• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

بازارهای مالی در هفته دوم بهمن‌ماه/ خیزِ گرم بورس و نزول دیگر بازارها

  • کد خبر : 49798
  • 18 بهمن 1400 - 14:00
بازارهای مالی در هفته دوم بهمن‌ماه/ خیزِ گرم بورس و نزول دیگر بازارها
یاز اکو - بورس تهران هفته گذشته روند افزایشی را دنبال کرد؛ به‌طوری‌که شاخص‌کل از سطح یک‌‌میلیون و ۲۲۹ هزار واحد تا ارتفاع یک‌میلیون و ۳۰۱ هزار واحد صعود کرد.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا _ بورس تهران هفته گذشته روند افزایشی را دنبال کرد؛ به‌طوری‌که شاخص‌کل از سطح یک‌‌میلیون و ۲۲۹ هزار واحد تا ارتفاع یک‌میلیون و ۳۰۱ هزار واحد صعود کرد.

بازار سهام/ هفته گرم بورس در میانه زمستان

همین امر باعث شد تا شاخص کل پس از چهار هفته افت، هفته‌ای مثبت را پشت سر بگذارد و عملکرد مثبت ۵/۸ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. در این میان شاخص‌کل هموزن نیز همسو با بازار روند صعودی را دنبال کرد. با این حال این روند صعودی نتوانست حقیقی‌ها را به زمین خرید سهام بازگرداند؛ به‌طوری‌که در دومین هفته بهمن‌ماه نیز این دسته از سهامداران برای بیست‌وسومین هفته متوالی فروشنده بودند و مالکیت سهامی به ارزش ۸۵۴ میلیارد تومان را به حقوقی‌ها سپردند. بر این اساس معاملات بورس تهران در هفته‌ای که گذشت روی موج حمایت‌های حقوقی صعودی بود.

بازار سکه/ شیب نزولی قیمت سکه

با توجه به این موضوع که بازار ارز هفته گذشته شاهد روند کاهشی بود، لذا قیمت سکه امامی نیز با تاثیر‌پذیری بیشتر از نرخ دلار در بازار داخلی نسبت به سایر عوامل موثر، شاهد نوسان در محدوده ۱۲ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان تا سقف ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بود و پنج‌شنبه ۱۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان قیمت خورد. بر این اساس این فلز گرانبهای داخلی افت ۱/۲۵ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. رشد بهای طلا در بازار جهانی مانعی برای افت هر چه بیشتر این سکه به‌شمار می‌رود. تحلیلگران فنی بر این باور هستند درصورتی‌که دلار در هفته جاری به زیر سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان نزول کند و همچنین طلای جهانی نیز با افت قابل توجهی روبه‌رو شود، می‌توان انتظار ورود سکه امامی به سطح ۱۱ میلیون تومان را داشت.

دلار حوالی ۲۷ هزار و ۵۰۰/ در انتظار دور آخر مذاکرات

قیمت دلار بازار آزاد در دو روز ۱۴ و ۱۵ بهمن ماه نسبت به روز چهارشنبه تغییرات چندانی نداشته و در محدوده ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.

بر اساس اعلام کانون صرافان دلار در صرافی‌ها، ۲۴ هزار و ۹۸۹ تومان برای خرید و ۲۵هزار و ۲۹۲ تومان برای فروش قیمت ثبت شد و حدود ۱۰۰ تومان افزایش را نشان داد.

در هفته گذشته دلار تحت تاثیر اخبار مربوط به توافق کاهشی بود ولی آخرین روز هفته را تقریبا بدون هیچ تغییری پشت سر گذاشت.

تحلیلگران معتقدند دور بعدی مذاکرات وین، دور آخر و نهایی است. اگر روند مذاکرات هسته‌ای مثبت باشد و ایران و آمریکا بتوانند به توافق برسند، می‌توان امیدوار بود که روند قیمت دلار در بازار نزولی است و باید منتظر کاهش قیمت دلار باشیم.

