• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

۵۴۷ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور، مدار توسعه آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 51392
  • 30 بهمن 1400 - 12:30
۵۴۷ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور، مدار توسعه آذربایجان‌غربی
یاز اکو - کریدور بزرگراهی غرب کشور که بین مرز بازرگان و بندر امام خمینی (ره) به طول یک‌هزار و ۵٣٠ کیلومتر است و ۵۴۷ کیلومتر آن در آذربایجان‌غربی با پیشرفت ۸۲ درصد در استان اجرایی شده، می‌تواند مدار توسعه این خطه را در مسیر تبدیل به مرکز تجاری ایران با کشورهای منطقه قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، از اقدامات ارزنده ای که برای توسعه رفاه اجتماعی در سطح جامعه اجرایی می‌شود توجه به بخش راه است که در این مسیر، بهبود و توسعه جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این روند را تسریع بخشیده و شتاب می‌دهد.

احداث و توسعه راه‌های ارتباطی و خدمت‌رسانی بیشتر به مردم، از جمله اقدامات ارزنده‌ای است که دولت سیزدهم در آذربایجان غربی دنبال می‌کند.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های محروم کشور طی سال‌های قبل به ویژه در حوزه راه ارتباطی بوده است و با وجود اینکه دروازه ورود به اروپا به شمار می‌رود، کیفیت راه‌های این استان چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد.

در همین راستا دولت مردمی، توجه به توسعه راه را در آذربایجان‌غربی در دستور کار جدی قرار داده و علاوه بر برنامه‌ریزی در راستای ارتقای شاخص استفاده از مسیر ریلی و مسیر بزرگراهی و همچنین توسعه بزرگراهی و حتی بهبود وضع جاده‌های اصلی، تحول عظیمی را در این نقطه از ایران اسلامی درحال رقم زدن است.

کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک‌ هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان در آذربایجان غربی را به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان متصل می‌کند و ۳۵ درصد این شبکه حمل‌ و نقل جاده‌ای به طول ۵۴۷ کیلومتر در این استان احداث می‌شود.

توجه به این نکته حائز اهمیت بوده که کریدور بزرگراهی غرب کشور از حوزه استحفاظی بوکان تا مرز بازرگان در دست احداث بوده و چندین شهرستان را در بر می گیرد.

با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

وجود نزدیک به یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجان‌غربی با سه کشور، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده و عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان یعنی یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور انجام می‌شود.

کریدور شمال – جنوب با طول هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز بازرگان با عبور از استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان را به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان به هم متصل می‌کند.

۵۴۷ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور، مدار توسعه آذربایجان‌غربی

تکمیل کریدور بزرگراهی شمال‌غرب کشور در دستور کار دولت قرار دارد

تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور با جدیت تمام توسط مسوولان شمال غربی ترین نقطه کشور دنبال می‌شود و استاندار آذربایجان‌غربی با تایید این مطلب معتقد است که تکمیل کریدور بزرگراهی شمال‌غرب کشور به عنوان یکی از الزامات ارتقای شاخص های توسعه ای در دستور کار دولت قرار دارد.

محمدصادق معتمدیان بیان داشته که بهره برداری کامل از این کریدور و ایجاد ارتباط بین قفقاز جنوبی با بندر امام یکی از اولویت های دولت سیزدهم است که تاثیرگذاری ویژه ای در ارتقای شاخص های توسعه ای دارد.

وی ادامه داده که کلنگ زنی ۱۷ کیلومتر محورهای مواصلاتی مهاباد طی سه مسیر متفاوت می تواند علاوه بر ایمنی جاده ها از بار ترافیکی و تردد جاده ای این منطقه نیز بکاهد.

استاندار آذربایجان‌غربی به این مطلب نیز تاکید کرده که با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در این استان یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

۵۴۷ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور، مدار توسعه آذربایجان‌غربی

۸۲ درصد از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان‌غربی افتتاح شده است

اما کریدور بزرگراهی غرب کشور با سرعت بیشتری روند توسعه خود را ادامه می‌دهد و مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی به این مطلب اشاره کرده که با تلاش صورت گرفته، از ۵٣۶ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان، تاکنون ۴۳۶ کیلومتر با ۸۲ درصد پوشش افتتاح شده است.

سیدمحسن حمزه‌لو معتقد است کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک‌ هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) در استان خوزستان متصل می‌کند که ٣٠ درصد این شبکه حمل‌ و نقل جاده‌ای به طول ۵۴٠ کیلومتر در آذربایجان‌غربی احداث می‌شود.

به گفته وی با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی وجود ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجان‌غربی با سه کشور را فرصتی می‌داند که این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده است.

حمزه‌لو ادامه داده که عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان یعنی یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور انجام می‌شود.

وی افزوده کریدور بزرگراهی غرب کشور در جنوب آذربایجان‌غربی به طول ١٨٩ کیلومتر و شمال آذربایجان‌غربی به طول ۱۱۱ کیلومتر با سرعت اجرا می‌شود.

۵۴۷ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور، مدار توسعه آذربایجان‌غربی

تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور اهرم کارآمدی برای کاهش تاثیر تحریم‌ها

ادامه روند کریدور بزرگراهی غرب کشور در برخی از شهرستان‌های آذربایجان‌غربی نیز با جدیت دنبال می‌شود و یکی از این شهرستان‌ های مهم که کریدور بزگراهی غرب کشور از آن عبور می‌کند مهاباد است که فرماندار آن با تاکید بر این مطلب که با بهره برداری از پروژه ۱۷ کیلومتری بزرگراهی در محدوده مهاباد نقش کلیدی در توسعه این شهرستان و سهولت تردد و جابه جایی کالا و مسافران خواهد بود، اضافه می‌کند که تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور با توجه به موقعیت راهبردی آذربایجان‌غربی در حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای اهرم کارآمدی برای کاهش تاثیر تحریم‌ها و بیرون‌رفت از مشکلات اقتصادی محسوب می‌شود.

به گفته امیر قادری اتمام پروژه‌های راهسازی در منطقه به ویژه کریدور بزرگراهی غرب کشور با توجه به جایگاه مهم شهرستان با جدیت دنبال خواهد شد.

کریدور بزرگراهی غرب کشور از مرز بازرگان در شمال آذربایجان‌غربی آغاز شده و با عبور از آذربایجان‌غربی ، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان و بندر امام خمینی (ره) ختم می‌شود و از این مسیر، ۳۰۰ کیلومتر در آذربایجان‌غربی و ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان قرار دارد که ۶ تونل به طول ۲ هزار و ۵۰۰ متر، ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و یکهزار و ۲۰ متر پل در این منطقه ساخته می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=51392

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});