• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

اولویت بازگشت آوارگان به سرزمین های آزاد شده آذربایجان به چه شکلی خواهد بود؟

  • کد خبر : 52429
  • 06 اسفند 1400 - 14:30
اولویت بازگشت آوارگان به سرزمین های آزاد شده آذربایجان به چه شکلی خواهد بود؟
یاز اکو- ما کارهای بزرگی در پیش داریم، تامین آب، برق، گاز، احداث جاده ها، مین زدایی و ایجاد خانه ها. ما شروع به احیا کرده ایم، سال گذشته ۱.۳ میلیارد دلار اختصاص دادیم و امسال هم همین مقدار بودجه را برای کارهای بازسازی اختصاص دادیم. پروژه های آزمایشی در حال انجام است، اما زمان می برد. باید بگویم که در زمان اشغال سرزمین های آذربایجان، ما به طور فعال خانه‌هایی برای آوارگان می‌ساختیم که سالانه حدود ۶-۵ هزار خانواده و حدود ۳۰ هزار نفر را در خود جای می‌دادند. یعنی حدود ۷۰ درصد آنها زندگی طبیعی خودشان را دارند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از بنکر، این اظهارات را الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در دیدار با رسانه های مطرح روسیه در ۲۳ فوریه در چارچوب سفر رسمی خود به فدراسیون روسیه بیان کرد.

علی اف گفت: ما در باکو، سومقاییت، گنجه و بسیاری از شهرهای دیگر خانه ساختیم. این در حالی است که ۳۰ درصد آنها همچنان در ساختمان های نامناسب، خوابگاه ها، مهدکودک ها و شرایط سخت زندگی می کنند. بنابراین اول از همه، افراد مربوط به این دسته بازگردانده خواهند شد. ما در حال حاضر طرح های جامع احیای شهرهای آغدام، فضولی و شوشا را تدوین کرده ایم و به زودی سایر طرح جامع سایر شهرها نیز تصویب خواهد شد. همه چیز طبق برنامه انجام خواهد شد، هیچ سردرگمی در این خصوص وجود نخواهد داشت. رعایت اصل انرژی های سبز در تمامی طرح های جامع شهری در نظر گرفته خواهد شد.

کل منطقه قره باغ و زنگه زور شرقی بر پایه منطقه انرژی سبز و مفهوم شهرهای هوشمند و روستاهای هوشمند بازسازی خواهد شد. این آوارگان تابحال صبر کرده اند، بنابراین باید در بهترین شرایط ممکن در آذربایجان زندگی کنند. من نمی توانم زمان دقیق بازگشت را بگویم، حتی در دیدارهایی که با آنها دارم نمی توانم به آنها بگویم، نمی توانم آنها را فریب دهم. ما هر روز و هر ساعت هر کاری انجام می دهیم تا این روند را تسریع کنیم. البته که ما به کمک نیاز داریم، به خصوص در زمینه مین زدایی، نه صرفا کمک مالی بلکه به کمک های فنی نیاز داریم. ما نمی توانیم فقط به شکل فیزیکی اقدام نماییم.

ما برای این منظور آژانس مین زدایی را ایجاد کردیم، چند گردان در وزارت دفاع برای این کار داریم، گروهی از وزارت حوادث غیر مترقبه برای این منظور ایجاد شد. اما از نظر فیزیکی این کارها کافی نیست، زیرا فرآیند بسیار کندی است. به همین دلیل است که ما از سازمان های بین المللی درخواست کمک کرده ایم. اما متاسفانه یک سال و سه ماه می گذرد و درخواست ما هنوز بی پاسخ مانده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=52429

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});