• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

«نشان به همان نشان» رونمایی شد/ با فرهنگ‌سازی می‌توانیم یک صرفه‌جویی عظیم انجام دهیم

  • کد خبر : 49011
  • 13 بهمن 1400 - 10:46
«نشان به همان نشان» رونمایی شد/ با فرهنگ‌سازی می‌توانیم یک صرفه‌جویی عظیم انجام دهیم
یاز اکو - طی آیینی، کتاب «نشان به همان نشان» به نویسندگی حسین قربانزاده خیاوی در راستای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه‌ی آب برای کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یازاکو، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در این آیین که در سالن شهید غفاری آب منطقه‌ای برگزار شد، گفت: منابع آبی امانتی است که از گذشتگان به دست ما رسیده و ما باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشیم و به نحو احسن به دست آیندگان بسپاریم.

یوسف غفارزاده ادامه داد: کاهش بارش‌ها، افزایش دما، افزایش جمعیت، توسعه‌ی صنعتی و اسراف زیاد همه و همه باعث شده که امروز با بحران آب مواجه باشیم و مصرف سرانه‌ی ما بیش از دو برابر مصرف سرانه‌ی کشوری است.

وی یادآور شد: برای مثال برای تامین آب شرب شهر تبریز در گذشته تنها از چاه‌های دامنه‌ی سهند استفاده می‌شد. بعدها سد نهند هم برای این امر در نظر گرفته شد ولی با ازدیاد جمعیت و مصرف، خط ۱۸۰ کیلومتری زرینه‌رود به بهره‌برداری رسید و از میاندوآب و بوکان آب را انتقال دادیم. حال باز هم با کمبود آب مواجه هستیم و به فکر انتقال آب از رودخانه‌ی ارس افتاده‌ایم.

با فرهنگ‌سازی می‌توانیم یک صرفه‌جویی عظیم انجام دهیم

غفارزاده با تاکید براینکه مدیریت مصرف درستی نداشته‌ایم، تصریح کرد: ما نیازمند کار فرهنگی جدی هستیم تا بتوانیم مصرف بی‌رویه را کاهش دهیم. اگر بتوانیم در این مسیر برای نسل جدید فرهنگ‌سازی کنیم با یک صرفه‌جویی عظیم مواجه خواهیم شد، چرا که به جای صرف هزینه‌های کلان عمرانی و آسیب به محیط زیست و انتقال آب با ایجاد فرهنگ‌سازی جهت مدیریت مصرف، دیگر نیازمند این هزینه‌ها و به خطر افتادن محیط زیست منطقه نیز نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان نیازمند ورود و حمایت هنرمندان در حوزه‌های مختلف عکاسی، نقاشی، کاریکاتور، طراحی، نمایش و ادبیات هستیم تا در فرهنگ‌سازی برای نسل‌ها و اقشار مختلف نقش ایفا کنند.

به گفته‌ی وی؛ در بخش مصرف آب شرب، اگر شهروندان تنها دو مورد بازنگذاشتن آب هنگام مسواک زدن و دوش آب هنگام استحمام را رعایت کنند در جای خود گام بزرگی در مصرف بهینه‌ی آب است. در بخش کشاورزی نیز اگر راندمان محصولات کاشته شده را بالا ببریم و از شیوه‌های نوین آبیاری بهره ببریم می‌توانیم صرفه‌جویی بسزایی در بخش کشاورزی انجام دهیم.

علی بینش مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی نیز بر اهمیت و اثرگذاری تعامل دستگا‌ه‌های فرهنگی برای فرهنگ‌سازی و تولید محتوا در بحث مدیریت مصرف را مهم دانست و گفت: کانون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این مسیر پیشقدم است و از بین اعضاء، سفیران آب انتخاب کرده که در حوزه‌های نقاشی و کتاب فعال هستند و آثار فاخری در مورد مصرف بهینه‌ و تولید آثار فاخر در حوزه‌ی آب فعالیت می‌کنند و کانون آمادگی تولید محتواهایی در این مورد به شکل تولید سرود، نمایش عروسکی و انیمیشن است.

حسین قربانزاده خیاوی نویسنده‌ی کتاب «نشان به همان نشان» از آب حرف زدن و نوشتن را وظیفه‌ی همگانی دانست و گفت: آب، همیشه دغدغه‌ی من است و سعی کرده‌ام اهمیت قطره‌قطره‌ی آب را در این کتاب برای کودکان و نوجوانان نشان دهم.

در پایان این مراسم با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان‌شرقی، نویسنده‌ی کتاب و اعضای انجمن ادبی شهریار کانون پرورش فکری از کتاب «نشان به همان نشان» که با مشارکت این دو سازمان تهیه شده بود رونمایی شد و از حسین قربانزاده خیاوی و همایون بقایی به عنوان نویسنده و شاعر ادبیات کودک و نوجوان در بخش آب تقدیر به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=49011

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});