• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

ضرورت آبگیری دریاچه ارومیه برای جلوگیری از “ریزگردهای نمکی”/وزارت نیرو اقدام به بستن دریچه‌های انحرافی رودخانه‌ها کند

  • کد خبر : 40690
  • 13 آذر 1400 - 14:15
ضرورت آبگیری دریاچه ارومیه برای جلوگیری از “ریزگردهای نمکی”/وزارت نیرو اقدام به بستن دریچه‌های انحرافی رودخانه‌ها کند
یاز اکو - معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: برای آبگیری دریاچه ارومیه در این فصل که پر بارش است انتظار می‌رود وزارت نیرو اقدام به بستن دریچه‌های انحرافی رودخانه‌ها و انهار کرده تا از شاخه اصلی رودخانه آب به سمت دریاچه ارومیه انتقال یابد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، حجت جباری، در خصوص بروز دوباره ریزگردهای نمکی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه و فعال شدن کانون‌های ریزگردها، که طی روزهای گذشته اتفاق افتاد اظهار داشت: طی روز گذشته شاهد بلند شدن ذرات ریز نمک و گرد و غبار از بستر دریاچه ارومیه بودیم که با توجه به پس روی دریاچه طی امسال قسمت‌های کانون‌های گرد و غبار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با ادامه روند فعلی خشک شدن دریاچه ارومیه، کانون های ریزگرد نمکی دوباره فعال شده که انتظار می‌رود برای جلوگیری از افزایش ریزگردها دریاچه آبگیری شود تا دیگر شاهد این گرد و غبار و صدمات بیشتر به محیط زیست نباشیم.

جباری اضافه کرد: خوشبختانه کانون‌های ریزگردها تحت کنترل است و بارش‌ها در این فصل میزان ریزگردها را کاهش خواهد داد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور شد: اقدامات بازدارنده برای ریزگرد نمکی انجام شده و کانون‌های ریزگرد نمکی دریاچه ارومیه در حال حاضر تحت کنترل بوده تا به این لحظه شن‌های روان و نمکی تثبیت و از بروز ریزگردها جلوگیری شده است.

برای جلوگیری از طوفان‌های نمکی باید احیای دریاچه وارد فاز عملیاتی شد

وی خاطرنشان کرد: با آغاز فصل بارش‌ها بسیاری از کانون‌های ریزگردهای نمکی مرطوب شده و عملا برای مدتی خنثی خواهد شد. در این راستا امیدواری به بارش باران و مرطوب شدن این مناطق موقتی است.و باید هر چه سریع‌تر برای جلوگیری از بروز طوفان‌های نمکی وارد فاز عملیاتی احیای دریاچه ارومیه شد.

جباری تصریح کرد : با توجه به اتمام پروژه انتقال آب از رودخانه زاب امید است با آبگیری از این رودخانه وضعیت دریاچه بهتر شود اما نباید به انتظار آبگیری از رودخانه زاب نشست و بایستی آبگیری دریاچه از سایر منابع آبی که ستاد احیای دریاچه ارومیه مصوب کرده است استفاده شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد : با توجه به اینکه در حال حال حاضر فصل کشاورزی رو به اتمام است و دیگر نیاز به آبیاری محصولات کشاورزی نیست انتظار می‌رود وزارت نیرو هر چه سریعتر اقدام به بستن دریچه‌های انتقال آب از بستر رودخانه‌ها و انهار به اراضی کشاورزی کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: بر اساس مصوبات ستاد احیا دریاچه ارومیه در زمان فصل غیر کشاورزی حتماً بایستی این دریچه‌ها بسته باشد و با توجه به فصل بارندگی و افزایش میزان آب رودخانه‌ها این آبها به سمت دریاچه ارومیه برای آبگیری انتقال داده شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=40690

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});