• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7
اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مبادی خروجی گمرک ایران ؛

ناقوس مرگ برای فعالین اقتصادی مناطق آزاد و ویژه کشور

  • کد خبر : 45594
  • 18 دی 1400 - 18:00
ناقوس مرگ برای فعالین اقتصادی مناطق آزاد و ویژه کشور
یاز اکو - فعالین اقتصادی منطقه آزاد ارس در اعتراض به اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مبادی خروجی گمرک ایران اقدام به تجمع در ورودی فازهای صنعتی این منطقه کردند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، فعالین اقتصادی، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران صبح امروز در اعتراض به مشمولیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده صبح امروز ورودی درب ورودی فاز صنعتی منطقه آزاد ارس دست به اعتصاب زدند.

بر اساس این گزارش معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص لغو معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مبادی خروجی گمرک مناطق آزاد گفت: بر اساس قانون جدید، اخذ مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری ها و دهیاری ها طی نامه ای دوازدهم تیرماه از طرف ریاست محترم مجلس به دولت ابلاغ گردیده است و طبق ماده ۵۷ شش ماه پس از ابلاغ به رییس جمهور لازم الاجرا است و با توجه به سپری شدن شش ماه، طی نامه ای رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور طبق تبصره ۳ ماده ۱۷ قانون دایمی مالیات بر ارزش افزوده را جهت اجرا به گمرک ایران ابلاغ نموده و گمرک ایران نیز طی بخشنامه ای اجرای آن را به گمرکات اجرایی مستقر در مناطق آزاد و ویژه کشور ابلاغ نموده است.

بابک عبدل نژاد اضافه کرد: متاسفانه زیرساخت های لازم در گمرک پیش بینی نشده و نحوه اجرای آن دارای ابهامات فراوانی است و در حقیقت شرکت های تولیدی مناطق آزاد برخلاف شرکت های مستقر در سرزمین اصلی می بایست در سه مرحله شامل مرحله خرید مواد اولیه، مرحله خروج محصول از درب خروج گمرک ایران و سپس در بازه های سه ماهه در دارایی مستقر در مناطق مالیات پرداخت نمایند.

وی ضمن گلایه مندی از تصویب این قانون افزود: متاسفانه بدون توجه به ماده قانونی ۱۳ مناطق ، مالیات های دیگری، تحت عناوین دیگری تصویب شده که نه تنها ماده ۱۳ قانون مناطق آزاد را در نظر نگرفته اند بلکه با روشهای مختلف مناطق را مجبور به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نموده اند و از طرفی با اجرای این قانون جدید، میزان مالیات بر ارزش افزوده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیشتر از سرزمین اصلی خواهد شد.

لازم به توضیح است پیش از این نیز با تصویب این لایحه در بودجه سال ۱۴۰۰، دبیران اسبق و دبیر فعلی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، مدیران عامل این مناطق، نمایندگان ولی فقیه و نمایندگان مجلس در استانهای دارای مناطق آزاد، ضمن اعتراض به این مصوبه، به کرات با برگزاری جلسات متعدد، نامه نگاری، مکاتبات، ارائه گزارش و… پیگیر و خواستار حذف این لایحه از بودجه کشور شدند. اما علیرغم این پیگیری ها و قول مساعد بسیاری از مسئولان و نمایندگان مجلس، دولت مجددا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد.

بر اساس بند «ش» تبصره عوارض و مالیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی-ای- تی) خواهند بود.

گفتنی است بر اساس نص صریح در کتاب قوانین و مقررات مناطق آزاد کشور، و بر اساس ماده ۱۳ این قانون، اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق به انواع فعالیت های اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از‌تاریخ بهره‌برداری مندرج در مجوز به مدت بیست سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم معاف خواهند بود.

منطقه آزاد ارس صنعتی ترین منطقه آزاد کشور می باشد که در حال حاضر بالغ بر ۵۵۲ شرکت دارای پروانه بهره برداری در آن مشغول به فعالیت اقتصادی می باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=45594

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});