• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8

توافق گازی باکو- تهران- عشق آباد

  • کد خبر : 39951
  • 08 آذر 1400 - 10:15
توافق گازی باکو- تهران- عشق آباد
یاز اکو - در اجلاس سران اکو که در عشق آباد پایتخت ترکمنستان برگزار شد، توافق های مهمی صورت گرفت که می توان یکی از مهمترین آنها را توافق گازی میان جمهوری آذربایجان و ترکمنستان نامید.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مطالعات اوراسیا-خاورمیانه، طی این توافق، جمهوری آذربایجان سالیانه به میزان ۱.۵ الی ۲ میلیارد متر مکعب از گاز ترکمنستان را خواهد خرید. مطابق این توافق که با امضای وزرای خارجه سه کشور انجام شد، جمهوری آذربایجان مقادیر یادشده را از طریق خاک ایران دریافت خواهد کرد.

پی نوشت و تحلیل کوتاه:

توافق یادشده از دو لحاظ حائز اهمیت فراوان می باشد.

الف: مناسبات سیاسی منطقه

پس از تنشهای نوسان دار میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران طی ماه‌های اخیر، امضای چنین طرحی به لحاظ تعاملات منطقه‌ای بسیار حائز اهمیت است. می توان آن را مهمترین گام در مسیر تنش زدایی میان جمهوری آذربایجان و ایران دانست. شایان ذکر است که ترکیه نقش اساسی در اجرای توافق میان جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و همچنین مذاکره با ایران برای عبور خط ترانزیتی از خاک این کشور داشته است.

ب: به لحاظ ژئواکونومیک

اما بعد اصلی این توافق را می‌توان ایجاد کریدور جدید ارتباطی برای تعاملات انرژی تلقی کرد. با توجه به این امر که جمهوری آذربایجان خود یکی از صادرکنندگان انرژی بوده، خرید گاز از ترکمنستان به معنای صادرات از طریق ترکیه است. امری که در ابعاد خود به معنای دور زدن مسیر روسیه و به چالش کشیدن (هرچند در سطح جزئی) انحصار انرژی این کشور است. و گام دیگری برای تبدیل جمهوری آذربایجان و ترکیه به هاب (مرکز) آلترناتیو انرژی است. چرا که به صورت سنتی و به عنوان یک میراث جامانده از اتحاد جماهیر شوروی، صادرات گاز جمهوری های آسیای مرکزی هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ چینش خط لوله ها به روسیه وابسته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=39951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});