• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

شبستر تامین کننده پنج درصد از شیر خام کشور

  • کد خبر : 84754
  • 18 آبان 1401 - 14:30
شبستر تامین کننده پنج درصد از شیر خام کشور
یاز اکو - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: شبستر تامین کننده پنج درصد از شیر خام کشور است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری مهر، صمد زمانزاده صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران در شهرستان شبستر عنوان کرد: صنعت پرورش زنبور عسل و خود عسل نقش بخصوصی را در اشتغالزایی دارد چرا که امروزه می‌توانیم زنبور عسل را بعنوان نظام مند ترین جامعه حیوانی یاد کنیم که به جامعه انسانی کمک بخصوصی می‌کند.

وی عسل تولیدی زنبور عسل را طلای زرد عنوان کرد و افزود: به علاوه تولید سایر محصولات مانند ژل رویال و بره موم از طریق عمل گرده افشانی نیز به افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در شهرستان شبستر قریب به ۱۴ هزار تن عسل در سال ۱۴۰۰ به تولید رسیده و رتبه یک کشوری را در عرصه تعداد کندوهای بومی و رتبه دو کشوری در عرصه کندوهای مدرن را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: شهرستان شبستر رتبه دو در عرصه تولید عسل و رتبه اول در عرصه فراوری و بسته بندی عسل در سطح استانی را داراست.

زمانزاده گفت: یکی از فاکتورهای اصلی برای داشتن برنامه ریزی، آمار دقیق و منظم می‌باشد که طی دو دوسال اخیر به علت شیوع بیماری واگیردار کرونا سرشماری صورت نگرفت اما در سال جاری به علت آمار سرشماری دقیقی که صورت گرفت بر اساس ابلاغیه وزارتی در سطح استانی و همچنین سطح کشوری از ۱۶ تا ۲۸ مهرماه آغاز عملیات میدانی آمارگیری زنبورستان های استان صورت گرفت که پس از این عمل از ۲۸ تا ۱۵ آبان ماه این آمار در سامانه ثبت و تأیید سرشماری با همکاری اتحادیه زنبورستان ها، تعاونی روستا و همچنین استفاده از ظرفیت کارشناسان پهنه، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و همچنین مدیریت طیور استان انجام گرفت.

وی ادامه داد: پس از اتمام عملیات سرشماری در اواخر ۱۰ آذر و با تأیید عملیات سرشماری زنبورستان ها کشور توسط ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی این آمارگیری در سطح استان به اتمام خواهد رسید و آمار جدید تعداد کندو ها و میزان تولید برای سال جاری اعلام خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: با توجه به حمایت‌های صورت گرفته از سمت وزارت کشور و پیگیری‌های انجام گرفته از سمت ریاست سازمان در خصوص تسهیلات، با توجه به ابلاغیه‌های در دسترس سعی بر آن است تا پرداختی‌هایی برای زنبورداران صورت بگیرد اما با توجه به گفته ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان این عمل باید با هماهنگی معاونت اقتصادی و برنامه ریزی سازمان و صندوق کارآفرینی صورت بگیرد که در این خصوص مذاکراتی صورت گرفت و امید بر آن است تا در روزهای آتی تأمین منابع و بودجه صورت بگیرد.

وی در خصوص گلایه مندی تولید کننده پنیر سنتی که ادعا داشتند نمی‌توانند کلمه لیقوان را نمی‌توانند روی بسته بندی‌های خود درج کنند قول همکاری‌های لازم را داد.

وی ادامه داد: در سطح استان اکثر دامداری‌ها به صورت سنتی صورت می‌گیرد که این امر سبب افزایش قیمت شیر خام شده است و حمایت سازمان از این قشر کم نخواهد شد چرا که برای به راه انداختن‌های بزرگ صنعتی در سطح استان آمادگی کامل را داریم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=84754

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});