• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
6

اتحادیه اروپا بدنبال خرید گاز مشترک را برای مقابله با افزایش قیمت انرژی است

  • کد خبر : 42081
  • 23 آذر 1400 - 11:00
اتحادیه اروپا بدنبال خرید گاز مشترک را برای مقابله با افزایش قیمت انرژی است
یاز اکو - کمیسیون اروپا قرار است این هفته طرحی را پیشنهاد کند که به کشورهای اتحادیه اروپا اجازه می دهد به طور داوطلبانه گاز بخرند تا ذخایر استراتژیک سوخت تشکیل دهند، این تصمیم در واکنش به افزایش قیمت انرژی انجام شده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح قیمت گاز اروپا در ماه اکتبر در بحبوحه عرضه کم و تقاضای بالا از سوی اقتصادهای جهانی که پس از همه گیری کووید-۱۹ بهبود یافته اند، به بالاترین حد خود رسید.

در هفته های اخیر در میان هوای سرد زمستان و واردات کمتر از حد انتظار از روسیه، قیمت هادوباره افزایش یافته است.

افزایش شدید قیمت انرژی باعث شده است تا دولت‌ها در تلاش برای استفاده از یارانه‌ها و معافیت‌های مالیاتی برای محافظت از مصرف‌کنندگان در برابر قبوض بالا باشند و این امر باعث درخواست برخی کشورها برای سیستم خرید مشترک گاز از سوی اتحادیه اروپا شده است.

کشورهایی از جمله اسپانیا و فرانسه از اتحادیه اروپا خواسته اند تا به آنها اجازه دهد به طور مشترک گاز بخرند و ذخایر استراتژیک برای تقویت منابع خود تشکیل دهند.
این پیشنهادی برای به روز رسانی قوانین بازار گاز اتحادیه اروپااست، که کمیسیون قرار است روز چهارشنبه منتشر کند.

کمیسیون در سندی که پیش از نشست رهبران اتحادیه اروپا در اختیار کشورها قرار گرفت اعلام کرد: «پیشنهادها شامل چارچوبی توانمند برای خرید مشترک ذخایر استراتژیک گاز توسط نهادهای تحت نظارت به صورت داوطلبانه خواهد بود».

این سیستم “به اقدامات هماهنگ اتحادیه اروپا در مواقع اضطراری در سراسر اتحادیه کمک خواهد کرد.”

در این سند آمده است: «کشورهای عضو، از طریق همکاری مشترک در سطح منطقه، باید بتوانند در صورت نیاز به ذخیره سازی در کشورهای دیگر تکیه کنند».

در این سند آمده است که ذخیره سازی بخشی از ارزیابی کشورهای اتحادیه اروپا از خطرات امنیتی عرضه گاز آنها، از جمله خطرات مربوط به مالکیت خارجی زیرساخت های ذخیره سازی خواهد شد.

حجم کمتر از حد انتظار روسیه باعث شده است که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا و قانونگذاران خواستار تحقیق در مورد اینکه آیا گازپروم از عرضه گازپروم برای افزایش قیمت گاز اروپا در ماه های اخیر خودداری کرده است یا خیر.

این شرکت گفته است که به تمام تعهدات تامین قراردادی خود عمل می کند، در حالی که مشتریان اصلی آن گفته اند که درخواستی برای تامین اضافی نکرده اند.

بر اساس سند اتحادیه اروپا، واردات گاز از روسیه به اتحادیه اروپا در ماه های اکتبر تا نوامبر ۲۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۰ بوده است، در حالی که ذخیره سازی گازپروم در اتحادیه اروپا “به طور قابل توجهی کمتر” از سال گذشته است.

بروکسل اعلام کرده است که راه حل بلندمدت برای قیمت های بالای سوخت فسیلی، انتقال سریعتر به انرژی های تجدیدپذیر محلی تولید شده است، همانطور که طبق اهداف اتحادیه اروپا برای تغییر آب و هوا برنامه ریزی شده است.

آیا خرید مشترک می تواند با قیمت های بالا مقابله کند؟

قیمت بنزین عمده فروشی اروپا در سال جاری بیش از ۵۰۰ درصد افزایش یافت و در اکتبر به بالاترین حد خود رسید.

کادری سیمسون، مسئول سیاست انرژی اتحادیه اروپا گفت: این اصلاحات شامل چارچوبی برای امکان خرید مشترک ذخایر استراتژیک گاز خواهد بود.

