• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

بازارها در هفته آخر بهمن‌ماه/ افزایش تمایلات کاهشی در بازارهای داخلی

  • کد خبر : 51435
  • 30 بهمن 1400 - 15:00
بازارها در هفته آخر بهمن‌ماه/ افزایش تمایلات کاهشی در بازارهای داخلی
یاز اکو - به‌دنبال اثر روانی تعلیق برخی تحریم‌ها، قیمت هر دلار آمریکا آخرین روز هفته گذشته برای نخستین‌بار در پنج‌ ماه گذشته به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت. همگام با پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای سرعت نزول قیمت دلار هم بیشتر شده است.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ نوسانات محدود بورس

روند معاملات سهام در هفته اخیر، نشانی از تمایلات صعودی قوی نداشت؛ به‌طوری‌که شاخص کل در یک مسیر رفت‌وبرگشتی قرار داشت. به این ترتیب شاخص کل ارتفاع خود را در روزهای ابتدایی هفته تا سطح یک میلیون و ۲۷۶ هزار واحد کاهش داد. این نماگر بورسی با وجود رشد اندک در روز دوشنبه، مجددا در پایان هفته بر مدار نزولی قرار گرفت. همین امر باعث شد تا بورس عملکرد منفی ۰/۱۴ درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند. در این میان شاخص کل هموزن نیز ۰/۳ ‌درصد دیگر نزول کرد. برخی تمایلات صعودی در اواسط هفته نیز نتوانست حقیقی‌ها را به زمین خرید سهام بازگرداند؛ به نحوی که در آخرین هفته بهمن‌ماه نیز این دسته از سهامداران برای بیست‌وپنجمین هفته متوالی فروشنده بودند و مالکیت سهامی به ارزش ۷۲۹ میلیارد تومان را به حقوقی‌ها سپردند.

دلار در کانال ۲۶ هزار تومان/ سقوط در آخرین هفته بهمن‌ماه

به‌دنبال اثر روانی تعلیق برخی تحریم‌ها، قیمت هر دلار آمریکا آخرین روز هفته گذشته برای نخستین‌بار در پنج‌ ماه گذشته به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت. همگام با پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای سرعت نزول قیمت دلار هم بیشتر شده است. در آبان ماه امسال انتشار برخی خبرها درباره پیشرفت کند مذاکرات هسته‌ای به رشد پرشتاب قیمت دلار منجر شد، به‌طوری‌که قیمت هر دلار آمریکا در ۱۳ آذرماه به سقف قله تاریخی خود در محدوده ۳۱ هزار تومان رسید؛ بعد از آن منحنی قیمت دلار اندکی نزولی شد اما هرگز به کمتر از ۲۸ هزار تومان نزول نکرد و تا چند روز پیش در این محدوده در نوسان بود.

در روزهای گذشته اما به‌دنبال افزایش احتمال توافق در مذاکرات وین و مخابره خبر تعلیق برخی تحریم‌ها، سرعت نزول قیمت دلار بیشتر شد و قیمت هر دلار به قیمت پنج ماه پیش بازگشت. روند نزولی نرخ دلار از یک‌هفته قبل هم‌زمان با آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق و کره‌جنوبی آغاز شد.

چهارشنبه بازار آزاد ارز در چهارراه استانبول به سرعت و از همان ابتدای صبح تحت‌تأثیر اخبار مربوط به پرونده هسته‌ای قرار گرفت؛ به‌طوری‌که قیمت هر دلار آمریکا بلافاصله بعد از بازگشایی معاملات در ۱۱ صبح با یک درصد افت مواجه شد و به ۲۷ هزار و ۱۳۰ تومان رسید.

این روند نزولی اما از ظهر پنجشنبه شتاب بیشتری گرفت و در نهایت جمعاً با ۳.۳ درصد افت به ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. این یکی از سنگین‌ترین نزول‌های قیمت دلار از ابتدای امسال تاکنون است. قیمت هر درهم هم که مبنایی برای محاسبه ارزش دلار است، تا ساعت به ۷ هزار و ۲۵۵ تومان رسید.

متناسب با نزول قیمت دلار دیروز قیمت هر سکه بهار آزادی با افت سنگین ۴۵۰ هزار تومانی مواجه شد و به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. هر سکه طرح قدیم هم ۵۰۰ هزار تومان افت کرد. این برای نخستین بار در شش ماه گذشته است که قیمت هر سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان سقوط می‌کند. هم‌زمان قیمت هر گرم طلا و هر مثقال طلا هم دست‌کم ۳.۳ درصد افت کرد.

