• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
یاز اکو گزارش می دهد؛

بازدهی بازارها در هفته اول آذر/دلار، تعیین‌کننده روند بازارها

  • کد خبر : 39678
  • 06 آذر 1400 - 13:07
بازدهی بازارها در هفته اول آذر/دلار، تعیین‌کننده روند بازارها
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
رشد قیمت دلار و طلا
به گزارش یازاکو، در روزهای پایانی آبان ۱۴۰۰ و هفته اول آذر دلار و طلا در بازارهای داخلی بیش‌ترین بازدهی مثبت را ثبت کردند. دلار حدود ۲.۶ درصد رشد و طلا ۱.۵ درصد رشد داشت. قیمت دلار در روزهای پایانی آبان ۱۴۰۰ و روزهای آغاز آذر روند صعودی داشت و به کانال ۲۹ هزار تومان هم رسید. در پایان هفته اول آذر به ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و بازدهی مثبت ۲.۶ درصدی را ثبت کرد. همچنین بازار دلار در هفته‌ای که گذشت بالاترین بازدهی را در بین بازارها ثبت کرد. قیمت‌ها در بازار طلا، همچون قیمت دلار در بازار، روند صعودی داشتند. قیمت طلا در پایان هفته اول آذر به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. بازدهی بازار طلا در هفته گذشته مثبت ۱.۱ درصد بود.

بازار سهام/ جبران اثر نزول بورس
بازار سرمایه، روز چهارشنبه پس از یک رفت و برگشت در محدوده ابرکانالی ۱/۴ میلیون واحدی مجددا به زیر این سطح عقب نشست؛ به طوری که روند داد و ستدها در این بازار با افزایش فشار فروش همراه بود. بر این اساس، شاخص کل روز چهارشنبه با ۰/۷۵ درصد کاهش تا سطح یک‌میلیون و ۳۹۴ هزار واحد نزول کرد. علاوه بر این، شاخص کل هموزن همسو با بازار سرخ‌پوش واقع شد و ۰/۴۱ درصد افت را در کارنامه خود به ثبت رساند. در این میان احتمال می‌رود برخی از سهامداران بورسی برای جبران زیان‌های متحمل‌شده در ماه‌های اخیر و به دنبال ناامیدی از روند آتی بازار، سرمایه‌های خود را راهی بازار ارز کنند تا از نوسانات کوتاه‌مدت این بازار سود ببرند. به بیان دیگر، سهامداران برای جبران اثر نزول بورس از اهرم دلار و سکه استفاده می‌کنند.

بازار سکه/ محدودیت دلاری سکه
حرکت منفی بازار طلای جهانی باعث شده است تا روند سکه برای افزایش قیمت معنادار محدود شود. این فلز گرانبهای داخلی به کمک رشد بهای دلار در بازار آزاد توانسته است افت زیادی را تجربه نکند و نیم‌نگاهی به سطوح بالاتر داشته باشد. بر این اساس، هر سکه امامی، در سطح ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نوسان است. با توجه به احتمال ادامه صعود دلار و کاهش سرعت افت اونس طلا، انتظار می‌رود سکه نسبت به دیگر بازارها از روند متعادل‌تر‌‌ی برخوردار باشد. لازم به ذکر است که در این بین، تثبیت بهای این کالا بالای سطح ۱۲ میلیون و ۵۰۰‌ هزار تومانی منوط به نشست مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی است و اینکه چه اتفاقی در بازار ارز داخلی رخ خواهد داد و در پی آن، روند آتی بازار طلا و سکه مشخص‌تر خواهد شد.

