• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6

همکاری‌های آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان در بخش آب توسعه می‌یابد

  • کد خبر : 50006
  • 20 بهمن 1400 - 8:45
همکاری‌های آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان در بخش آب توسعه می‌یابد
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به برزگاری جلساتی در سطح معاون وزیر نیرو و معاون وزیر انرژی جمهوری آذربایجان جهت تعیین تکلیف ادامه ساخت نیروگاه های ۲طرف، گفت: همکاری‌های منطقه ای با جمهوری آذربایجان در بخش آب توسعه می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: ساخت سد خداآفرین در راستای این همکاری ها توسط متخصصان ایرانی انجام شده است.

وی ادامه داد: دیروز هم جلسه‌ای بین موسسه ای از جمهوری آذربایجان و شرکت آب منطقه‌ای برگزار شد و به نتایج خوبی رسیدیم که بر اساس آن احداث نیروگاه های ۲ طرف آغاز می شود.

غفارزاده افزود: ۲ نیروگاه خداآفرین با ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در ایران احداث می شود و ۲ نیروگاه هم در سمت جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: احداث ۲ نیروگاه ۴۰۰ مگاواتی خداآفرین و ۴۰ مگاواتی در جمهوری آذربایجان از دیگر همکاری هایی است که انجام می‌شود .

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد ساخت سدهای خداآفرین به پایان رسیده و نیروگاه خداآفرین هم ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: برای ساخت آن نیز از طرف جمهوری آذربایجان باید توافقات اعتباری انجام می‌شد که نتایج نشست ها در این خصوص مثبت است.

حل مشکل آلودگی آب ارس در دست پیگیری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی به کیفیت پایین و آلودگی آب رود مرزی ارس در نتیجه رهاسازی پساب یک شرکت ارمنستانی اشاره کرد و گفت: این موضوع به صورت سیاسی و قضایی و از طریق وزارت امور خارجه نیز در حال پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: کیفیت آب رودخانه ارس توسط آب منطقه ای پایش می شود و به صورت هفتگی نمونه برداری کمی و کیفی صورت می گیرد.

وی همچنین گفت: ۲ ماه پیش دادستان مرکز آذربایجان شرقی برای بررسی موضوع آلودگی در ارمنستان سفری انجام داد و از معادن مس و سدهای باطله ارمنستان بازدید به عمل آورد.

وی با اشاره به این که رصد سدها پی درپی و با دقت انجام می‌شود و کیفیت و کمیت آن به دستگاه قضایی و وزارت خارجه ارسال می‌شود، گفت: پایش ها و رنگ آب نشان دهنده رهاسازی پساب از طرف ارمنستان بوده و عکس‌های ماهواره‌ای نیز آن را نشان می دهد البته بازچرخانی پساب با پی گیری های انجام شده مورد تاکید است و در این خصوص قوه قضاییه نیز ورود کرده است تا موضوع مدیریت شود و به سرانجام برسد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اجرای پروژه های عمرانی آبی در استان و با بیان اینکه سه تا چهار طرح سدسازی، خطوط آبرسانی به شهرها و ۵ طرح شبکه پایاب سد ها در استان در حال انجام است، گفت: ۱۳ طرح نیمه تمام در آذربایجان شرقی وجود دارد که باید با تامین اعتبارات لازم به پایان برسد زیرا این طرح ها تاثیر گذاری مناسبی در شرب، بهداشت و امنیت غذایی مردم داشته بر این اساس باید هرچه سریع‌تر این طرح ها را به پایان برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: استاندار آذربایجان‌شرقی توجه ویژه ای به طرح‌های آبی استان دارد و با پیگیری ها انجام شده گشایش های خوبی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: با هماهنگی وزارت نیرو ۱۲ طرح جزو طرح های اولویت دار وزارتخانه معرفی شده است که شامل طرح سد ونیار، سد شهریار، پایاب سد خداآفرین، سد گرمی چای میانه، سد پیغام چای کلیبر، تکمیل طرح سد حاجیلار چای و شبکه پایاب و زهکشی آیدغموش میانه، شبکه آبیاری و زهکشی سد نهند و ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی قلعه چای است.

عملیات اجرایی انتقال آب ارس به تبریز به زودی آغاز می شود

غفارزاده همچنین با اشاره به ابر پروژه انتقال آب ارس به تبریز و دریاچه ارومیه گفت: در ۲۰ روز آینده عملیات اجرایی این طرح آغاز می‌شود.

