• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

سقوط لیر ترکیه/ افزایش فقر در شمال سوریه (عکس)

  • کد خبر : 42036
  • 22 آذر 1400 - 18:40
سقوط لیر ترکیه/ افزایش فقر در شمال سوریه (عکس)
یاز اکو - براساس گزارش اخیر سازمان ملل "97 درصد جمعیت شمال سوریه، حتی شاغلان در فقر شدید به سر می‌برند".

سقوط ارزش لیر ترکیه بر مشکلات مردم جنگ زده ساکن شهر “الباب” در شمال سوریه افزوده و درآمد و قدرت خرید آنها را کاهش داده ست.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به سقوط ارزش لیر ترکیه و اثر آن بر مردم جنگ زده شمال سوریه پرداخته که در سال‌های اخیر تحت حمایت ترکیه زندگی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصر ایران، شهر الباب در شمال منطقه جنگ زده سوریه قرار دارد و در سال‌های اخیر عملا به منطقه تحت الحمایه ترکیه تبدیل شده است.

“محمد الدبک” معلم مدرسه در شهر “الباب” سوریه  به کاهش ارزش پول لیر ترکیه اعتراض دارد. این اتفاق ارزش حقوق او را دو سوم کاهش داده است.

از آنجایی که لیر ترکیه اکنون ارز اصلی این منطقه محسوب می‌شود، سقوط ارزش اخیر این ارز دردسرهای زیادی را برای مردم ساکن این منطقه تحت حمایت ترکیه ایجاد کرده است.

“حنا الیسبو” یک بیوه آواره سوری در کنار فرزندانش. او آرزو دارد روزی ۵۰ لیر ترکیه درآمد داشته باشد تا “فرزندانش گرسنه نخوابند”/ عکس: خبرگزاری فرانسه

“الدبک” معلم ۳۳ ساله شهر الباب در خارج از دیوارهای زرد رنگ مدرسه خود به خبرگزاری فرانسه گفت: “حقوق من در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۶۰ دلار ارزش داشت اما ارزش کنونی آن به کمتر از ۵۰ دلار رسیده و به کسری از ارزش حقوق اصلی تبدیل شده است”.

وی افزود: “این حقوق به سختی کفاف اجاره خانه را می‌دهد”.

یک پسر سوری هنگام خرید در شهر الباب پول خرد رایج ترکیه را نشان می‌دهد. این شهر در کنترل نیروهای سوری تحت حمایت ترکیه قرار دارد. پول ترکیه پول رایج این بخش سوریه است و سقوط ارزش لیر ترکیه به دردهای مردم مردم جنگ زده این منطقه افزوده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

آنکارا بر این منطقه شمالی در سوریه کنترل نظامی دارد.

اکثر محصولات موجود در بازارها و حتی اپراتورهای تلفن همراه این شهر نیز متعلق به ترکیه است.

مناطق شمال سوریه تحت کنترل گروه‌های مخالف تحت حمایت ترکیه اداره و کنترل می‌شوند.

سال گذشته لیر ترکیه به پول اصلی مناطق شمالی سوریه تبدیل و جایگزین لیره سوریه شد.

لیر ترکیه در سال جاری میلادی ۴۵ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داد و قدرت خرید “الدبک” و دیگر ساکنین مناطق شمالی سوریه به شدت کاهش یافت.

این معلم سوری در این باره افزود: “بعد از سقوط ارزش لیر شغل دومی را پس از ساعات کاری پیدا کردم”.

بازار اصلی شهر “الباب” در شمال سوریه- در سال ۲۰۲۰ پول اصلی مناطق شمالی سوریه که تحت حمایت ترکیه قرار دارد از لیره سوریه به لیر ترکیه تغییر کرد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

او به عنوان یک فروشنده در یک کتابفروشی مشغول کار شد و ۴۰ دلار بر درآمد خود افزود. اما او همچنان می‌گوید باید درآمدش را به حدود ۲۰۰ دلار برساند تا زندگی را بگذراند.

ترکیه چندین بخش در شمال سوریه را مستقیما اداره می‌کند و برای قطعیت حضور خود در این منطقه سرمایه گذاری زیادی را در آموزش، بهداشت و سایر بخش‌ها انجام داده است.

گرسنگی ر میان ساکنان شمال سوریه

سرنوشت اقتصادی این منطقه به صورت جدایی ناپذیری با ترکیه گره خورده است و سقوط شدید ارزش لیر ترکیه در هفته های اخیر بدبختی بیشتری را نصیب ساکنان منطقه کرده که به شدت از جنگ آسیب دیده اند.

در گزارش اخیر سازمان ملل تخمین زده شده است که “۹۷ درصد جمعیت این منطقه، حتی آنهایی که شاغل هستند در فقر شدید به سر می‌برند”.

یک مرد سوری دسته‌هایی از لیر و دلار را نشان می‌دهد- در سال گذشته لیر بخش اعظمی از ارزش خود در برابر دلار آمریکا را از دست داد/ عکس: خبرگزاری فرانسه

تورم به شدت در ترکیه افزایش یافته است و اقلام اساسی مانند نان با قیمت‌های بی سابقه‌ای به فروش می‌رسند و قدرت خرید به پائین ترین حد خود در سال‌های اخبر رسیده است.

مردم محلی در این کشور و بخش‌های شمالی سوریه می‌گویند اگر قیمت یک کیسه نان ساده (تخت) کاهش نیابد، مقدار نان داخل آن کم می‌شود.

“احمد ابوعبیده” یکی از مقامات اتاق بازرگانی منطقه که یک شرکت برای واردات محصولات غذایی از ترکیه دارد نیز اذعان کرد که مصرف کاهش یافته است.

کارگران در شهر الباب شمال سوریه در انتظار انتخاب شدن از سوی یک کارفرما هستند- سقوط شدید ارزش لیر ترکیه بر مشکلات مالی مردم جنگ زده این شهر افزوده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

او به خبرگزاری فرانسه گفت: “تقاضای مرسوم برای مواد اساسی و اولیه کاهش یافته و شهروندان به صورت کلی نمی‌توانند  هزینه بسیاری از نیازهای روزانه خود مانند غذا، دارو و وسایل گرمایشی را بپردازند”.

“حنا الیسبو” زنی ۳۶ ساله که ۵ سال پیش در یک حمله هوایی در جنگ منطقه بیوه شد یکی از این شهروندان است. او از آن زمان تا کنون در اردوگاه آوارگان جنگی زندگی می‌کند.

این زن معمولا با برداشت گندم و سیب زمینی روزی ۲۰ لیر ترکیه درآمد دارد.

“احمد ابو عبیده” تاجر در منطقه شمالی سوریه کاهش مصرف شهروندان شمال سوریه به دلیل سقوط ارزش لیر ترکیه را تائید می‌کند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=42036

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});