• امروز : یکشنبه - ۲۷ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 16 June - 2024
7

گام های جدید ترکیه برای تقویت لیر

  • کد خبر : 50264
  • 21 بهمن 1400 - 12:30
گام های جدید ترکیه برای تقویت لیر
یاز اکو_نورالدین نباتی، وزیر خزانه‌داری و دارایی، مسیر اقتصادی جدید ترکیه را برای سرمایه‌گذاران در لندن تشریح کرد و متعهد شد که نرخ ارز را ثابت نگه دارد، تورم را تک رقمی کند و دلاری‌سازی را حفظ کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح نباتی گفت : آنکارا در پایان هفته طرح جدیدی را برای ترغیب خانوارها به تبدیل ذخایر طلا به لیر ترکیه اعلام خواهد کرد.

نباتی در روزهای دوشنبه و سه شنبه با نزدیک به ۱۰۰ نفر از مدیران عالی رتبه دیدار کرد تا مدل جدید اقتصادی ترکیه را بر اساس نرخ بهره پایین ارائه کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مدلی مبتنی بر کاهش هزینه‌های استقراض را تایید کرده که به گفته وی تولید، اشتغال و صادرات را افزایش می‌دهد و در نهایت به ترکیه کمک می‌کند تا مشکل کسری حساب جاری خود را حل کند و به تثبیت لیر ترکیه کمک کند.

برای حمایت از این حرکت، بانک مرکزی ترکیه قبل از توقف چرخه تسهیل در ماه گذشته ، نرخ بهره خود را از سپتامبر ۵۰۰ واحد کاهش داد و به ۱۴ درصد رساند.

نباتی در یک کنفرانس مطبوعاتی که در سفارت ترکیه در لندن برگزار شد، گفت : در این دیدارها بر ظرفیت تولید پویای ترکیه، رشد قوی، مالیات عمومی سالم، بخش بانکی قوی و بدهی‌های پایین تاکید شده است.

وی با بیان اینکه تورم در کشور موقتی است، گفت: ارتباط با بانکداران و سرمایه گذاران به طور منظم برقرار می شود.

بر اساس سیاست جدید اقتصادی، دولت قصد دارد با ایجاد مازاد حساب جاری، تورم را کاهش دهد.

بر اساس داده های رسمی، تورم سالانه ترکیه در ژانویه به بالاترین میزان در ۲۰ سال گذشته یعنی ۴۸٫۶۹ درصد افزایش یافت.

لیر از ابتدای سال پس از کاهش ۴۴ درصدی در سال ۲۰۲۱ به طور کلی ثابت بوده است. در دسامبر به پایین ترین سطح خود یعنی ۱۸٫۴ در برابر دلار آمریکا رسیده بود، اما پس از اعلام طرح اردوغان برای تقویت سپرده های لیر از طریق محافظت از آنها، دوباره بازگشت.

این ابتکار به افزایش شدید ارزش لیر کمک کرد تا به اندکی بیش از ۱۰ برسد و سپس در سطوح فعلی کمی کمتر از ۱۴ در برابر ثابت ماند.

طرح پس انداز طلا

نباتی از بسته‌های مالی جدید برای ورود طلا های در خانه به سیستم بانکی خبر داد و گفت : دولت همچنین در آخر هفته طرح جدیدی را برای تشویق خانوارها به تبدیل ذخایر طلا به لیر اعلام خواهد کرد.

دو سرمایه‌گذار که در جلسات شرکت کردند، گفتند: وزیر نباتی به آنها در مورد برنامه‌هایی برای اطمینان از اینکه بخشی از ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیارد دلار طلای نگهداری شده توسط خانوارهای ترکیه راه خود را به سیستم پس‌انداز داخلی پیدا می‌کند، بیان داشته است.

نباتی تصریح کرد: “نکته مهم برای ما تثبیت نرخ ارز است. تخمین زده می شود حدود ۵۰۰۰ تن طلا معادل ۲۵۰ میلیارد دلار وارد سیستم ارزی کشور ترکیه شود.

وی خاطرنشان کرد: مقدار مشخصی از این مبلغ از بانک مرکزی جمهوری ترکیه (CBRT) حمایت می کند و نیاز به ارز را برطرف می کند. اما مهمتر از همه، لیر ترکیه را که اساس مدل ما را تشکیل می دهد، تقویت خواهد کرد.

یکی از سرمایه گذاران گفت: “آنها در اواخر هفته اطلاعیه هایی را در مورد چگونگی متقاعد کردن مردم برای رها کردن ذخایر طلای خود اعلام خواهند کرد.

این سرمایه گذار افزود: آنها می خواهند این طلا به سیستم بانکی بازگردد، این مطمئنا به گسترش پایه پولی بر حسب لیر ترکیه کمک می کند.

سرمایه گذاران گفتند که نباتی جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملکرد این طرح ارائه نکرد.

ترکیه در ماه دسامبر طرحی را برای تشویق مردم محلی به تبدیل پس‌اندازهای ارزی خارجی خود به لیر بر اساس طرح حمایت از سپرده‌ها ارائه کرد و به سپرده‌گذاران برای جبران خسارت‌های ناشی از کاهش ارزش لیر پرداخت.

بانک مرکزی ترکیه همچنین اعلام کرد : صادرکنندگان باید ۲۵ درصد از درآمد ارز خارجی خود را به لیر مبادله کنند.

نباتی در مورد سپرده‌های حمایت‌شده ارزی که به تازگی معرفی شده‌اند، گفت: ابزارهایی که هدفشان تقویت ارزش لیر است نباید یکبار مصرف تلقی شود.

نباتی گفت: ما با افراد حقیقی شروع کردیم و اشخاص حقوقی را اضافه کردیم، بانک مرکزی همچنین به شهروندان ترک مقیم خارج از کشور اجازه بهره مندی از این ابزار را داد.

نباتی خاطرنشان کرد: حجم سپرده‌های تحت طرح حمایت از لیر تا روز دوشنبه از ۳۱۲ میلیارد لیره (۲۳ میلیارد دلار) فراتر رفته است.

وی گفت: در حالی که (سپرده‌های محافظت‌شده با FX) با ۱۰ درصد از کل سپرده‌ها در روزهای ابتدایی آغاز شد، این رقم به ۴۵ درصد رسیده است.

نباتی گفت: پیش‌بینی می‌شود درآمدهای بخش کلیدی گردشگری در سال جاری به ۳۴٫۵ میلیارد دلار برسد. درآمد سال گذشته به ۲۵ میلیارد دلار رسید که نشان دهنده بهبود شرایط پس از موج اولیه همه گیری COVID-19 در سال ۲۰۲۰ است.

این رقم هنوز از بالاترین رقم ثبت شده ۳۴٫۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۹، قبل از شیوع بیماری همه گیر، فاصله زیادی دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=50264

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});