• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

نوسانات بازارها در هفته‌ای که گذشت/ انتظار برای مذاکرات وین

  • کد خبر : 44552
  • 11 دی 1400 - 9:30
نوسانات بازارها در هفته‌ای که گذشت/ انتظار برای مذاکرات وین
یاز اکو - بازار ارز تهران این روز ها بیشتر از هر زمان دیگری به وین چشم دوخته است و در انتظار نتایج قطعی برجام به سر می برد. هشتمین دور مذاکرات وین دوشنبه گذشته با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شده است و گفت‌وگوها با تمرکز بر موضوع رفع تحریم‌ها ادامه دارد.

یازاکو؛ جعفر ساعی‌نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ برآیند منفی فراز و فرود بورس

بازار سهام روز چهارشنبه، معاملات خود را از همان ابتدا با تمایلات منفی آغاز کرد و در ادامه چندبار در مسیر صعودی قدم برداشت؛ اما در نهایت معاملات بورس زیر سطح ۱/۴ میلیون واحدی بسته شد. این نماگر اصلی روز چهارشنبه ۰/۱۸ درصد کاهش را تجربه کرد و جایگاه خود را تا سطح یک‌میلیون و ۳۹۷ هزار واحد عقب راند. در مقابل، شاخص کل هموزن مسیر متفاوتی را با ۰/۲ درصد افزایش طی کرد. برخی از کارشناسان بورس بر این باورند که بازار، مسیر الاکلنگی را سپری می‌کند؛ به‌طوری که مدتی است عوامل موثر بر رشد و افت این بازار در این محدوده با هم زورآزمایی می‌کنند. مرز ۱/۴ میلیون واحد، نقطه عطف بازار است و صعود قوی به آن می‌تواند برای سهامداران به معنای در پیش بودن روزهای صعودی باشد.

صعود قیمت دلار و سکه با توقف مذاکرات وین

بازار ارز و طلای تهران پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ همزمان با خبر توقف موقت مذاکرات برجام شاهد صعود قیمت دلار متشکل ، قیمت طلا و قیمت سکه بود. قیمت درهم نیز اندکی افت کرد.

به گزارش یازاکو، قیمت دلار در ابتدای معاملات بازار متشکل پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ بر روی ۲۷ هزار و ۱۴۷ تومان قرار داشت. این اسکناس آمریکایی در انتهای معاملات پنجشنبه بر روی ۲۷ هزار و ۱۷۹ تومان ایستاد که نسبت به عصر روز قبل ۱۳ تومان بالا رفته بود.

قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی ملی چند؟

صرافی ملی هم در آخرین روز این هفته قیمت خرید و فروش دلار و یورو را اعلام کرد. بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا ۲۶,۸۵۸ (بیست و شش هزار وهشتصد و پنجاه و هشت تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۷,۳۹۵ (بیست و هفت هزار سیصد و نود و پنج تومان) اعلام شد.

همچنین براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران قیمت خرید یورو ۲۹,۹۷۰( بیست و نه هزار و نهصد و هفتاد تومان) و قیمت فروش یورو ۳۰,۵۷۵(سی هزار پانصد و هفتاد و پنج تومان) است.

قیمت درهم اندکی افت کرد

قیمت درهم روز چهارشنبه با ۸ هزار و ۱۵۰ تومان به کار خود پایان داد. درهم در ابتدای معاملات نقدی بازار ارز پنجشنبه اندکی افت کرد و بر روی ۸ هزار و ۱۴۰ تومان قرار گرفت. با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل درهم به دلار (۳.۶۷۳) عدد ۲۹ هزارو ۸۹۸ تومان به دست می‌آمد.

قیمت سکه و طلا صعود کرد

قیمت اونس طلا امروز در بازار ۱,۸۲۲.۲۲ قیمت خورد. در بازار داخلی هم سرنوشت دو فلز زرد رنگ صعودی بود. قیمت طلا ۱۸ عیار پنجشنبه ۴ هزار و ۴۰۰ تومان بر ارزش خود اضافه کرد و با ۱ میلیون و ۲۹۳ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

قیمت سکه هم در این هفته تا نزدیک کانال ۱۳ میلیونی عقب نشینی کرده بود اما مقاومت این کانال را حفظ کرد. قیمت سکه پنجشنبه ۵۰ هزار تومان گران شد و با ۱۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان مبادله شد. به باور تحلیل گران فنی تا زمانی که سکه از محدوده ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور نکند، نمی توان انتظار رشد معنادار قیمت را داشت.

بازار ارز تهران این روز ها بیشتر از هر زمان دیگری به وین چشم دوخته است و در انتظار نتایج قطعی برجام به سر می برد. هشتمین دور مذاکرات وین دوشنبه گذشته با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شده است و گفت‌وگوها با تمرکز بر موضوع رفع تحریم‌ها ادامه دارد.