در سند کمیسیون آمده است که هرگونه خرید مشترک بین کشورها داوطلبانه خواهد بود.

چرا ذخیره سازی گاز مهم است؟

بر اساس گزارش زیرساخت گاز اروپا، اتحادیه اروپا ظرفیت ذخیره بیش از ۱۱۷ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی یا تقریباً یک پنجم مصرف سالانه خود را دارد.

مکان‌های ذخیره‌سازی گاز معمولاً غارهای نمکی یا میدان‌های گاز تخلیه شده هستند. ذخیره سازی برای متعادل کردن نوسانات تقاضای روزانه و فصلی مورد نیاز است. این می تواند تامین گاز را در مواقع اختلال، قطعی عمده زیرساخت ها، یا به ویژه تقاضای بالا در دوره های سرما تضمین کند.

ظرفیت ذخیره سازی در اتحادیه اروپا با تأسیسات بزرگ در فرانسه، آلمان، ایتالیا و هلند به طور نابرابر توزیع شده است، اما اتصال به یکدیگر توسط خطوط لوله به این معنی است که کشورهای عضو می توانند از گاز ذخیره شده در کشورهای همسایه استفاده کنند.

در طول ماه‌های تابستان، زمانی که قیمت عمده‌فروشی پایین‌تر است، معمولاً برای استفاده در زمستان، زمانی که تقاضا بالا می‌رود و قیمت‌ها افزایش می‌یابد، گاز به انبار تزریق می‌شود.

امسال استثنایی بود زیرا سطوح ذخیره‌سازی فصل تابستان را به دلایل مختلف بسیار پایین‌تر به پایان رساند، از جمله قیمت‌های غیرقابل فصل بالا که به معنای فروش گاز به جای ذخیره‌سازی بود.

ذخایر استراتژیک گاز چیست؟

به بیان ساده، کشورها می توانند به طور مشترک گاز بخرند و ذخیره گاز خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

اسپانیا، فرانسه و سایر کشورهای طرفدار این ایده گفته‌اند که دستورالعمل‌های مشترک در مورد ذخیره‌سازی گاز می‌تواند “افزایش قیمت‌ها را کاهش داده و هموار کند” در حالی که هماهنگ کردن خرید گاز کشورها می‌تواند قدرت چانه‌زنی آنها را افزایش دهد.

کمیسیون هنوز جزئیات طرح خود را فاش نکرده است و بسیاری از سوالات باید پاسخ داده شود، از جمله اینکه کشورها چگونه به ذخایر گاز دسترسی خواهند داشت و پیامدهای آن برای شرکت هایی که آنها را دارند چه خواهد بود؟

هر گونه بازنگری در قوانین اتحادیه اروپا باید توسط کشورهای اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا مورد مذاکره قرار گیرد، روندی که ممکن است سال ها طول بکشد – اگرچه اقدامات فوری می تواند سریعتر انجام شود.

آیا به جلوگیری از افزایش قیمت کمک می کند؟

کشورهای اتحادیه اروپا مسئول سیاست‌های انرژی خود هستند، بنابراین کشورهای مختلف دارای ترکیبات انرژی و تأسیسات ذخیره‌سازی گاز متفاوتی هستند.

ذخیره سازی گاز اتحادیه اروپا در این فصل از سال کمتر از حد معمول است. بر اساس سند کمیسیون، ذخیره‌سازی گاز اتحادیه اروپا در پایان نوامبر تقریباً ۶۸ درصد بود، به این معنی که این اتحادیه در زمستان سرد باید ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر گاز وارد کند.

سطح پایین ذخیره سازی تنها دلیل قیمت های بالا نیست: اروپا برای تامین گاز طبیعی مایع با آسیا رقابت می کند که باعث افزایش قیمت ها می شود. عرضه گاز روسیه کمتر از حد معمول بوده است.

کشورها پیشنهادهای دیگری را در واکنش به افزایش قیمت انرژی ارائه کرده اند.

اسپانیا و فرانسه از جمله کشورهای اتحادیه اروپا هستند که به دنبال تغییر مقررات برای جدا کردن قیمت برق از قیمت گاز و گره زدن آن به میانگین هزینه تولید در هر کشور اتحادیه اروپا هستند.

آنها می گویند سیستم فعلی، که به موجب آن کارخانه های گازی معمولاً قیمت برق را تعیین می کنند، به این معنی است که مصرف کنندگان از سهم فزاینده انرژی تجدیدپذیر ارزان تر در ترکیب انرژی کشورها سود نمی برند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=42081

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});