• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
نگاهی به پروژه‌های ترافیکی کارگاه عمرانی شهرداری تبریز؛

شرق تبریز در مسیر روان سازی ترافیک

  • کد خبر : 45182
  • 15 دی 1400 - 12:15
شرق تبریز در مسیر روان سازی ترافیک
یاز اکو - شهرداری منطقه ۵ تبریز به عنوان کارگاه عمرانی شهرداری تبریز، در راستای کاهش ترافیک و تسهیل تردد در سطح شهر و از همه مهمتر کاهش آلودگی هوا در شرق تبریز ، چندین پروژه ترافیکی را در سال جاری اجرا نموده و چند طرح دیگر نیز در دست احداث دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شهریار، ترافیک شهری را می‌توان یکی از عوامل آلودگی شهرها معرفی کرد. در کنار صنایع آلاینده، نیروگاه‌های مازوت‌سوز، صنایع سنگین نفت و پتروشیمی و خودروهای فرسوده حمل و نقل شهری، ترافیک شهری نیز نقشی در آلودگی هوا دارد. هر گونه ترافیک سبک و سنگین در شهر موجب تراکم خودروها و سوخت‌سوزی بیشتر می‌شود که نتیجه آن انباشت آلودگی در طول سال به ویژه در فصل زمستان است.

آلودگی هوای تبریز معلول چندین عامل مهم است. تمام عوامل ذکرشده در بالا، به نوعی در این آلودگی سهیم هستند، حال شاید نقش برخی از آنان کمتر و یا بیشتر از دیگری باشد.

مدیریت شهری تبریز با توجه به گستردگی وظایف خود در بخش‌های مختلف شهری، تکالیفی در حوزه رفع آلودگی هوا دارد که نوسازی، بهسازی و تعمیر و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی، کنترل و افزایش مراکز معاینه فنی خودروها و تعامل با دیگر دستگاه‌ها در این راستا است. اگرچه بسیاری از صنایع سنگین و آلاینده علی‌رغم آلودگی از زیر بار عوارض آلایندگی شانه خالی می‌کنند، ولی اگر تعاملی در این راستا وجود داشته باشد، این عوارض می‌تواند در بخش‌های مختلف به رفع آلودگی هوای تبریز کمک کند.

در کنار این تکالیف، شهرداری تبریز اجرای پروژه‌های ترافیکی در مناطق مختلف را در دستور کار قرار داده تا به نوعی دیگر از بار ترافیکی شهر کاسته و به تبع آن موجب کاهش آلودگی هوا شود.

شهرداری منطقه پنج تبریز با توجه به تعدد پروژه‌های عمرانی خود، عنوان کارگاه عمرانی شهرداری کلانشهر تبریز را برای خود انتخاب کرده پروژه‌های ترافیکی از اصلی ترین طرح های عمرانی این منطقه است.

پروژه دوربرگردان پاسداران به نصر

پروژه دوربرگردان پاسداران به نصر معوض لوپ ناقص طرح تبادل حضرت ولیعصر(عج) است که عملیات عمرانی با یک کیلومتر طول و با ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه آبان سال جاری به بهره‌برداری رسید.

شهردار تبریز در رابطه با اجرای این پروژه معتقد است: پروژه دوربرگردان پاسداران به نصر، صرفا یک دوربرگردان و پروژه‌ای ترافیکی نیست و با توجه به توسعه‌ای که در شهرک نصر اتفاق می‌افتد، واقعیت امر این است که خروجی‌های مختلف و دسترسی‌های جداگانه‌ای باید احداث شود تا دسترسی ایمن به منطقه داده شود.

عباس رنجبر می‌گوید: پروژه دوربرگردان نصر با کیفیت و عملکرد چندگانه دسترسی مردم به کوی نصر و شهرک مصلی را تسهیل داده و مسیری ایمن ارائه کرده است.

شهردار منطقه ۵ تبریز نیز در رابطه با این پروژه می‌گوید: کاربری و تاثیر این دوربرگردان در حد یک پروژه بزرگ تقاطع غیرهمسطح است که باعث تردد روان‌تر به چهار مسیر فهمیده به نصر، فهمیده به فهمیده، نصر به فهمیده و تبادل امام علی (ع) به نصر می‌شود.

