• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
4

عمارت ساعت تبریز در آستانه تخریب!/ بنای تاریخی عمارت نخستین بلدیه ایران همچنان در تسخیر شورای تبریز

  • کد خبر : 42484
  • 25 آذر 1400 - 20:00
عمارت ساعت تبریز در آستانه تخریب!/ بنای تاریخی عمارت نخستین بلدیه ایران همچنان در تسخیر شورای تبریز
یاز اکو - استقرار شورای شهر تبریز در ساختمان عمارت ساعت تبریز باعث تردد بیش از حد اتومبیل‌ها به محوطه ساختمان شده است که این موضوع به ساختمان تاریخی لطمه وارد می‌کند و به نوعی می‌توان گفت، این عمارت سیر «مرگ تدریجی» را طی می‌کند!

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس، با آغاز فعالیت شورای چهارم با نظر اعضای شورا مقرر شد که در اسرع وقت ساختمانی برای استقرار شورای شهر تبریز احداث شود که متأسفانه این امر بنا به‌عللی همچون اختلافات بی‌پایان اعضاء سر مکان این ساختمان و مشکلات مالی شهرداری محقق نشد و این مکان تاریخی در شورای پنجم هم همچنان در تسخیر شورانشینان ماند تا اعضای شورای شهر تبریز همچنان به تسخیر عمارت تاریخی شهرداری تبریز خود ادامه دهند و حالا اعضای شورای ششم وعده خروج از این مکان را می‌دهند.

عمارت تاریخی شهرداری تبریز به‌عنوان یکی از نمادهای تبریز، اصلی‌ترین مقصد گردشگری این شهر به‌شمار می‌رود که متأسفانه از اتاق‌های تاریخی این بنا به‌عنوان دفاتر اعضای شورا استفاده می‌شود همچنین به‌علت برگزاری جلسات شورا، تدابیری اتخاذ شده که گاه بازدیدکنندگان با درب بسته عمارت شهرداری مواجه می‌شوند.

از سوی دیگر استقرار شورا در این ساختمان باعث تردد بیش از حد اتومبیل‌ها به محوطه ساختمان شده است که این موضوع به ساختمان تاریخی لطمه وارد می‌کند و به نوعی می‌توان گفت، عمارت شهرداری تبریز سیر «مرگ تدریجی» را طی می‌کند! همچنین به سبب استقرار دفاتر شورا، شمار مراجعه‌کنندگان به داخل ساختمان بیشتر از ظرفیت و توان یک بنای تاریخی است.

این بنا در مرکز شهر قرار دارد که به دلیل نزدیکی آن به آثار تاریخی دیگری همچون خانه حیدرزاده، خانه سلماسی (موزه سنجش)، خانه نیکدل، مجموعه خانه‌های تاریخی دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز، خانه استاد شهریار (موزه ادبی استاد شهریار)، حمام تاریخی نوبر، پیاده‌راه تربیت که گفته می‌شود راه ابریشم از این مسیر عبور می‌کند و نیز نزدیکی به موزه آذربایجان، مسجد کبود تبریز و موزه عصر آهن، مجموعه گردشگری بی‌نظیری را برای گردشگران فراهم می‌کند.

عمارت ساعت تبریز در آستانه تخریب!/ حفاری‌ها در زیرزمین برای چه چیز است؟

عضو شورای شهر تبریز گفت: سقف کاخ موزه سوراخ شده و هنگام بارش باران، آب وارد سالن می‌شود و می‌توان گفت، عمارت ساعت تبریز در آستانه تخریب قرار گرفته و حتی درب و پنجره‌هایش پوسیده شده است.

سیدکاظم زعفرانچیلر با بیان اینکه وضعیت عمارت ساعت تبریز تعیین تکلیف شود، اظهار کرد: وضعیت عمارت ساعت تبریز هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود و نسبت به بهسازی و بازسازی این عمارت اقداماتی صورت گیرد.

وی گفت: باید در بودجه سال آینده برای تعمیرات ساختمان عمارت شهرداری ردیف ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

سقف کاخ موزه سوراخ شده است

زعفرانچیلر افزود: سقف کاخ موزه سوراخ شده و هنگام بارش باران، آب وارد سالن می‌شود و می‌توان گفت، عمارت در آستانه تخریب قرار گرفته و حتی درب و پنجره‌هایش پوسیده شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: هم اکنون اگر خبرنگاران به زیرزمین عمارت ساعت بروند، می‌بینند آنجا در چه وضعی است، حفاری‌هایی که در زیرزمین انجام می‌گیرد، برای چه چیز است؟

زعفرانچیلر متذکر شد: این سالن نماد تبریز است ولی در حال فرو ریختن است، چنین وضعیتی جفا در حق تبریز است.

وی با بیان اینکه تقاضا دارم در یکی از ساختمان‌های شهرداری اتاقی به من ارائه دهند، ادامه داد: اگر تا یک ماه اتاقی به من ندهند، از بهمن ماه دفتر کارم را ترک خواهم کرد و در وسط مجموعه اداری شهرداری تبریز نشسته و پاسخگوی مراجعان خواهم بود.

سیدکاظم زعفرانچیلر، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار اذعان داشت: طرح خروج از عمارت ساعت شهرداری تبریز طرحی مورد اهمیت و قابل تأمل و مهم است.

