• امروز : جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
11

قیمت تراکتور هم افزایش یافت/ تراکتور سواری دلالان!

  • کد خبر : 47321
  • 30 دی 1400 - 18:40
قیمت تراکتور هم افزایش یافت/ تراکتور سواری دلالان!
یاز اکو - نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، گفت: متاسفانه دلیل افزایش قیمت تراکتور را باید بیرون از این شرکت، خطوط تولید و واحد فروش آن جست و در ۲ بخش نظام توزیع و حضور واسطه‌گران و دلالان خلاصه کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس از تبریز، با قاطعیت می‌توان عنوان کرد در هر کاری حضور واسطه و دلالان می‌تواند زمینه را به بیراهه بردن اصل و روند کار فراهم آورد، حال اگر این معضل در حوزه تولید و مصرف‌کننده بروز و ظهور کند اوضاع به مراتب سخت‌تر و تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت و مهم‌ترین آن افزایش قیمتی خواهد بود که نه تولیدکننده از آن منتفع می‌شود و نه مصرف‌کننده، بلکه کسانی از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند که نه زحمتی کشیده‌اند و نه علمی به خرج داده‌اند.

این روزها سخنانی درباره افزایش قیمت تراکتور به گوش می‌رسد که می‌ توان این صنعت را زنجیره اصلی چرخه زندگی جوامع عنوان کرد، چراکه با رونق این صنعت تولیدی، بخش کشاورزی و به تبع آن یکی از نیازهای اساسی و اولیه جوامع بشری یعنی غذا توسعه خواهد یافت.

علیرضا منادی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: متاسفانه دلیل افزایش قیمت تراکتور را باید بیرون از این شرکت، خطوط تولید و واحد فروش آن جست و در دو بخش نظام توزیع و حضور واسطه‌گران و دلالان خلاصه کرد، چراکه این نظام انحصاری توزیع، زمینه حضور دلالان و در نتیجه رسیدن این محصول با چند مرحله واسطه به دست مصرف‌کننده واقعی را به وجود آورده و در واقع در این چرخه توزیع، هم صنعتگر و هم کشاورزان متضرر اصلی بوده و دلالان منتفع از این ساختار معیوب توزیع ثروت‌اندوزی هستند و از سودهای باد آورده و کلان واسطه‌گری بهره می‌برند.

وی گفت: هرگونه افزایش قیمت در این گروه صنعتی به واسطه و مهر تأیید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان انجام می‌گیرد که با بررسی تمام اسناد و صورت‌های مالی (گاها حتی ۱۰ سال گذشته) اتفاق می‌‌افتد، این بررسی‌ها از قیمت مواد اولیه تا هزینه‌های جاری، حمل و نقل و سایر موارد را شامل می‌شود اما نکته کاملاً قابل توجه و تأمل برانگیز، اینکه تراکتورسازی ایران محصولات خود را با کف قیمت و بعضاً زیر بهای تمام شده عرضه می‌کند و خود را در معرض مخاطره زیان انباشته قرار داده تا بتوان از صنعت کشاورزی کشور حمایت کند.

این نماینده ادواری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه صنعت تراکتور که روزی پیشرو صنایع کشور محسوب می‌شد، امروز دست تنها و بدون هیچ‌گونه حمایتی در حال تولید محصولات خود با کمترین قیمت و حاشیه سود است، تصریح کرد: این کارخانه رونق صنعت کشاورزی را نه تنها در کشور بلکه با افتخار می‌توان اذعان کرد در منطقه خاورمیانه به‌دنبال دارد.

منادی ضمن یادآوری اینکه کارخانه تراکتورسازی بدون دریافت ریالی ارز، تسهیلات و مواد اولیه دولتی در حال تولید محصولات است، بیان کرد: با عدم حمایت از این کارخانه با قدمت بیش از ۶ دهه شاهد زیانده شدن آن و در نتیجه افول صنعت کشاورزی و به مخاطر افتادن اشتغال مستقیم ۴ هزار نفر و غیرمستقیم بیش از ۱۰۰ هزار شغل در کشور خواهیم بود.

وی خواستار توجه ویژه مجموعه‌های ذی‌ربط از دولت و وزارت صمت گرفته تا سازمان‌های نوسازی صنایع و حمایت از مصرف‌کنندگان از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران شد و اضافه کرد: در کشور کمتر صنعتی را می‌توان پیدا کرد که در داخل مجموعه خود از صنایع ریخته‌گری تا موتوری بهره‌مند بوده و محصولات خود را با کمترین وابستگی تولید و در اختیار مبادی توزیعی خود قرار دهد.

هشدار نسبت به زمین‌گیر شدن صنعت تراکتور کشور

نماینده مجلس با هشدار نسبت به عدم حمایت اساسی از تراکتورسازی و تبعات ناشی از آن هشدار داد و گفت: کارشناسان مالی معتقدند در صورت عدم واقعی‌سازی قیمت تراکتور در شرایط فعلی، این شرکت به سمت زیاندهی خواهد رفت و در تامین به موقع مواد اولیه دچار مشکل و در نتیجه اختلال در فرآیند تولید و زمین‌گیر شدن یکی از مجموعه‌های ارزشمند تولید داخلی و اجرای تعهدات به موقع به کشاورزان را با اختلال روبه‌رو خواهد شد.

منادی عنوان کرد: آسیب به این مجموعه، تبعات غیرقابل جبران در حوزه صنعت تولید ماشین‌های کشاورزی و در حوزه تولید محصولات کشاورزی به دنبال خواهد داشت که چیزی جز روند فعلی توزیع انحصاری و دولتی تراکتور دلایل آن نیست و جا دارد که مقامات وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی دستورات سریع بر اصلاح روش توزیع فعلی که باعث ایجاد بازار سیاه و دلالی و نهایتاً اجحاف در حق مصرف‌کننده هست را صادر کنند.

به گزارش فارس، گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده ادوات کشاورزی با شرکت‌های اقماری که ۶ شرکت در تبریز و در خود مجتمع تراکتورسازی که قطعات خودروسازان معتبر سبک و سنگین اروپا و حتی دنیا مثل ایتالیا را تأمین می‌کنند، دو شرکت در سنندج و ارومیه و دو خط تولید در خارج کشور فعال است و می‌توان تراکتورسازی ایران را نگین صنعت ادوات کشاورزی ایران و حتی منطقه خطاب کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=47321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});