بازار طلای جهانی/ طلا در مسیر رشد هفتگی

روز جمعه اونس طلا در بازار جهانی روند صعودی را پیش گرفت و خود را در مسیر رشد هفتگی قرار داد. نزول شاخص دلار مهم‌ترین عامل فزاینده در بازار طلا بود. روز جمعه شاخص دلار بزرگ‌ترین افت هفتگی خود را از مارس ۲۰۲۰ تجربه کرد. بر این اساس تضعیف شاخص دلار آمریکا در کنار تداوم نگرانی‌ها درباره تورم بالا این کشور و همچنین تنش‌های ژئوپلیتیک بین آمریکا و روسیه بر سر اوکراین، به این فلز زرد گرانبها رونق بخشید. به‌طوری‌که هر اونس از این فلز روز جمعه حوالی قیمت ۱۸۰۵ دلار معامله شد و جایگاه خود را در بالای سطح ۱۸۰۰ دلار حفظ کرد. تحلیلگران فنی بر این باور هستند که با اوج‌گیری تنش‌ها و فشارهای تورمی احتمال اینکه حضور سرمایه‌گذاران در این سنگر امن رونق بیابد، بالا می‌رود.

بازار اوراق مسکن/ صعود قیمت تسه‌ها در هفته

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شوند هفته گذشته را با رشدی قیمت پشت سر گذاشتند. بر این اساس تسه ۹۸۱۲ نیز توانست همسو با دیگر تسه‌ها مجددا به محدوده رکورد تاریخی خود نزدیک شود. به‌طوری‌که این اوراق تسهیلات بانکی با عملکرد مثبت هفتگی ۱۴/۵ درصد جایگاه خود را از سطح ۱۱۴ هزار تومان به بالای ۱۲۴ هزار تومان ارتقا داد. در این میان هفته گذشته نتایج نظرسنجی ماهانه از سازنده‌ها و فعالان ساختمانی که با عنوان گزارش شامخ ساختمان (شاخص مدیران خرید ساختمانی)، از سوی اتاق تعاون ایران منتشر شد. این گزارش هرچند از ادامه رکود در بازار ساخت‌وساز حکایت می‌کرد، اما نشان داد انتظارات سازنده‌ها از آینده کوتاه‌‌مدت این بازار، رو به خوش‌‌بینی است. اظهارات فعالان ساختمانی نیز از توقف رشد محسوس قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی حکایت می‌کرد.

بازار نفت/ کانال ۹۰ دلاری نفت

فرارسیدن توفان زمستانی شدید از قطب شمال در ایالات متحده، قیمت خام آمریکا را به بیش از ۹۰ دلار بر بشکه رساند. این افزایش قیمت باعث شد تا این شاخص نفتی روند صعودی خود را با شدت بیشتری پیگیری کند و با افزایش روزانه بیش از یک دلاری (معادل ۱/۴ درصد) به قیمت ۹۱ دلار و ۵۵ سنت مورد معامله قرار گیرد. به این ترتیب نفت WTI در مسیر ثبت هفتمین سود هفتگی متوالی قرار گرفت. گفته می‌شود که عرضه سوخت‌ در ایالات متحده کاهش یافته است و پالایشگاه‌ها در تامین مجدد آن با مشکل مواجه هستند که می‌تواند قیمت‌ها را برای ماه‌ها بالا نگه دارد. علاوه بر این با توجه به ادامه‌ تنش‌ها میان روسیه و اوکراین و اجماع اوپک‌پلاس بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت در مارس ٢٠٢٢ انتظار می‌رود قیمت‌ها به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

بیت‌کوین/ نوسان رو به بالا

تثبیت قیمت بیت کوین بالای نرخ ۳۸۰۰۰ دلار و لمس کردن قیمت ۴۰۰۰۰ دلاری، امیدواری فعالان بازار را افزایش داده که احتمالا قیمت این ارز به زودی به قیمت‌های قبلی خود بازگردد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=49798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});