• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

تبادل کالا از گمرکات آذربایجان شرقی ۳۲ درصد افزایش یافت

  • کد خبر : 38593
  • 28 آبان 1400 - 13:30
تبادل کالا از گمرکات آذربایجان شرقی ۳۲ درصد افزایش یافت
یاز اکو - ناظر گمرکات آذربایجان شرقی با اشاره به تبادل یک میلیون و ۴۶۹ هزار تن کالا از طریق مبادی گمرکی استان در هفت ماهه سال جاری گفت: در این مدت میزان مبادلات کالا با کشورهای خارجی از طریق گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۱۴ درصد و از لحاظ ارزش دلاری ۳۲ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، لیلی اورنگی گفت: در هفت ماهه سال جاری یک میلیون و ۲۵۳ هزار تن کالا از گمرکات استان صادر شده و بیش از نیمی از این میزان صادرات از طریق گمرک تبریز انجام شده است.

وی ارزش این میزان کالای صادر شده از گمرکات استان را ۸۰۵ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: ارزش دلاری کالاهای صادر شده از استان ۵۳ درصد و از نظر وزن ۲۲ درصد رشد نشان می دهد.

ترکیه، عراق، افغانستان، ارمنستان و آذربایجان، مقاصد مهم کالاهای صادراتی استان

وی خاطرنشان کرد: مقاصد مهم کالاهای صادراتی از گمرکات استان به ترتیب به کشورهای ترکیه با ۳۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۲۸۶ میلیون دلار ، عراق ۲۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۸ میلیون دلار، افغانستان با ۷۳ هزار تن کالا به ارزش ۵۰ میلیون دلار ، ارمنستان با ۲۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۴۹ میلیون دلار و جمهوری آذربایجان با ۳۹ هزار تن کالا به ارزش ۳۲ میلیون دلار هستند.

اورنگی همچنین عمده اقلام صادراتی از گمرکات استان در این مدت را مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، محصولات فولادی، میوه های خوراکی، فرآورده های غلات، مس و مصنوعات مسی، شیرینی و شکلات، ماشین آلات و وسایل مکانیکی و قطعات آنها و مصالح ساختمانی عنوان کرد.

ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: امسال بیش از ۲۱۶ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۵۸۷ میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از نظر وزن ۱۷ درصد کاهش و از لحاظ ارزش دلاری ۱۱ درصد افزایش یافته است.

ترکیه، آلمان، امارات، چین و ژاپن پنج کشور مبدأ واردات کالا به ایران از گمرکات استان

اورنگی، پنج کشور مبدأ واردات کالا به ایران از طریق گمرکات استان را به ترتیب ترکیه ۱۵۴ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۳۰۲ میلیون دلار ، آلمان هشت هزار تن کالا به ارزش ۸۴ میلیون دلار ، امارات متحده عربی ۱۹ هزار تن کالا به ارزش ۷۹ میلیون دلار، چین ۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۷ میلیون دلار ، ژاپن ۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۵ میلیون دلار برشمرد.

وی گفت: اغلب کالاهای وارداتی به گمرکات استان را مواد اولیه و کالاهای واسطه ای تولید تشکیل می دهد که عمده کالاهای وارداتی شامل راکتورهای هسته ای دیگ بخار و آبگرم ماشین آلات ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب ، چدن آهن و فولاد، کاکائو و فرآورده های آن، محصولات شیمیائی آلی ، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره ، گوشت و احشای خوراکی و وسایل نقلیه زمینی است.

ناظر گمرکات آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: درآمدهای وصولی گمرکات استان در هفت ماهه امسال افزون بر سه هزار و ۸۳۲ میلیارد و ۵۶۱ میلیون ریال بوده که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۱۸درصد افزایش یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=38593

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});