• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
6

ایران و آذربایجان برنامه‌های مشترکی برای استفاده از رودخانه ارس دارند

  • کد خبر : 45941
  • 21 دی 1400 - 9:15
ایران و آذربایجان برنامه‌های مشترکی برای استفاده از رودخانه ارس دارند
یاز اکو- ایران و آذربایجان در زمینه استفاده مشترک از رودخانه های مرزی همکاری بسیار خوبی دارند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از بنکر، این مطلب را محمدعلی فرحناکیان مشاور وزیر نیرو ایران در امور بین الملل اعلام کرد.

به گفته فرحناکیان همکاری مشترک ایران و آذربایجان در خصوص رودخانه های مرزی بیش از ۵۰ سال است که ادامه دارد. به عنوان مثال سد ارس و سد میل مغان بر روی رودخانه ارس ساخته شده اند و سال ها مورد استفاده بوده اند. هر دو کشور برنامه های مشترکی برای استفاده حداکثری از ظرفیت های رودخانه ارس دارند. بر اساس تفاهم نامه ای که بین دو کشور به امضا رسیده بود، سدهای خداآفرین و قیز قالاسی نیز احداث گردید. این سدهای آبی علاوه بر تنظیم آب رودخانه ارس، ساخت نیروگاه های تولید برق را نیز تسهیل کرد. بر این اساس دو نیروگاه توسط شرکت ایرانی ساخته می شود و وجوه آن توسط دو کشور پرداخت می شود.

این مقام وزارت نیرو گفت که علی اکبر محرابیان وزیر انرژی ایران اخیراً اعلام کرد که ایران آماده ساخت نیروگاه حرارتی در آذربایجان است.

وی افزود: در این راستا بررسی هایی در مورد ساخت نیروگاه در اراضی جمهوری آذربایجان انجام خواهد شد. برق این نیروگاه حرارتی بصورت مشترک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. ایران پتانسیل بین المللی برای ساخت نیروگاه دارد.

لازم به ذکر است که دو سد آبی قیز قالاسی و خداآفرین در رودخانه ارس در مرز جمهوری آذربایجان و ایران بیش از ۱.۶ میلیارد متر مکعب آب دارند. همچنین مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاه ها ۲۸۰ مگاوات خواهد بود. این سدهای آبی و نیروگاه های آبی به هر دو کشور امکان می دهد از منابع آبی و انرژی رودخانه ارس بصورت مشترک استفاده نمایند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=45941

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});