای هر دو طرف در مسئله قبرس لحاظ شود‌.

 

همچنین در هشتمین اجلاس سازمان کشورهای ترک تصمیم گرفته شد برای مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، جدایی طلبی، نژادپرستی، تبعیض، بیگانه هراسی، اسلام هراسی و همه اشکال سخنان نفرت انگیز توسعه همکاری مدنظر قرار گیرد.

تاکید بر اهمیت اقدامات لازم برای تسهیل تجارت و سرمایه گذاری متقابل،از دیگر مصوبات این نشست بود.

 

سازمان کشورهای ترک در سال ۲۰۰۹ برای ارتقای همکاری بین کشورهای ترک زبان تشکیل شد. این کشورها شامل آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه و ازبکستان به عنوان کشورهای عضو و مجارستان و ترکمنستان به عنوان کشورهای ناظراست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=37809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});