• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

ترکمنستان، آذربایجان و ایران سوآپ عرضه گاز را آغاز کردند

  • کد خبر : 43771
  • 05 دی 1400 - 10:15
ترکمنستان، آذربایجان و ایران سوآپ عرضه گاز را آغاز کردند
یاز اکو- توافقنامه سه جانبه تجارت گاز طبیعی که بین ترکمنستان، آذربایجان و ایران امضا شده بود از امروز اجرایی می شود.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از بنکر، در این قرارداد ۱.۲ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از مبدا ترکمنستان به آذربایجان فروخته شده و از طریق ایران منتقل می شود.

گفتنی است گاز ترکمنستان در مرز دو کشور ترکمنستان و ایران مبادله و معادل گاز ایران در مرز ایران و آذربایجان جایگزین خواهد شد. تاریخ انقضایی برای این قرارداد اعلام نشده است.

بر اساس قرارداد سه جانبه امضا شده در نشست اخیر روسای کشورهای عضو سازمان اکو، ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز به جمهوری آذربایجان می فروشد.

گاز ترکمنستان برای تامین انرژی استان های شمالی ایران که دسترسی محدودی به میادین گازی جنوب دارند مهم است. با این حال تهران ۱.۸ میلیارد دلار از محل تامین گاز به ترکمنستان بدهکار است. اکنون بازپرداخت این بدهی را آغاز خواهد کرد.

این توافق در کوتاه مدت روابط ایران با هر دو کشور را تقویت می کند و نفوذ ایران را در آسیای مرکزی افزایش می دهد. در میان مدت و بلندمدت در صورت ادامه توافق، ایران می‌تواند به بسیاری از خطوط لوله حمل‌ونقل بزرگ بپیوندد.

لازم به ذکر است ایران که دارای ذخایر بزرگ گاز در جنوب کشورش است، از سال ۱۹۹۷ عمدتاً برای حل مشکل گازرسانی به استان های شمالی اش در ماه های زمستان اقدام به واردات گاز از ترکمنستان کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=43771

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});