• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

وجود ذخایر نفت و گاز در آذربایجان‌شرقی محتمل است

  • کد خبر : 38590
  • 28 آبان 1400 - 13:00
وجود ذخایر نفت و گاز در آذربایجان‌شرقی محتمل است
یاز اکو - مطالعات علمی دانشگاه صنعتی سهند نشان می دهد که وجود ذخایر غنی نفت و گاز در مناطقی از آذربایجان شرقی بسیار محتمل است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، مجری طرح پژوهشی مطالعات اکتشاف نفت و گاز در شمال غرب کشور در یک گفت و گوی خبری با اعلام این مطلب، از شروع مطالعات اولیه اکتشاف نفت و گاز در استان های واقع در شمال غرب کشور خبر داد و افزود: نتایج فاز اول این مطالعات نشان داد که حداقل ۲ منطقه در آذربایجان شرقی استعداد اکتشاف نفت و گاز را دارد و تکمیل این طرح نیازمند اجرای مطالعات در فازهای بعدی است.

رضا فلاحت اظهار داشت: برای اجرای طرح مطالعاتی فوق، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و همدان مورد مطالعه قرار گرفتند که از داده‌ها و اطلاعات متعدد از قبیل داده‌های ژئوفیزیک هوایی، تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های زمین‌ شناسی در مقیاس‌های متعدد استفاده و در مرحله بعد اقدام به برداشت‌های میدانی و صحرایی در این استان‌ها شد.

وی ادامه داد: نتایج مطالعات نشان داد که عمق، ضخامت و گسترش سازندهای دو منطقه بستان‌آباد – سراب و میانه – زنجان مناسب برای تشکیل احتمالی مخازن نفت و گاز است و همچنین ساختمان‌های مناسب تجمع هیدروکربور در این دو منطقه وجود دارد.

آذربایجان شرقی مستعدترین استان در ذخایر نفت و گاز در شمالغرب کشور

فلاحت اضافه کرد: با مطالعات اکتشافی و نمونه برداری‌های زمینی در ۵ نقطه شناسایی شده منطقه شمال غرب کشور، آذربایجان شرقی مستعدترین استان در زمینه تشکیل ذخایر نفت و گاز معرفی شده است.

به گفته وی طرح مطالعاتی اکتشاف نفت و گاز در شمال غرب کشور از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و هنوز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تکمیل مطالعات انجام شده نیازمند پایگاه داده ای است، گفت: صحت سنجی گسل ها در این مطالعه انجام شده و در مرحله مقدماتی قرار داریم که در فازهای بعدی ضریب اطمینان وجود ذخایر نفت و گاز در دو منطقه آذربایجان شرقی بیشتر می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=38590

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});