بازار سکه/ چشم‌انتظار سرمایه‌گذاران سکه

با توجه به روند صعودی طلای جهانی در طول معاملات هفته گذشته، بهای سکه نتوانست همسو با اونس طلا رشد چندانی را تجربه کند. به نظر می‌رسد ثبات نسبی سکه به دلیل عدم‌ افزایش چشمگیر نرخ دلار در بازار داخلی بوده است. بر این اساس بهای هر قطعه از این فلز گرانبها به سطح ۱۲ میلیون تومان رسید و در طول هفته در بالای این سطح داد و ستد شد. به‌طوری‌که توانست عملکرد مثبت ۲/۰۸ درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاران سکه با علامت‌های سیاسی و اقتصادی متفاوتی روبه‌رو بودند که باعث شده متقاضیان خرید، تمایل زیادی به حضور در این بازار برای انجام معامله نداشته باشند. گفتنی است که با توجه به تنش‌های اخیر ممکن است این سکه به سرعت نسبت به مذاکرات واکنش نشان دهد و با توجه به روند دلار مسیر خود را تعیین کند.

بازار طلای جهانی/ روند درخشان طلای جهانی

در حالی که تنش طولانی‌مدت در اوکراین باعث افزایش تقاضای سرمایهای برای پناهگاه‌ها شده است، اونس طلا با دست یافتن به بالاترین سطح هشت ماه خود، در روز پنج‌شنبه به بالای ۱۹۰۰ دلار به ازای هر اونس رسید و این فلز در مسیر سومین افزایش هفتگی قرار گرفت. این در حالی است که فدرال رزرو در حال آماده شدن برای افزایش نرخ‌های بهره است، که این امر می‌تواند تقاضا را برای این فلز گرانبها کاهش دهد. بر این اساس بهای طلای جهانی در روز جمعه اندکی کاهش را تجربه کرد و حوالی قیمت ۱۸۹۰ دلار معامله شد. به عقیده کارشناسان این بازار فضای پرتنش ژئوپلیتیکی فعلی و همچنین چالش‌های اقتصادی ایالات متحده دو عاملی است که پتانسیل رشد این فلز را افزایش می‌دهد که این امر احتمال بازگشت طلا را به رکوردهای بالای خود محتمل می‌کند.

بازار اوراق مسکن/ رشد بی‌وقفه اوراق تسهیلات مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در بازار سهام، هفته گذشته را صعودی به پایان رساند. بر این اساس، تسه ۹۸۱۲ توانست جایگاه خود را از ۱۴۰ هزار تومان به بالای سطح ۱۶۰ هزار تومان ارتقا دهد. علاوه بر این، این اوراق توانست هفته گذشته را با عملکرد مثبت معادل ۹/۰۵ درصد بازدهی پشت سر بگذارد. به گفته کارشناسان چنین رشد قیمتی قوی هزینه متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن را به شدت افزایش داده است؛ به‌طوری‌که حتی تخفیف ۵۰ درصدی حجم خرید اوراق نیز دیگر نمی‌تواند این افزایش نرخ را پوشش دهد. بر این اساس گفتنی است که این ابرجهش قیمت خرید امتیاز وام مسکن در حال حاضر مانعی جدی برای صاحب خانه شدن ایجاد کرده است. این رشد شدید در شرایطی رقم خورده که همچنان حجم استفاده از وام مسکن در بین خریداران پایین‌تر از میزان طبیعی و حتی کمتر از سال گذشته است.

بازار نفت/ چالش‌های متفاوت نفت

نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روز جمعه پس از نوسانات شدید در طول هفته کاهش قیمت را تجربه کرد. در حالی که چشم‌انداز افزایش صادرات نفت ایران ترس از اختلال احتمالی عرضه ناشی از بحران روسیه و اوکراین را تحت‌الشعاع قرار داد، قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت و به سمت افت هفتگی پیش رفت. بر این اساس هر بشکه از این نفت روز گذشته به زیر سطح حساس ۹۰ دلار افت کرد و در قیمت ۸۹ دلار و ۹۰ سنت معامله شد. از سوی دیگر نیز به گفته برخی از فعالان این حوزه قیمت نفت توسط آمار اقتصادی هفتگی آمریکا حمایت می‌شود که نشان می‌دهد تقاضای سوخت ایالات متحده در بالاترین حد خود باقی مانده است. در حالی که ذخایر نفت در مرکز ذخیره‌سازی به پایین‌ترین حد خود از سپتامبر ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=51435

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});