• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

امام جمعه تبریز: الگوسازی از مشاهیر و مفاخر ضروری است

  • کد خبر : 39712
  • 06 آذر 1400 - 17:45
امام جمعه تبریز: الگوسازی از مشاهیر و مفاخر ضروری است
یاز اکو - نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز بر ضرورت شناساندن مشاهیر و مفاخر آذربایجان به عنوان الگوی بومی برای جوانان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم روز شنبه در آیین رونمایی از پوستر گرامیداشت پانزدهمین سالگرد ارتحال استاد «محمد عابد تبریزی» گفت: مشاهیر و مفاخر در جوامع مختلف مایه مباهات ملت ها و منشاء تحول و تغییرات اساسی هستند و تجلیل و تکریم آنان که عمر خود را در راه اعتلای فرهنگ و ادب صرف کرده اند، موجب تقویت روحیه و ایجاد خودباوری و انگیزه در نسل جوان و آتیه دار کشور می شود.

وی افزود: جامعه حسینی و ادبیات عاشورایی در آذربایجان شرقی و به خصوص تبریز از پیشینه ای غنی و قوی برخوردار است و حضور و ظهور بزرگان شعر رثایی و شعرای نام آور مرثیه سرا در این استان گواهی بر این ظرفیت عظیم است.

نمایند ه ولی فقیه در استان، آذربایجان شرقی و تبریز را مهد نخبگان، علما، فرهیختگان، شعرا و ادبا عنوان و تاکید کرد: خدمات این بزرگان که عمر خود را در راه تعمیق و ترویج فرهنگ متعالی حسینی صرف کرده اند، باید تبیین شود تا نسل جوان با تکیه بر این فرهنگ غنی در تولید آثار مستحکم و ماندگار در حوزه فرهنگ عاشورایی گام بردارد.

وی اظهار کرد: یکی از این فرهیختگان اهل معرفت، زنده یاد استاد محمد عابدتبریزی است که اشعاری متین، فاخر، بدیع و به دور از هرگونه افراط و تفریط می سرود و از هرگونه مبالغه پرهیز می کرد.

حجت الاسلام آل هاشم افزود: اشعار این شاعر فرزانه مستند بود و استحکام شعری وی چه در مضمون و چه الفاظ مثال زدنی است.

امام جمعه تبریز، استاد عابد را شاعری آشنا به فنون و آداب شعر، فصیح و بلیغ و مسلط به معانی و علم ادبیات عنوان کرد و افزود: زنده یاد عابد تبریزی با مردم و در کنار مردم زندگی می کرد و در دوران حیات خود از مشهور شدن می گریخت و عابد خلوت نشین تعبیری صحیح از شخصیت متعالی این شاعر شهیر است.

وی استاد عابد را شاعری عارف برشمرد که با واژه واژه ی اشعارش خدا را فریاد می زد و هنر خویش را وقف دفاع از کیان مذهب تشیع کرده بود.

وی گفت: استاد عابد شاعری سلیم النفس بود که اشعارش مملو از معرفت بود و مناعت طبع و سروده های ترکی و فارسی مشحون از زیبایی و لطافت و بلاغت اش نشان از هنرمندی خارق العاده و اعتقادات محکم او دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار امیدواری کرد تا برگزاری آیین بزرگداشت این شاعر مرثیه سرای آذربایجان در تعمیق و ترویج و گسترش فرهنگ حسینی و رشد و نضج شعر آیینی تاثیرگذار باشد.

 

شعر معرفت افزا باید در جامعه ترویج یابد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی نیز در این آیین بر لزوم ترویج شعر معرفت افزا در جامعه تاکید کرد.

سیدقاسم ناظمی افزود: مهمترین رسالت شعر آیینی و عاشورایی معرفت افزایی است و باید زمینه نشر و گسترش این نوع شعر در جامعه از سوی متولیان فرهنگی و شعرا فراهم شود.

وی تاکید کرد: تولید شعر فاخر و ارائه آن موجب می‌شود تا شعرهای نازل به مجالس مدح و مرثیه ائمه معصومین (ع) راه نیابد.

وی شعر آیینی و عاشورایی در آذربایجان‌شرقی و تبریز را دارای صبغه و پیشینه‌ای درخشان برشمرد و گفت: آذربایجان و تبریز در حوزه‌ی شعر آئینی در طول تاریخ همواره جایگاهی شاخص و ویژه داشته و نقش آفرینی شعرای آینی این دیار ، فخامت شعر آیینی و بزرگانی که در این حوزه از آذربایجان‌شرقی برخاسته‌اند زبانزد عام و خاص است .

ناظمی گفت: باید فرصت‌های به وجود آمده در عرصه‌ شعر را تبدیل به اتفاقات و رویدادهایی ماندگار برای شعر آذربایجان بکنیم و این پیشینه‌ی مستحکم ادبی را با تربیت شاعران شایسته و فرهیخته پیوند دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی اشعار استاد عابد را دارای محتوایی متعالی دانست و با اشاره به ابعاد شخصیتی و شعری وی گفت: استاد عابد شاعری بابصیرت و مسلط به علوم و فنون شعری بود که با ترکیب این دو توانمندی اشعاری شایسته در حوزه شعر عاشورایی خلق می‌کرد.

 وی اظهار کرد: استاد عابد یکی از سرمایه‌های معنوی ما در استان  و سید الشعرای شعر آیینی و اهل بیت است.

زنده یاد استاد محمد عابد تبریزی در سال ۱۳۱۴ هجری شمسی در محله خیابان تبریز و در خانواده ای مذهبی چشم بر جهان گشود؛ پدر وی  نیز شاعر بود و در شعر «یتیم» تخلص می کرد و در عصر خود از نخبه شاعران و قدوه عارفان به شمار می رفت.

استاد عابد  از  شعرای معاصر ایران زمین است که در عرصه عرفان و ادب هنرمندی نامدار، سخنوری ساحربیان، عاشقی دلسوخته و عارفی روشن ضمیر  و از دوران کودکی حافظ قرآن و مونس نهج البلاغه ، صحیفه سجادیه و مناجات های حضرات معصومین علیهم السلام؛ او به برکت معنوی آن گوهرهای ناب تربیتی، خود غواص بحر بیکران الهیّه شده و با آشنایی کامل به دواوین بزرگان عرصه ادب و عرفان در طریق قران و اهل بیت (ع) سیر و سلوک می کرد؛ از بزرگ ترین افتخارات آن سعید فقید این بود که از خادمین درگاه همایونی حضرات معصومین (ع) بود.

از استاد عابد یک دیوان اشعار و سه جلد کتاب در مدح و مرثیه ائمه معصومین (ع) با عنوان «ماه در محاق»، «مهر در شفق» و «ستاره سحرگاهی» به زیور طبع آراسته شده است.

این شاعر شهیر در چهاردهم آذرماه ۱۳۸۵ دار فانی را وداع گفت.

آیین بزرگداشت استاد محمد عابد تبریزی، چهاردهم آذرماه جاری ساعت ۱۸ در محل تالار پتروشیمی تبریز برگزار می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=39712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});