• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای بهره برداران آذربایجان شرقی در هفته آتی

  • کد خبر : 43643
  • 04 دی 1400 - 12:30
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای بهره برداران آذربایجان شرقی در هفته آتی
یاز اکو - سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با صدور اطلاعیه‌ای توصیه‌های هواشناسی کشاورزی برای بهره‌برداران استان طی هفته آتی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، بر اساس این اطلاعیه، با توجه به کاهش دمای هوای استان، تنظیم دما و رطوبت و بازدید مستمر از استحکام پوشش گلخانه‌ها و تهیه سوخت جایگزین و تجهیز ژنراتور برق لازم است.

تخلیه آب سیلندرها، مخازن سمپاش‌ها و لوله‌ها و نازل‌های سیستم‌های آبیاری و در صورت نیاز استفاده از ضد یخ برای تراکتورها جزو توصیه‌های مهم در استفادت از تراکتور طی روزهای سرد و برفی است.

توجه ویژه به انتقال سموم (سموم مایع) به محل‌های مناسب جهت جلوگیری از یخ زدگی و در کنار آن، محافظت از محصولات کشاورزی و میوه‌ها در برابر یخ زدگی نیز به بهره برداران توصیه می‌شود.

با توجه به کاهش دما، محافظت دام‌ها از سرمای شدید و در صورت امکان انتقال دام‌های جوان به فضاهای بسته بایستی در اولویت دامداران استان قرار گیرد.

به گفته‌ی سازمان جهاد کشاورزی استان، دمای گلخانه‌ها، مراکز کشت قارچ، مرغداری‌ها و دامداری‌ها بایستی تنظیم شوند. در کشت مزارع غلات دیم در غالب پروژه جهش تولید در دیم زارها تسریع به عمل آید.

کشاورزان بایستی ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش ماهی‌های سرد آبی را تنظیم کرده و نسبت به شکستن لایه‌های یخ به منظور اکسیژن رسانی اقدام کنند.

اقدام به سورت بندی و انتقال محصولات برداشت شده به انبارها و سردخانه‌ها و محافظت از نهال‌های جوان در مقابل سرما نیز به کشاورزان پیشنهاد می‌شود.

در این روزها عشایر و دامداران باید نسبت به عبور از ارتفاعات خودداری کنند و خوراک پرانرژی به میزان کافی تهیه کنند.

عایق بندی کندوها و خودداری از استقرار در ارتفاعات و کنار جاده‌ها از دیگر توصیه‌های هواشناسی بوده ‌و بایستی اقدام به تهیه جیره غذایی و عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذا دهی به میزان نصف نرمال با توجه به شرایط جوی انجام شود.

دامداران از یخ زدگی آب جهت مصرف دام‌ها جلوگیری کرده و صاحبان تجهیزات مکانیزه نیز از تاسیسات و ماشین آلات کشاورزی در برابر یخ زدگی محافظت به عمل آورند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=43643

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});