میرعلی اصغر نساج ادامه می‌دهد: با اجرای چند پروژه مهم عمرانی ترافیکی، بار ترافیکی بسیاری از معابر در سطح منطقه برداشته می‌شود که یکی از این پروژه‌های اجرا شده، دوربرگردان پاسداران به نصر است.

پروژه ۲۴ متری اتصال کوی فرشته جنوبی به بزرگراه دوکمال

پروژه ۲۴ متری اتصال کوی فرشته جنوبی به بزرگراه دوکمال دومین پروژه ترافیکی شهرداری منطقه ۵ در سال است که همزمان با دوربرگردان پاسداران به نصر افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

در دو طرف این خیابان، مسیرهای پیاده‌رو تعبیه شده است که با ۳۰۰ متر طول و ۳۰ میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری رسید. با اجرای این پروژه دسترسی از اتوبان پاسداران به بزرگراه دو کمال و میدان شهید فهمیده تسهیل یافته است.

مسیرگشایی باند کندرو جنوبی جاده تهران

یکی از پروژه‌های در دست اجرای شهرداری منطقه ۵، مسیرگشایی باند کندروی جاده تهران است که با ۵ کیلومتر طول و یک‌‎هزار میلیارد ریال اعتبار از پل شهید حمید باکری تا میدان پرچم در دست اجرا است.

شهردار منطقه ۵ تبریز با اشاره به اینکه مسیرگشایی باندهای کندرو شمالی و جنوبی یکی از برنامه‌های ساماندهی ورودی شرق تبریز است، می‌گوید: ۱۹ هزار و ۵۷۳ مترمربع املاک در مسیر این پروژه قرار داشت که تملک بخش وسیعی از آنها انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: تا کنون ۱۴۰۷۳ متر مربع عرصه و ۵۲۱۰ متر مربع اعیانی در باند کند رو جنوبی جاده تهران تملک شده است و مساحت املاک باقیمانده که بزودی تملک و آزادسازی می‌شود ۵۵۰۰ متر مربع است.

پل‌های روگذر میدان شهید فهمیده

پل‌های روگذر میدان شهید فهمیده شامل پل روگذر پاسداران به ولی‌عصر و پل روگذر باغمیشه به پاسداران، هر کدام با حدود ۴۰۰ متر طول در مجموع با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر پروژه‌های ترافیکی شهرداری منطقه ۵ تبریز است.

پل روگذر پاسداران به ولی‌عصر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و در مرحله عرشه‌گذاری است و پل روگذر باغمیشه به پاسداران نیز از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است. با بهره برداری از این دو پل ترافیک میدان شهید فهمیده مرتفع خواهد شد.

تقاطع رسالت به دیزل‌آباد

تقاطع رسالت به دیزل‌آباد در ورودی جنوب‌غرب تبریزکه ترافیک زیادی را در آن مسیر شاهد هستیم، یکی از پروژه‌های فرامنطقه‌ای شهرداری منطقه پنج است که با ۵۰۰ میلیارد اعتبار در دست اجرا است.

طول عرشه پل ۲۳۰ متر بوده و از ۷ دهانه تشکیل یافته که با بهره‌برداری از این پروژه حجم ترافیک ورودی جنوب‌غرب تبریز کاسته می‌شود.

دومین تقاطع غیرهمسطح اتوبان ولایت

دومین تقاطع غیرهمسطح اتوبان ولایت که تکمیل‌کننده فاز اول اتوبان ولایت است، با ۴۰۰ متر طول و یک‌هزار میلیارد اعتبار بزرگترین پل بتنی تبریز محسوب می‌شود.

با افتتاح این پروژه فاز اول اتوبان ولایت با ۱۳۰۰ متر طول تکمیل و کوی سپهر به بارنج و کوی ولی‌عصر متصل می‌شود.

پل‌های عابرگذر پیاده در مسیر جاده تهران

با توجه به اینکه مسیر جاده تهران یکی از معابر پرتردد شهر بوده و مهمترین ورودی کلانشهر تبریز محسوب می‌شود، عملیات اجرایی دو پل عابرگذر پیاده با اعتبار ۵۲ میلیارد ریال آ؛از شده است که در ادامه کار عملیات عمرانی آنها نیز آغاز می‌شود. با بهره برداری از این دو پل عابر گذر تعداد پل های هوایی مسیر جاده تهران به ۵ دهنه افزایش یافته و از تصادفات رانندگی منجر به مرگ شهروندان کاسته می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=45182

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});