وی با بیان اینکه برای خروج از این ساختمان باید به موارد مشخصی توجه کرد، ابراز کرد: برای این امر طرح‌هایی نیز ارائه‌ شده که برای مثال حضور در ساختمان شماره ۲ شهرداری یکی از نمونه‌های مکان‌های کاندیدا برای حضور شهرداری است.

زعفرانچیلر متذکر شد: در صورتی که خروج اعضا شورا از این عمارت کمکی به احیا این عمارت خواهد کرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن اعضا شورا به مکانی دیگر نقل مکان می‌کنند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار با پیشنهاد ایجاد کمیته مرمت بیان داشت: کمیته احیا و مرمت ساختمان عمارت شهرداری قدیم، توسط این کمیته به سمت اجرا مرمت از سال آتی برود.

زعفرانچیلر در ادامه گفت: شهرداری طی سه سال باید مکان‌یابی کرده و محل جدید را مشخص کند، چراکه نقل مکان موقت خواهد بود.

وی یادآور شد: برای کاربری پس از ترمیم، بسیاری از مجموعه‌داران می‌توانند در این عمارت موزه‌هایی مختلف از مجموعه‌های غنی و مورد اهمیت را تشکیل دهند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار اضافه کرد: زیرزمین خالی است و می‌توان مرمت را از زیرزمین آغاز کنیم.

بودجه نویسی، امری تشریفاتی است

روح‌الله دهقان‌نژاد دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: از ابتدای دوره‌ ششم، احیا عمارت ساعت اولویت اول اعضا دوره‌ ششم بوده و همه اعضا متفق‌القول معتقدند که هر اقدامی در احیا این عمارت اثرگذار باشد، توسط اعضا شورا انجام خواهد شد.

وی افزود: اما سوال اینجاست که آیا واقعا تخلیه اینجا مساوی با آغاز و اجرای کار مرمت خواهد بود؟

عضو شورای اسلامی شهر تبریز، خاطرنشان کرد: در این خصوص باید شهرداری طرح و لایحه‌ای مشخص به شورا ارائه دهد و در این طرح بودجه و زمان‌بندی مشخصی برای مرمت در نظر گرفته شود.

دهقان‌نژاد با اشاره مبالغ مختلف برای انتقال شورا بیان داشت: آیا بودجه ۱۴۰۱ با توجه به مبالغ اظهار شده، امکان تخلیه عمارت و حضور در ساختمانی دیگر ممکن خواهد بود؟

وی تاکید کرد: در طرح مرمت این عمارت، در ابتدا باید موضوع رطوبت‌گیری پیگیری و اجرا شود.

دهقان‌نژاد با بیان اینکه بودجه نویسی، امری تشریفاتی است و فقط لحاظ می‌شود و اراده می‌خواهد تا آن را اجرایی کنیم، تصریح کرد: در اختصاص بودجه به این امر کمی تردید دارم که آیا این مبلغ تحقق خواهد یافت؟

عمارت ساعت تبریز، شاهکار معماران آلمانی

عمارت شهرداری تبریز، شاهکار معماران آلمانی از جمله آثار باستانی تبریز است که همه ساله توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌‎کند.

معماری بی‌نظیر عمارت شهرداری تبریز همچون عقاب با صلابتی که بال‌های خود را در مرکز شهر گشوده است، سبب می‎‌شود تا گردشگران، بازدید از این عمارت را در برنامه‌ خود قرار دهند.

این بنا در محل شهرداری تبریز و در تقاطع خیابان امام خمینی (ره) و خیابان ارتش واقع شده و این محل جایی است که نبض تاریخی تبریز در آنجا می‌تپد.

عمارت شهرداری تبریز در سال ۱۳۱۴ در زمینی به مساحت ۹۶۰۰ متر مربع و زیربنای ۶۵۰۰ متر مربع و در سه طبقه ساخته شده و برج چهار ساعتی آن، سبب شهرت این بنا شده است؛ این ساعت چهار صفحه‌ای در چهار وجه برج، بیش از نیم قرن است که با نواختن زنگ، گذر زمان را به عابران و ساکنین شهر اعلام می‌کند.

احداث این عمارت در زمان صدارت شهردار وقت “ارفع‌الملک جلیلی” آغاز شد و نقشه‌ هوایی آن به شکل عقاب در حال پرواز است که جزو نمادهای آلمانی‌ها قبل از جنگ جهانی دوم بود و خود ساختمان نیز به شکل “U” بوده و از سنگ تراشیده شده و وجود چندین ورودی و سنگ‎‌های حجاری شده از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این بناست.

عمارت شهرداری تبریز که در بین مردم تبریز به “ساعات قاباغی” معروف است، جزو آثار ملی به شمار می‌آید همچنین این بنا اولین نهاد شهرداری در تبریز و اولین بلدیه‌ در کشور است و امروزه نیز بخش عمده‌ای از کارهای عمرانی و شهرداری در این مکان انجام می‌شود.

وجود موزه‌ شهرداری در داخل عمارت نیز از دیگر جذبه‌های این عمارت است که به موزه‌ شهر و شهرداری‌های کشور معروف بوده و این موزه به منظور گرامیداشت یکصدمین سالگرد تاسیس اولین بلدیه‌ ایران در تبریز تاسیس شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=42484

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});