• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

ایجاد هر تخت بیمارستانی ۲ میلیارد تومان هزینه دارد

  • کد خبر : 51707
  • 02 اسفند 1400 - 13:30
ایجاد هر تخت بیمارستانی ۲ میلیارد تومان هزینه دارد
یاز اکو - معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ایجاد و راه‌اندازی هر تخت بیمارستانی ۲ میلیارد تومان هزینه دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، دکتر علی جنتی روز دوشنبه، توجه به اقتصاد سلامت را یکی از اولویت ها و رئوس برنامه های دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان و اضافه کرد: چنانچه در برنامه های کلان حوزه سلامت به این موضوع مهم و محوری توجه نشود، بسیاری از سرمایه گذاری ها منجر به حصول نتایج مورد نظر نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد و راه اندازی یک تخت بیمارستانی با اشغال زمینی به وسعت استاندارد ۸۵ مترمربع، مستلزم تحمل هزینه های جانبی فراوان است، اظهار داشت: بر این اساس خدمات نظام سلامت کشور باید به سمت در دسترس بودن امکانات پزشکی و بهداشتی برای آحاد مردم در شهرها، بخش ها و روستاهای مختلف سوق داده شود تا با تجمیع این امکانات زمینه های لازم و کافی برای برخورداری ها فراهم شود.

خدمات پزشکی باید در استانهای مختلف سطح بندی شود

جنتی، توجه به اصل اساسی سطح بندی را از الزامات موفقیت نظام سلامت دانست و با تاکید بر اینکه خدمات پزشکی، بهداشتی و بیمارستانی باید در استان های مختلف سطح بندی شود، ادامه داد: این امر باید با لحاظ قرار دادن معیارهایی همچون جمعیت، نزدیکی به شهرهای بزرگ و سایر مسایل صورت بگیرد تا مثلا” به جای استقرار دستگاه سی تی اسکن در یک روستای کم جمعیت که شاید استفاده از این دستگاه ذی قیمت تنها برای چند نفر در طول سال ممکن شود و در بقیه روزها بلااستفاده باقی بماند، همین دستگاه در یک شهر بزرگ تر و مجاور به کار گرفته می شود تا حجم جمعیتی بالایی از آن برخوردار شوند.

وی تجمع گرایی امکانات بیمارستانی و پزشکی در شهرهای بزرگ را یکی از سیاست های کاری مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز بیان و اضافه کرد: با توجه به منابع مالی پایدار محدود دولتی در شرایط کرونایی و تحریمی اولویت بندی در آذربایجان شرقی برای برخورداری از امکانات بیمارستانی در دستور کار قرار گرفته است.

جنتی، فعالیت با ظرفیت کامل نیروی انسانی و تجهیزاتی را یکی از آثار و ثمرات تجمیع امکانات بیمارستانی و پزشکی در کشور و استان برشمرد و گفت: با تحقق این موضوع در دسترس بودن امکانات پزشکی برای آحاد مردم که جزو وظایف ذاتی و اصلی نظام سلامت است، عملیاتی خواهد شد.

یکی از چالشهای مهم نظام سلامت کشور فشارهای سیاسی ناشی از جناح بندی ها بوده است

وی فشارهای سیاسی ناشی از جناح بندی ها طی سال های گذشته را یکی از چالش های مهم نظام سلامت کشور دانست و با بیان اینکه بسیاری از منابع در اثر همین سیاست بازی ها هدر رفته است، یادآور شد: در این زمینه در بسیاری از امکانات پزشکی در مناطقی به کار گرفته شده است که حجم جمعیتی بسیار پایینی داشته اند، اما به دلیل فشارهای سیاسی ضمن ایجاد مراکز بیمارستانی با تجهیزات گران قیمت، هم اکنون شاهدیم که عملکرد سالانه این مراکز برای توسعه سلامت کشور ناچیز بوده است.

جنتی توجه به اقتصاد مقاومتی را لازمه رسیدن به بهره وری بالا در ارکان مختلف اداری و به خصوص نظام سلامت برشمرد و با تاکید بر اینکه مسیر خدمت باید از راه بهره وری و سطح بندی حاصل شود، گفت: بدون تردید در شرایط تحریمی فعلی باید با لحاظ کردن اقتصاد مقاومتی به سمت بهره وری رفت.

توجه به امکانات بخش خصوصی و خیرین

وی مدیریت هزینه ها و توجه به امکانات بخش خصوصی و خیرین را یکی از راهکارهای مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای ارایه خدمات مناسب به مردم بیان و اضافه کرد: با توجه به کمبودهای بودجه ای در بخش های مختلف به خصوص در بخش عمران و ساخت و ساز اماکن بیمارستانی و درمانی، باید از ظرفیت های بسیار وسیع خیرین و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه این بخش به بهترین شکل مممکن استفاده کرد.

این متخصص خدمات بهداشتی، رعایت استاندارد جهانی جمعیت به تحت های بیمارستانی را از الزامات مهم توسعه نظام سلامت بیان کرد و افزود: طبق آخرین استانداردهای جهانی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، میانگین ۱ به ۷ تخت بیمارستانی می باشد که این رقم در ایران بسیار پایین تر است و باید تلاش شود این استاندارد در زمان معین شده ای ترمیم شده و ارتقا یابد.

جنتی مولدسازی منایع موجود را یکی از راهکارهای مهم در توسعه نظام سلامت برشمرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=51707

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});