وی گفت: طول این پروژه ۱۴۰ کیلومتر بوده که ۳۵ کیلومتر اول از ارس تا هرزندات حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۱۰۵ کیلومتر باقی مانده با برآورد هزینه ۱۰ میلیون یورو باید اجرا شود، تونل ۷ کیلومتری در این بخش قرار دارد، ایستگاه پمپاژ، تصفیه خانه آب شرب و مخازن متعدد مسیر به عنوان مخازن تعادل از دیگر بخش‌های این پروژه است که باید اجرا شود.

وی افزود: حدود ۳۵ کیلومتر از خط ۱۴۰ کیلومتری انتقال آب رودخانه ارس به تبریز و شهرها و روستاهای سر راه تاکنون اجرا و مقرر شده است ۱۰۵ کیلومتر باقی مانده نیز با ترک تشریفات توسط قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) اجرا شود که اجرای آن نیز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: متوسط بارش در استان تا روز گذشته ۱۱۳ میلی‌متر است که نسبت‌ به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد و نسبت‌ به میانگین دراز مدت ۱۰ درصد کمتر است.

وی ادامه داد: مراغه با ۱۶۷ میلی‌متر و جلفا با ۵۵ میلی‌متر به‌ترتیب بیشترین و کمترین بارش را در فصل آبی امسال به خود اختصاص داده‌اند و تبریز نیز ۹۷ میلی‌متر بارش داشته‌ است.

وی افزود: تنها تفاوت بارش‌های امسال با سال قبل در نوع بارش است به‌طوری‌که اکثر بارش‌های فصل آبی امسال به‌صورت برف بوده و در ارتفاعات ذخیره شده‌است که این پوشش برفی از نظر ذخایر آبی بسیار مهم است و پوشش برفی امسال نسبت‌ به سال قبل حدود ۴۵۰ درصد افزایش‌یافته است که این میزان پوشش برف یک مخزن آبی مهم محسوب می‌شود.

غفارزاده در خصوص میزان درجه‌ حرارت و تبخیر آب نیز گفت: دمای متوسط حرارت استان در چهار ماه گذشته ۶.۴ درجه سانتی‌گراد است که سه دهم درجه نسبت‌ به سال قبل خنک تر و یک دهم درجه نسبت‌به متوسط دراز مدت گرم‌تر است.

وی همچنین گفت: امسال نوع بارش ها خوشبختانه به صورت برف بوده و در ارتفاعات به صورت ذخایر آبی ذخیره شده است و پوشش برف امسال ۴۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی همچنین در خصوص حجم رواناب رودخانه‌های استان نیز بیان کرد: ایستگاه هیدرومتری مبنای پایش رودخانه‌ها است که نسبت‌به سال قبل ۲۱ درصد و نسبت‌به متوسط درازمدت ۵۵ درصد کاهش داشته‌است که ذوب نشدن برف‌ها علت این کاهش آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در ارتباط با میزان ورودی و حجم مخازن سدهای استان خاطرنشان کرد: میزان ورودی سدها ۳۱ درصد و حجم مخزن‌ها ۳۷ درصد نسبت‌ به سال قبل کاهش‌ یافته است که این کاهش بعداز ذوب شدن برف‌ها جبران خواهد شد.

وی همچنین در ارتباط با آخرین وضعیت دریاچه‌ی ارومیه اظهار کرد: درحال‌حاضر تا روز ۱۷ بهمن‌ماه تراز این دریاچه ۱۲۷۰.۶۸ متر است که نشان دهنده‌ کاهش ۵۹ سانتی‌متری نسبت‌به سال قبل است و همچنین سطح این دریاچه حدود ۲ میلیارد و ۸۳۰ میلیون متر مکعب است که در سال قبل حدود چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب بود اما در کل میزان ارتفاع نسبت به سال قبل ۶۲.۹۴ سانتی‌متر بالا است.

غفارزاده در ارتباط با آخرین وضعیت آب‌های زیرزمینی استان هم گفت: اکنون ۲۴ دشت در استان وجود دارد که این دشت‌ها به‌عنوان سدهای پوشیده در زیرزمین محسوب می‌شوند از این تعداد ۲۰ دشت به‌دلیل عوامل مختلف از جمله تغییرات اقلیمی و فشار بیش‌ از حد به آب‌های زیرزمینی، دارای تراز منفی است و تراز منفی زمانی اتفاق می‌افتد که میزان برداشت بیشتر از میزان تغذیه باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=50006

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});