بازار طلای جهانی/ قدرت‌نمایی طلای جهانی
مهم‌ترین عاملی که باعث کاهش قیمت طلا در روز‌های اخیر شده، خبر ابقای جروم پاول در مقام ریاست فدرال‌رزرو بوده که در پی آن، اونس طلا در معاملات بازار جهانی حول‌وحوش ۱۸۰۰ دلار در نوسان است، به طوری که گمانه‌زنی‌ها از تشدید سیاست‌های پولی این بانک حکایت دارد. لازم به ذکر است که رشد ارزش دلار شاخص و افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا مرزی جدی برای جبران ریزش اخیر طلا محسوب می‌شود. به گفته برخی تحلیلگران، فشارهای تورمی همچنان از طلا حمایت می‌کند، اما این فلز گرانبهای جهانی نتوانسته است در برابر باد مخالف رو به رشد این موانع مقاومت خوبی را از خود نشان دهد.

بازار اوراق مسکن/ آرامش در معاملات تسه
با اینکه اوراق تسهیلات بانک مسکن از ابتدای هفته روند مثبتی داشت، روز چهارشنبه از تب‌وتاب روند صعودی آن کاسته شد و در مرز مهم ۸۰ هزار تومان توقف کرد. به این ترتیب تسه ۹۸۱۲ روز چهارشنبه با ۰/۴ درصد کاهش در قیمت پایانی ۸۰ هزار و ۸۹ تومان به معاملات خود پایان بخشید. علاوه بر این، تقاضای خرید این اوراق بانکی نسبت به روزهای قبل کاهش چشم‌گیری داشت؛ به طوری که ارزش معاملات تسه ۹۸۱۲ به سطح حدود ۶۰ میلیون تومان و به تعداد ۷۴ معامله همراه با افزایش فروش فروشندگان کاهش یافت. بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد، سیاست‌گذاری‌های ساخت مسکن با اجرای برنامه‌های غیر‌تورمی، علاوه بر ایجاد رونق، به دنبال این است که مهار تورم املاک را در دستور کار قرار دهد.

بازار نفت/ نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه جهانی
قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه جهانی در سه ماهه نخست سال آینده در پی برداشت هماهنگ آمریکا و مصرف کنندگان دیگر از ذخایر استراتژیک و شیوع واریانت جدید ویروس کرونا، بیش از دو درصد سقوط کرد.
به گزارش یازاکو، بهای معاملات نفت برنت برای سومین روز معامله متوالی کاهش یافت و با یک دلار و ۶۹ سنت معادل ۲.۱ درصد کاهش، به ۸۰ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و چهار سنت معادل ۲.۶ درصد کاهش، به ۷۶ دلار و ۳۵ سنت رسید. شاخص نفت آمریکا روز پنج شنبه به دلیل تعطیلات شکرگزاری قیمت نهایی نداشت.
کلوین وانگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس درباره روند بازار گفت: قیمت نفت احتمالا همسو با بازارهای مالی به دلیل نگرانی از شیوع واریانت جدید ویروس کرونا و آسیب دیدن تقاضا سقوط کرده است. فعالیت در بازارها هم به دلیل تعطیلات آمریکا کاهش پیدا کرده است.
دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا روز سه شنبه تصمیم برای برداشت میلیون‌ها بشکه نفت از ذخایر استراتژیک را در اقدامی هماهنگ با کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت شامل چین، هند و ژاپن با هدف پایین بردن قیمت‌ها اعلام کرد.
یک منبع آگاه در اوپک گفت: طبق یافته های کارشناسانی که به وزیران اوپک مشاوره می دهند، چنین برداشتی احتمالا به ایجاد مازاد عرضه در ماه‌های آینده منجر می‌شود. پیش‌بینی‌ها از رشد مازاد عرضه نفت بر دورنمای دیدار وزیران اوپک پلاس در دوم دسامبر سایه افکنده است.
بر اساس گزارش رویترز، با این حال شاخص‌های قیمت نفت در مسیر ثبت نخستین رشد هفتگی در حدود یک ماه گذشته هستند زیرا برداشت برنامه‌ریزی شده از ذخایر به میزان ۷۰ تا ۸۰ میلیون بشکه بوده و کمتر از میزانی بود که فعالان بازار پیش بینی کرده بودند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=39678

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});