قریب‌به‌اتفاق، هیئت‌ها بر لزوم تداوم گفت‌وگوها تا رسیدن به توافق نهایی برای احیای توافقات سال ۹۴ تاکید دارند. مذاکرات وین به دلیل فرا رسیدن سال نوی میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ و غیره برای یک تنفس سه روزه، از ظهر دیروز به طور موقت متوقف می شود. انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده نشست وین، پیشتر گفته بود که دوشنبه دوباره به وین برمی گردیم. گفتگوها تا ظهر پنج‌شنبه ادامه داشت و تا روز یکشنبه به دلیل تعطیلی هتل کوبورگ به مناسبت سال نو؛ تنفس خواهد بود و مذاکرات دوشنبه از سر گرفته می‌شود.

بازار اوراق مسکن/تسه‌ها در کانال ۱۰۰ هزار تومان

یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه ۹۸۱۲ در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز چهارشنبه از همان ابتدا دادوستدها را مثبت و صعودی پشت سر گذاشت؛ به طوری که هر فقره از این اوراق بانکی با ۲/۸۵ درصد رشد معادل ۲ هزار و ۹۸۲ تومان افزایش در قیمت پایانی ۱۰۷ هزار و ۴۸۸ تومان به کار خود خاتمه داد. تمامی تسه‌های هم‌گروه این اوراق تسهیلات نیز روز چهارشنبه را صعودی طی کردند و توانستند در بالای سطح ۱۰۰ هزار تومان تثبیت شوند. از نگاه برخی از کارشناسان این حوزه، اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن به دلیل نقش چند ده‌درصدی مسکن در تورم عمومی، می‌تواند دولت سیزدهم را در آستانه موفقیت بزرگ اقتصادی، یعنی کاهش موثر نرخ تورم بازار مسکن قرار دهد.

کاهش قیمت نفت خام برنت به ۷۹.۴۱ دلار

هر بشکه نفت خام برنت در معاملات امروز در بازارهای جهانی با قیمت ۷۹.۴۱ دلار داد و ستد شد.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در معاملات صبح امروز جمعه ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ با کاهش ۰.۱۵ درصدی به ۷۹ دلار و ۴۱ سنت رسید.

این در حالی است که نفت برنت در معاملات روز گذشته با نرخ ۷۹ دلار و ۵۳ سنت پایان یافته بود.

همچنین هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا (WTI) نیز هم‌ اکنون به بهای ۷۶.۸۶ دلار داد و ستد می‌شود.

ابهامات موجود در بازارهای جهانی نسبت به تاثیر سویه جهش یافته کووید-۱۹ به نام «اومیکرون» بر بهبودی اقتصادی جهان و تقاضای نفت بر کاهش قیمت نفت تاثیر گذاشت.

به گفته کارشناسان، قیمت نفت خام برنت از لحاظ فنی در محدوده ۷۹.۳۷ تا ۷۹.۶۷ دلار مقاومت کرده و در محدوده ۷۹.۱۳ تا ۷۸.۸۹ دلار نیز پشتیبانی خواهد شد.

پیش‌بینی جدید بانک آمریکایی از قیمت طلا در سال ۲۰۲۲

جی پی مورگان و کیتکونیوز در گزارش‌های جداگانه‌ای پیش بینی‌های خود از از قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرده اند.

به گزارش یازاکو، قیمت‌ طلا و قیمت نقره روز پنج‌شنبه در آمریکا افزایش یافتند. برخی تحلیل‌گران این روند را ناشی از فعالیت معامله‌گران در ساعات میانی روز برای جبران افت اولیه قیمت‌ها ارزیابی کردند.

هر اونس طلا در ماه فوریه با ۸ دلار و ۱۰ سنت افزایش به ۱۸۱۳ دلار و ۹۰ سنت رسید و نقره مارس نیز با ۰.۲۲۲ دلار افزایش به ۲۳.۰۸ دلار در هر اونس رسید.

بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان قیمت طلا در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ را ۱۵۲۰ دلار در هر اونس پیش بینی کرده است. پیش‌بینی‌های این بانک‌های بزرگ در بازار کالا به طور معمول کمتر جامه واقعیت به تن می‌کند.

کیتکو نیوز اما نظری متفاوت با جی پی مورگان دارد و پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ بالاتر از سطح فعلی خواهد بود. به این دلیل که آمار تورم در سال ۲۰۲۲ مشکلات فراوانی برای اقتصاد آمریکا و جهان ایجاد خواهد کرد و بعید به نظر می‌رسد که فدرال رزرو بتواند اقدام موثری در مواجهه با آن داشته باشد.

این سناریو خبر بدی برای دارایی های کاغذی مانند سهام و اوراق قرضه خواهد بود، اما خبر خوبی برای معامله‌گران بازار فلزات خواهد بود.

امروز بیت کوین ۴۸.۰۵۶ دلار قیمت خورد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44552

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});